Foto: Getty Images

Vem tar hem titeln Årets framtidsbyrå 2021?

18 mars, 2021

Det långsiktiga framtidsarbetet är mer centralt än någonsin. I årets framtidstest – som ligger till grund för priset Årets framtidsbyrå – ges därför hållbarhetsfrågor fortsatt stor betydelse. Nytt för i år är frågor kring förändringen av yrkesroller och kompetenser.

Årets framtidsbyrå har under alla år som FAR delat ut utmärkelsen syftat till att lyfta fram goda exempel som kan fungera som förebilder för andra byråer. För att ha chans att bli nominerad till priset behöver byrån i första hand uppnå toppresultat på FAR:s framtidstest.

Precis som förra året har juryn valt att lägga krutet på hur byråerna arbetar med hållbarhetsfrågor. Men i framtidstestet har det denna gång även kommit med ett par nya frågor, som fokuserar på yrkesroller och kompetenser.

Camilla Carlsson, auktoriserad redovisningskonsult på FAR, är ansvarig för FAR:s framtidstest.

Camilla Carlsson. Foto: Lieselotte van der Meijs

– Byråerna kommer att ägna allt mindre tid åt redovisning, vilket innebär att arbetsuppgifterna till viss del förändras. Det är något byråerna måste beakta i sin affärsmodell. Vad får större betydelse i en framtidsbyrå? Det kan vara allt från specialister till kundansvariga och administratörer, säger Camilla Carlsson till Balans.

Hon bedömer även att behovet av de anställdas kommunikativa förmåga ökar.

– I en mer rådgivande, coachande och säljande roll ser vi att det behövs säljprofilerade medarbetare, teamledare och specialister. Hur jobbar byråerna med de här frågorna? Det vill vi ta tempen på, fortsätter Camilla Carlsson.

Övriga frågor i framtidstestet handlar om prissättning, användning av molntjänster, affärsmodeller och att utveckla tjänsteerbjudandet.

Sista datumet att göra FAR:s framtidstest och nominera den egna byrån är 23 augusti 2021. Priset delas ut senare under hösten.

-> Gör FAR:s framtidstest 2021 här

Taggar: Årets framtidsbyrå FAR FAR:s framtidstest

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • ”Tiden är mogen för en ny standard”

    17 maj, 2021 Harald Jagner om vad olika intressenter har att vinna på en standard för kommunal revision.

    Experten: 13 frågor och svar om revisorns granskning av stödåtgärder

    12 maj, 2021 Revisorns granskning av stödåtgärder inom ramen för ordinarie revision väcker frågor. Kristofer Block reder ut.

    Revisionsbranschen tappar i kundnöjdhet

    11 maj, 2021 Negativ trend vad gäller kundnöjdheten i revisions- och rådgivningsbranschen. Det visar nya siffror från SKI.

    ”Årsredovisningarna speglar att det är en annan finansiell värld vi lever i”

    5 maj, 2021 Lars Östman och Walter Schuster: Årsredovisningarna har både blivit tjockare och ändrat karaktär.

    Redovisningskonsult – så upptäcker du penningtvätt hos kunden

    4 maj, 2021 Så här kan du som redovisningskonsult tänka mer riskbenäget kring penningtvätt.

    Nya hållbarhetslagen är redan gammal – nu höjer EU ribban

    3 maj, 2021 Från och med 2023 måste alla större företag hållbarhetsrapportera enligt en gemensam standard.

     Upp