Foto: Getty Images

Våga ta betalt för dina tjänster – trots kristider

29 april, 2020

Stödåtgärderna för att mildra den ekonomiska effekten av coronaviruset sätter lönekonsultens yrkesroll i fokus.

− Det blir uppenbart för många att vi faktiskt är superviktiga för våra kunder, säger Maria Törngren, BDO, Auktoriserad Lönekonsult FAR.

Lönekörningen i april har varit ovanligt tuff, med många nya programinställningar och stödåtgärder att ta hänsyn till.

− FAR:s auktoriserade lönekonsulter gör en jätteinsats i dessa tider då många krispaket handlar just om lön, säger Camilla Carlsson, som jobbar på FAR och är Auktoriserad Redovisningskonsult FAR.

Samtidigt sätts lönekonsultens yrkesroll i fokus just genom alla stödåtgärder. Maria Törngren på BDO i Eskilstuna är både Auktoriserad Redovisningskonsult FAR och Auktoriserad Lönekonsult FAR. Hon konstaterar att konsultens roll har blivit än viktigare i skuggan av viruset.

Maria Törngren. Foto: BDO

− Det blir uppenbart för många att vi faktiskt är superviktiga för våra kunder, säger hon.

Det stora dilemmat är dock att våga ta betalt. Ett sätt är att erbjuda paketerade tjänster.

− Vi har en viktig roll och ett stort engagemang för våra kunder. Våra insatser hjälper kunderna framåt och då måste vi också våga ta betalt för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda den servicen, fortsätter Maria Törngren.

Hennes tips till andra lönekonsulter är att satsa på att vara proaktiva och följa upp hur det går för kunderna.

− Vi kan bidra med så mycket, planering, rådgivning och att hjälpa dem att tolka stödåtgärderna och reda ut missförstånd. Se till att skräddarsy din rådgivning utifrån din kunds behov.

6 tips som underlättar för dig som lönekonsult

1. Relationen med kunden
Kunderna befinner sig i en tuff situation med mycket oro och det uppskattas alltid att vi visar empati och frågar hur kunden mår. Din relation med kunden bygger på förtroende, integritet och objektivitet. Ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och påminna dig själv om att ni främst har en affärsrelation där du har en viktig uppgift i att bidra med din kompetens

2. Ta betalt
Du säljer din kompetens och dina råd. Även om det kan vara svårt att ta betalt av en kund som är i en ekonomisk kris behöver du som lönekonsult komma ihåg att ni har en affärsrelation, och att du inte kan fungera som en obetald terapeut.

3. Våga hänvisa till specialister
Saknar du kunskap i frågor kunden vill ha hjälp med? Tveka inte att hjälpa kunden genom att hänvisa eller ta hjälp. Felaktiga råd kan bli kostsamma och du kan öka servicen till kunden ytterligare.

4. Kvalitetssäkra
Kvalitetssäkringen blir ännu viktigare i tider då det kommer mycket nya regler och arbetet är stressigt. Stanna upp och dubbelkolla innan du svarar kunden eller skickar en rapport.

5. Dra nytta av erfarenheterna
Skriv ner dina erfarenheter och använd dem till att upprätta en krisplan för ditt företag. Har byrån redan en krisplan? Kanske är det dags att gå igenom och uppdatera den?

6. Säkerhet
Två frågor ställs på sin spets när du jobbar hemifrån. IT-säkerheten och tystnadsplikten. Försök hitta lösningar som fungerar så att du kan förvara material och information på ett säkert sätt, otillgängligt för andra.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: auktoriserad lönekonsult Corona lönekonsult

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
ANNONS
ANNONS

Enklare för nordiska företag utbyta data

24 september, 2020 Näringsministrar i Norden godkänner färdplan som förenklar samarbete mellan nordiska företag och med myndigheter.

Så syns du maximalt på LinkedIn

23 september, 2020 Hur ska du profilera dig bäst inom branschen? Balans rådfrågar LinkedIn-experten Charlotte Hågård.

Experten: 10 frågor och svar om kapitaltäckning

21 september, 2020 När kan en kapitaltäckningsgaranti användas och vad gäller egentligen? Experten reder ut.

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågat fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

 Upp