Foto: Bokio

Uppstickaren Bokio satsar på Storbritannien

3 oktober, 2019

Efter att ha fått över 82 000 företag som kunder i Sverige, satsar nu uppstickaren Bokio på den brittiska marknaden.

Hallå där, Fredrik Edén, en av de ansvariga för Bokios expansion i Storbritannien.

Varför satsar ni på Storbritannien?

– Storbritannien är en av de största marknaderna i Europa, med 5,7 miljoner företag där över 95 procent är småföretag. Samtidigt har digitaliseringen kommit längre än i Sverige. Det brittiska skatteverket, HMRC, har till exempel gjort det obligatoriskt för småföretagen att lämna in momsrapporter digitalt. Det har skapat ett incitament hos brittiska småföretag att använda mjukvaror som Bokio för att sköta bokföringen. Vi har anpassat våra system efter HMRC:s krav och har därefter fått en licens, så att vi numera står med på myndighetens lista över godkända leverantörer.

Hur har ni hanterat etablering och rekrytering?

– Vi är igång sedan i januari. Ännu har vi inget kontor i Storbritannien, men två av våra anställda som arbetar med etableringen är engelsmän och arbetar på kontoret i Göteborg. På sikt kommer vi att starta kontor i Storbritannien, men det är inte bestämt när.

Hur har intresset från kunderna varit?

–  Vi ser ett snabbt ökande intresse och vi växer snabbare än i Sverige under motsvarande period. Över 1 300 företag använder Bokio och vi har fått en hel del medial uppmärksamhet som nyligen ledde till 150 nya kunder och flera redovisningsbyråer hörde av sig för att de var intresserade av att samarbeta.

Hur ser ni på effekterna av Brexit?

– Som onlinebaserad mjukvaruleverantör blir det inte lika stora konsekveser jämfört med företag i andra branscher. Däremot skapar Brexit en osäkerhet hos de brittiska småföretagen, vilket går hand i hand med vår ambition att förenkla tillvaron för småföretagare.

Hur tjänar ni pengar?

– I Sverige är tjänsten helt gratis för småföretagare. Om man inte vill sköta bokföringen på egen hand så har man valet att anlita en redovisningskonsult som gör jobbet åt en, samt bidrar med råd för att förbättra verksamheten, vilket kostar pengar. Bokio erbjuder även möjligheten att sälja sina fakturor för att få dem betalda direkt och inom kort kommer vi erbjuda möjligheten att teckna förmånliga företagsförsäkringar och pensioner direkt i Bokios plattform via våra samarbetspartners som vi tycker är bäst på marknaden. Just nu fokuserar vi på gratiserbjudandet i Storbritannien, men på sikt är tanken att vi via partners ska ha en liknande affärsmodell som i Sverige. På sikt är målet att gå in i ännu fler länder när vi väl har Storbritannien som utgångspunkt.

Har ni några tips till andra?

– Generellt är det viktigt att ha respekt för att alla marknader är olika. Det är olika beteenden och kultur. Se till kundens behov på den specifika marknaden och lansera inte samma produkt rakt av. Var lyhörd vid utformningen av en lösningen så att den löser problem och gör skillnad för företagen.

Taggar: bokföring Brexit

Text: Martin Wallström

martin.wallstrom@comhem.se
Annons
Annons

Myndighetssatsning mot välfärdsbrottslighet

22 oktober, 2019 Myndigheterna arbetar allt närmare varandra för att bekämpa brott mot välfärdssystemen. 

FAR:s disciplinnämnd får färre anmälningar

22 oktober, 2019 Antalet anmälningar till FAR:s disciplinnämnd har minskat betydligt, visar en sammanställning.

Stor potential i digital ekonomisk rapportering

18 oktober, 2019 Digital rapportering får ett genombrott i år, spår Björn Rydberg, EY, samt XBRL Sweden.

SBO-rapportering gynnar revision av europeiska banker

17 oktober, 2019 SBO-rapportering leder till öppnare och mer meningsfulla revisioner i europeiska banker.

Deskjockeys har Norden som spelplan

14 oktober, 2019 Deskjockeys från Sverige öppnar kontor i Helsingfors med målet att bli nordiska digitala specialister.

 Upp