Foto: Kristofer Hedlund

Trygghet i förändring

7 oktober, 2016

Digitalisering och ny reglering driver fram förändringar som påverkar branschen i grunden. På revisionsbyrån KPMG i Stockholm har medarbetarna genomfört såväl en mental som en fysisk förflyttning. 

Den stiliga marmorentrén står kvar som ett monument över tiden då huset byggdes, i skiftet mellan 1920- och 1930-talet. En brytningstid, precis som i dag. Annars är doften av nya byggnadsmaterial det dominerande sinnesintrycket när man kliver in i hissen på Vasagatan 16.

På KPMG:s våningsplan flödar ljuset över ett ultramodernt kontorslandskap som ännu inte hunnit sätta sig. Det syns på människornas rörelsemönster; de rör sig fritt och lite prövande, har inte hittat sina invanda stigar ännu. Kanske är det också en tanke med det nya aktivitetsbaserade kontorslandskapet, att ingen ska fastna i sitt mönster.

I och med revisionsbyråns globala varumärkesarbete och lokalbytet i Stockholm har man gjort både en mental och en fysisk flytt. ”Den stora transformationen” har pågått under ett par års tid och började från grunden med en genomlysning av företagets existensberättigande där den första frågan var: Varför finns vi? Sedan: Varför ska man välja KPMG? Vilken roll har vi i samhället?

– Vi har på senare tid gjort en total översyn av vårt varumärke. Det är ett globalt initiativ som har involverat 160 000 medarbetare i 155 länder, säger Björn Bergman, kommunikationsdirektör på KPMG.

Björn Bergman, Malin Sund och Eva Giertz.

Björn Bergman, Malin Sund och Eva Giertz på KPMG. Foto: Kristofer Hedlund

Arbetet omfattade företagets roll, värderingar, varumärkeslöfte, strategi och vision. Samtidigt har byrån utvecklat en ny grafisk profil som genomsyrar alla trycksaker och digitala kanaler. Kronan på verket är en helt ny webb och för medarbetarna i Stockholm även nya moderna kontor. Eftersom företagets roll och vision ska fungera i dess samtliga kontor världen över handlade grundarbetet mycket om att hitta en kärna som alla kunde känna igen sig i, en minsta gemensam nämnare.

– Internationellt uttrycker vi vår roll som att vi ska ”inspire confidence and empower change”, som på svenska blir att ”skapa trygghet och bidra i förändring”. Det knyter väl an till vad Bohlins gjorde 1923 när revisionsyrket var relativt nytt. Allt sedan dess har vi stöttat det svenska näringslivet genom att vi skapar trygghet i deras verksamheter och bidragit i deras förändringsarbeten, säger Eva Giertz, chef för intern- och ledningskommunikation.

Även det ljusgröna huset i tidig funkisstil dit 500 av byråns 800 medarbetare i Stockholm just flyttat förbinder företaget med dess historia. Arkitekten Ivar Tengbom, som ritade huset för Esselte, har även ritat Handelshögskolan i Stockholm (1925) och Tändstickspalatset vid Kungsträdgården (1928) för finansmannen Ivar Kreuger. Båda dessa byggnader har stark koppling till revisionsyrkets framväxt.

Nya lokaler i funkisstil. Foto: Vasakronan

Arbetslokaler i funkisstil. Foto: Vasakronan

KPMG:s egen historia går tillbaka till firman Bohlins som grundades 1923. Ända in på 1980-talet var Bohlins den största svenska revisionsbyrån med de största börsbolagen som kunder – ett arv som gör sig gällande än i dag så till vida att KPMG är marknadsledande inom storbolagsrevision.

Byrån har även ett solitt rykte inom regelverk och fram till nyligen har det vilat något ganska kameralt över företaget. På några år har den anrika revisionsbyrån skaffat sig ett helt nytt uttryck. Det syns inte minst i designen av den nya webben, men känns också i det kommunikativa tilltalet och i de nya lokalerna som andas öppenhet och modernitet.

– Vår stora transformation triggades av yttre faktorer som digitaliseringen men också andra strukturella förändringar som påverkar branschen. EU:s stora revisionsreform förändrar våra förutsättningar i grunden. Från att ha ägt en kundrelation i 70, 80 kanske 100 år gäller nu det omvända: Hur ska vi göra för att bli det självklara valet för nya och befintliga kunder?, säger Björn Bergman.

När han tillträde som kommunikationsdirektör för drygt två och ett halvt år sedan var han ivrig att komma igång med marknadsföringen. Men i stället för att stressa ut en reklamkampanj valde man alltså att börja från grunden och involvera medarbetarna i utvecklingsarbetet av roll och vision. Arbetet med den nya globala varumärkesplattformen inleddes redan 2012 med diskussioner kring hur man bygger ett framgångsrikt företag, attraherar och behåller rätt människor samt skapar bra relationer med sina kunder.

– Det var väl investerad tid. Nu när vi rullat ut vår kampanj känner medarbetarna igen sig och kan i sin tur ta med sig berättelsen på ett mycket bättre sätt i möten med kund, säger Björn Bergman.

En nästintill klassisk utsikt över Stockholm.

En nästintill klassisk utsikt över Stockholm. Foto: Kristofer Hedlund

Våren 2016 lanserade KPMG Sverige kampanjen ”uppskatta förändring” som tar avstamp i den nya varumärkesplattformen. Kampanjen ska spegla den nya tiden och visar på en ny, ödmjukare revisionsbyrå som sätter kunden framför sig själv och tänker utifrån och in, i stället för tvärtom. Förutom att det ökar trovärdigheten i företagets varumärkeslöfte har det också haft den positiva bieffekten att kampanjen fått ökad spridning.

– De företagare som vi intervjuat i poddar och filmer har blivit så nöjda med resultatet att de frågat om de får dela materialet i sina sociala nätverk, och naturligtvis får de det, säger Björn Bergman.

Andreas Vural till exempel, grundare av Happy Plugs som har huvudrollen i den första filmen, laddade upp filmen på sitt företags instagramkonto med 100 000 följare. Förutom den exponentiella spridningseffekten som uppstår i sociala medier, har KPMG använt sig av så kallad programmatisk marknadsföring.

– Det innebär att man bestämmer sig för att satsa på en specifik målgrupp, exempelvis beslutsfattare i näringslivet, och sedan ser man till att finnas där de finns, förklarar Malin Sund, chef för marknadsföring och varumärke.

Strategin känns igen från medievärlden där mediehusen på motsvarande sätt försöker publicera sig där läsarna finns – i olika sociala medier – i stället för att förvänta sig att läsarna ska komma och knacka på det stora mediehuset, eller den stora revisionsbyrån. Läsarna söker sig inte ens till dessas hemsidor längre, utan den som vill nå ut med sin information måste publicera sig i de flöden där användarna är.

Många hissar förändringen.

Många hissar förändringen. Foto: Kristofer Hedlund

– Det här är en stor förändring för vår bransch, säger Malin Sund. Vi har levt i en värld där vi inte precis har behövt stå på tå utan kunderna har kommit till oss.

Hon drar en parallell till företagets nyhetsbrev:

– Fram till nyligen har vi skickat ut nyhetsbrev med alla regelförändringar som vi ansåg viktiga, men nu är det kunderna själva som bestämmer vad de vill läsa genom att skräddarsy sin nyhetsbevakning på vår webb.

I en bransch som har utsett digitaliseringen till en av de största framtidsutmaningarna är det papperslösa kontoret ett naturligt steg på den vägen och arbetsprocessen med att digitalisera verksamheten har pågått de senaste åren. Flytten blev ett tillfälle att göra sig av med den sista pappersbaserade barlasten. Nu är allt digitalt utom sådant som fortfarande enligt lag måste finnas på paper.

Hur fungerar det rent praktiskt?

– Det är klart att oron var stor bland de av oss som är vana vid stora högar med papper. Men allting går, bara man har bestämt sig. I vår typ av verksamhet, där personalen är den viktigaste tillgången, måste man börja varje förändring med sig själv, säger Eva Giertz.

Ingen har fast skrivbord, utan det råder strikt clean desk policy och kontorsmiljön är aktivitetsbaserad där medarbetarna sätter sig i den miljö som passar bäst för den aktuella arbetsuppgiften. Det kan vara allt från ett låsbart grupprum där känsliga handlingar kan förvaras, till soffor eller fåtöljer med avskärmande karmar för lugn och ro.

Kontorets kärna är ett bibliotek inrett i gröna toner. Här finns facklitteratur, lagböcker, regelsamlingar och affärstidningar för såväl arbete som avkoppling. Grupprummet är utrustat med skira gardiner för avskärmning och en digital white board.

Digital white board = check!

Digital white board = check! Foto: Kristofer Hedlund

KPMG:s flytt är den näst största i Sverige i år, och berör cirka 800 medarbetare, varav 500 sitter på Vasagatan 16 och ytterligare 300 i Arenastaden. Miljöerna är likadan i båda kontoren och framtagen av arkitektkontoret Strategisk Arkitektur. Även om det rör sig om det största projektet i revisionsbyråns historia och den nästa största företagsflytten i  Sverige år 2016 tror teamet att den mentala förflyttningen som varje medarbetare måste göra är den största och viktigaste för långsiktig framgång.

– Att förflytta människor mentalt är svårt och en kommunikativ utmaning, men kommunikation är också avgörande för att lyckas och där får man helt enkelt jobba tillsammans. Det finns inga genvägar och förändring tar tid, säger Malin Sund.

Taggar: KPMG vår byrå

Text: Rakel Lennartsson

rakel.lennartsson@far.se
Annons
Far Online
Annons

5 frågor och svar om Reko kopplat till lön

28 maj, 2020 Är det bara auktoriserade lönekonsulter som ska följa Reko? Och hur är det med tystnadsplikten?

”Det går faktiskt att påverka systemet”

27 maj, 2020 Helene Agélii, NRF: Internationell standardsättning är en tungrodd process. Men den går att påverka.

ISA är en global produkt medan IFRS är en europeisk

27 maj, 2020 Det finns både likheter och skillnader i hur redovisningsstandarder respektive revisionsstandarder kommer till.

Bokföringsnämnden – ingen vanlig myndighet

27 maj, 2020 Hur styrs Bokföringsnämnden? Balans intervjuar Bokföringsnämndens kanslichef Stefan Pärlhem.

Vem styr över reglerna?

26 maj, 2020 En resa genom maskineriet som tröskar fram lagarna och reglerna för revisions- och rådgivningsbranschen.

WeAudit – framtidens revisionsbyrå tar för sig

20 maj, 2020 Med kärnvärden som modiga, i framkant och innovativa strävar WeAudit efter att revolutionera branschen.

 Upp