Foto: iStock

Tid och resurser krävs för att bli Årets framtidsbyrå

9 maj, 2018

Förändring är en nödvändighet för att överleva på marknaden. Men för att bli Årets framtidsbyrå måste man avsätta tid och resurser. Det säger Peter Rexhammar på Deskjockeys, vinnare av priset 2014.

Årets framtidsbyrå delades för första gången ut 2014. Vinnare då var Deskjockeys i Stockholm. Peter Rexhammar, en av grundarna, tycker att många byråer har bra och genomtänkta planer. Problemet är att man inte frigör resurser för att skrida till verket och anpassa sin verksamhet.

– Jag brukar jämföra en del byråledare med klimatförnekare och kalla dem för förändringsförnekare. De argumenterar på samma sätt och drivs av ett förlegat tankesätt. När vi fick priset 2014, kanske förändringen var rolig i sig, säger han.

Peter Rexhammar. Foto: Saerun Norén

Läs mer: Deskjockeys öppnar nytt i Helsingfors: ”Finland ligger fem år före”

I dag är förändring snarare en nödvändighet om man vill anpassa sig till kundernas krav, marknadens efterfrågan och samtidigt ge medarbetarna en rimlig chans att arbeta effektivt.

– Vi ser hela tiden kollegor som blir utslitna och utbrända, vilket ofta kan bero på att man arbetar omodernt och försöker med ett föråldrat arbetssätt konkurrera med automatiserade och supereffektiva system, säger Peter Rexhammar.

Hur blir man Årets framtidsbyrå?

– Jag tror att man måste lägga ner tid på omvärldsbevakning för att kunna hitta sin egen position på marknaden och förstå hur den förändras. Därefter måsta man fundera på vart man vill röra sig och hur man vill förändra sitt företag när det gäller kunderbjudande, arbetsmetoder och ledarskap och därefter verkligen sätta igång förändringsarbetet.

Peter Rexhammar rekommenderar alla att läsa andra delen av FAR:s framtidsstudie Nyckeln till framtiden som han tycker ger en tydlig förståelse över hur revisions- och redovisningsbranschen ser ut och vilken framtid den rör sig mot.

Läs mer: Grant Thornton Årets framtidsbyrå 2015: ”Våga testa! Våga misslyckas!” 

Deskjockeys – Vinnare av Årets framtidsbyrå 2014. Foto: Christian Gustavsson

Vad har det betytt för er att få utmärkelsen Årets framtidsbyrå?

– För Deskjockeys har det betytt oerhört mycket. Dels har vi som en mindre byrå fått uppmärksamhet internt i branschen och fått en röst för oss och andra byråer i samma storlek och situation.

– Vi har också blivit attraktiva som arbetsgivare och har lätt att locka medarbetare från byråer som just nu inte genomför en anpassning av verksamheten till marknadens krav. Många av våra kunder är stolta över att ha Deskjockeys som leverantör och vågar ställa krav som är i linje med en byrå för framtiden, säger Peter Rexhammar.

Läs mer: Blir din byrå Årets framtidsbyrå? – Läs mer och gör testet här!

Taggar: Årets framtidsbyrå deskjockeys FAR FAR:s framtidstest

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Vem äger revisorns dokumentation?

23 maj, 2018 RI går inte vidare med det allmänna uttalandet om bevarande av revisorns dokumentation.

Topprevisor Stefan Lundberg lämnar EY: ”Inte haft semester på fem år”

21 maj, 2018 EY:s Spotify-revisor Stefan Lundberg ska fokusera på familjen och hälsan.

RI fattade beslut de inte hade rätt att fatta

18 maj, 2018 Revisorsinspektionen sa nej till villkorsändringar i ansvarsförsäkring. Försäkringsbolaget överklagade. Nu har Högsta förvaltningsdomstolen sagt sitt.

Juryns bästa råd: Så blir ni Årets framtidsbyrå

17 maj, 2018 Jan Söderqvist tipsar om vad han och jurykollegorna tittar på i sin bedömning.

5 tips för att bli Årets framtidsbyrå

17 maj, 2018 Suktar din byrå efter att bli Årets framtidsbyrå 2018? Då ska du läsa här.

Kan tacka Ally McBeal för karriärvalet

16 maj, 2018 Självklart karriärval för auktoriserade skatterådgivaren Johanna Wiklund.

 Upp