Foto: iStock

Tid och resurser krävs för att bli Årets framtidsbyrå

9 maj, 2018

Förändring är en nödvändighet för att överleva på marknaden. Men för att bli Årets framtidsbyrå måste man avsätta tid och resurser. Det säger Peter Rexhammar på Deskjockeys, vinnare av priset 2014.

Årets framtidsbyrå delades för första gången ut 2014. Vinnare då var Deskjockeys i Stockholm. Peter Rexhammar, en av grundarna, tycker att många byråer har bra och genomtänkta planer. Problemet är att man inte frigör resurser för att skrida till verket och anpassa sin verksamhet.

– Jag brukar jämföra en del byråledare med klimatförnekare och kalla dem för förändringsförnekare. De argumenterar på samma sätt och drivs av ett förlegat tankesätt. När vi fick priset 2014, kanske förändringen var rolig i sig, säger han.

Peter Rexhammar. Foto: Saerun Norén

Läs mer: Deskjockeys öppnar nytt i Helsingfors: ”Finland ligger fem år före”

I dag är förändring snarare en nödvändighet om man vill anpassa sig till kundernas krav, marknadens efterfrågan och samtidigt ge medarbetarna en rimlig chans att arbeta effektivt.

– Vi ser hela tiden kollegor som blir utslitna och utbrända, vilket ofta kan bero på att man arbetar omodernt och försöker med ett föråldrat arbetssätt konkurrera med automatiserade och supereffektiva system, säger Peter Rexhammar.

Hur blir man Årets framtidsbyrå?

– Jag tror att man måste lägga ner tid på omvärldsbevakning för att kunna hitta sin egen position på marknaden och förstå hur den förändras. Därefter måsta man fundera på vart man vill röra sig och hur man vill förändra sitt företag när det gäller kunderbjudande, arbetsmetoder och ledarskap och därefter verkligen sätta igång förändringsarbetet.

Peter Rexhammar rekommenderar alla att läsa andra delen av FAR:s framtidsstudie Nyckeln till framtiden som han tycker ger en tydlig förståelse över hur revisions- och redovisningsbranschen ser ut och vilken framtid den rör sig mot.

Läs mer: Grant Thornton Årets framtidsbyrå 2015: ”Våga testa! Våga misslyckas!” 

Deskjockeys – Vinnare av Årets framtidsbyrå 2014. Foto: Christian Gustavsson

Vad har det betytt för er att få utmärkelsen Årets framtidsbyrå?

– För Deskjockeys har det betytt oerhört mycket. Dels har vi som en mindre byrå fått uppmärksamhet internt i branschen och fått en röst för oss och andra byråer i samma storlek och situation.

– Vi har också blivit attraktiva som arbetsgivare och har lätt att locka medarbetare från byråer som just nu inte genomför en anpassning av verksamheten till marknadens krav. Många av våra kunder är stolta över att ha Deskjockeys som leverantör och vågar ställa krav som är i linje med en byrå för framtiden, säger Peter Rexhammar.

Läs mer: Blir din byrå Årets framtidsbyrå? – Läs mer och gör testet här!

Taggar: Årets framtidsbyrå deskjockeys FAR FAR:s framtidstest

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

Val 2018: Hur ska det bli enklare att driva företag?

16 augusti, 2018 Inför riksdagsvalet 9 september har Balans undersökt hur riksdagspartierna resonerar kring branschens heta frågor.

Nytt från Akademin – ny artikelserie i Balans

15 augusti, 2018 Nytt från Akademin - en artikelserie där Carl Svernlöv och nyutexaminerade jurister presenterar nya rön.

”Redovisa kommunernas pensionsskulder i balansräkningen!”

15 augusti, 2018 Kommunernas stora dolda pensionsskulder är återigen på tapeten.

Val 2018: Blir det en ny skattereform?

14 augusti, 2018 Inför riksdagsvalet 9 september har Balans undersökt hur riksdagspartierna resonerar kring branschens heta frågor.

Karin Apelman: ”Att komma utifrån är en styrka”

13 augusti, 2018 Driva, leda och utveckla är ledorden. Möt Karin Apelman, FAR:s nya generalsekreterare.

Balans redaktion: Våra bästa bok- och serietips för sommaren

10 juli, 2018 Sommar, sol, lata dagar. Balans redaktion ger dig sina bästa bok- och serietips.

 Upp