Foto: Getty Images

Tänka kundvärde ett måste i konsultens roll  

2 april, 2020

Redovisnings- och lönekonsulter behöver ändra sitt sätt att arbeta och gå mer mot den coachande rådgivarens roll. I det ingår att fokusera på kundvärdet. Det säger Hanna Montoya från flerfaldigt nominerade byrån Keeper.

Systemen blir smartare och pappershanteringen minskar, det är något redovisnings- och lönekonsulter märker av redan i dag. Det leder till att yrkesrollerna blir mer rådgivande och coachande – och där konsulten i större utsträckning kommer att arbeta med att hitta rätt systemlösningar samt utbilda kunden i att hantera dem rätt, skriver FAR i en ny framtidsspaning som sträcker sig två år fram i tiden.

Hanna Montoya, Auktoriserad Redovisningskonsult FAR och VD på Keeper, som nominerats till FAR:s framtidsbyrå två år i rad, pratar om nyttan av att fokusera på kundvärdet.

– Vi tror att redovisning framöver kommer att bli gratis. Det finns redan i dag olika systemlösningar som är kostnadsfria. Och om vi inte ska sälja redovisning, vad säljer vi då? Det handlar inte bara om att erbjuda rådgivning utan också om att leverera kundvärde, säger Hanna Montoya på FAR:s onlineseminarium om framtidsspaningen.

Hanna Montoya. Foto: Keeper

Det kan handla om att träffa kunden fysiskt eller, under rådande coronatider, ha möten digitalt. Bygga långvariga och goda relationer och fråga vad kunden har för mål med sin verksamhet. Att gå över från timpriser till paketpriser, något som både blir tydligare för byrån och för kunden.

I dag lägger fortfarande de flesta byråer 80 procent av sin tid på redovisning och 20 procent på rådgivning. I branschen talas det om att den relationen kommer att bli den omvända och det gäller därför att rusta sig redan nu. Rådgivning ger både ett högre värde för kunden och ett högre pengavärde för byrån, säger Hanna Montoya, då många av dagens redovisningstjänster kommer att automatiseras och kräva lite eller ingen tid av konsulten.

Hur tar man då steget mot mer rådgivning och en ny affärsmodell för byrån?

– Börja gräva där ni står. Man ska komma ihåg att alla på byrån inte behöver bli rådgivare, vissa har större fallenhet för det än andra. Det handlar om specialisering på byrån och att hitta relevanta uppgifter för alla. Man ska också våga göra slut med kunden där värdegrunden inte stämmer överens med byråns. Skapa olika prismodeller och paketeringar. Testa, förbättra, testa… igen och igen. Ta betalt för de år av erfarenhet som det har tagit dig att kunna svara på kundens specifika fråga på bara en kvart eller en halvtimme, tipsar Hanna Montoya.

Läs mer: Framtidsspaning 2020 (PDF)

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
ANNONS
ANNONS

Obligatorisk digital ingivning av årsredovisning på gång

22 oktober, 2020 Att lämna in årsredovisningen digitalt kommer att bli obligatoriskt. Frågan är när.

Hallå där… Elisabeth Raun – som skrivit om omställningsstödet

22 oktober, 2020 Vad är viktigast att tänka på när det gäller omställningsstödet och när man redovisar det?

Steg för steg – vägen mot den egna byrån

20 oktober, 2020 Jonny Boström har bestämt sig. Med dansen som ledstjärna ska han skapa en ny byrå.

Nischbyrån – underutnyttjad framgångsmodell

20 oktober, 2020 Digitaliseringen kan göra att nischbyrån får det genomslag som den borde inom revisions- och rådgivningsbranschen.

5 tips – så undviker byrån cyberattacker

19 oktober, 2020 Ju mer digitaliserat allt blir, desto större risk för dataintrång. Coronapandemin är inget undantag.

Definitionen av civilrätt problematiseras

15 oktober, 2020 Skatterättens förhållande till civilrätten har diskuterats flitigt. Men vad menas egentligen med termen civilrätt?

 Upp