Kristofer Hedlund

Tala så kunderna förstår

30 maj, 2018

För att förstå Rådeks framgångar måste man titta på grundaren och före detta läraren Johan Rudengrens bakgrund. Företagets filosofi handlar i grund och botten om bra pedagogik – kunden måste veta man betalar för.

I unga år drömde Johan Rudengren, vd och delägare i Rådek, om att bli lantbrukare. Drömmen blev verklighet när han gick in som en av två delägare i ett bolag som drev lantbruk utanför Nyköping. Starten blev allt annat än lyckad och efter mindre än ett år drog han sig ur och hoppade i stället på ett uppdrag som lärarvikarie i ekonomi vid Ökna lantbruksskola.

– Det var ju rena drömmen för mig. I stället för 60 timmars arbetsvecka så undervisade jag 17 timmar per vecka. Och ganska snart insåg jag att jag hade en naturlig fallenhet för ekonomi och pedagogik, säger Johan Rudengren.

Kontorschef Karoline Ettermark och vd Johan Rudengren. Foto: Kristofer Hedlund.

Kort därefter blev han erbjuden en fast lärartjänst på en lantbruksskola i Eskilstuna. Där blev han kvar i fem år och parallellt med lärarjobbet började han ta hand om bokföring åt lokala lantbrukare samtidigt som han pluggade ekonomi på universitetet. 1986 registrerar Johan firman Rådek, en ordlek där en förkortning av orden ekonomisk rådgivning har fått byta plats.

I dag består Rådek av drygt sjuttio anställda utspridda på fem kontor.

– En av våra grundläggande filosofier är att kunden måste förstå vad vi pratar om när vi träffas. Under en period använde vi oss av Duplo-klossar i olika färger för att förklara ekonomiska begrepp. Gröna var tillgångar, röda stod för skulder och blå klossar representerade eget kapital, säger vd:n och ler åt minnet.

Under samtalet återkommer vi ofta till ordet värderingar och då närmare bestämt till Rådeks värderingar. Internt handlar det om kvalitet, enkelhet och ständigt lärande. Översatt till mötet med kunderna betyder det att man är lyhörd och nyfiken. Och kanske viktigast av allt, att man anpassar lösningarna till kunden och inte tvärtom.

Kaffepaus! Fr.v: Karoline Ettermark, Rimon Khames och Charlotta Nyqvist. Foto: Kristofer Hedlund.

Johan Rudengren är övertygad om att det är den inställningen som gör att nya kunder fortsätter att höra av sig.

– Ja, om man ska vara rent krass så erbjuder vi ju i stort sett samma sak som många andra byråer gör i form av tekniska lösningar. Och vi är inte heller billigare. Så det våra kunder gillar tror jag är vår vilja att verkligen lyssna till dem och erbjuda anpassade lösningar. Vi har hängt med bra i digitaliseringsprocessen tycker jag men ofta är det fortfarande så att våra kunder hellre köper en automatstyrd bil än automatstyrd bokföring. Vill de ha handgjord bokföring så är det också det vi erbjuder dem.

När vi ska avsluta intervjun utbrister han:

– Just det, vi har ju över 1 000 följare på Facebook också. Kolla här ska du få se!

Johan Rudengren visar företagets Facebooksida och berättar att de även jobbar mycket med SEO (sökmotoroptimering) på webbplatens. Det visar sig att ungefär hälften av Rådeks nya kunder kommer från rekommendationer. Den andra halvan kommer in via sociala medier och organiskt sök.

Vd på vift. Foto: Kristofer Hedlund.

– Vi har en tjej på kontoret i Nyköping som är ansvarig för vårt Facebookkonto. Och dessutom tar vi hjälp av en kille som hjälper oss att hamna högt upp i Googles resultat när man söker på redovisning.

Kvalitet, enkelhet och ständigt lärande – Rådek lever som de lär.

Vad har Rådek för tips till andra byråer? Hur löser de ekvationen? Läs hela reportaget Tala så kunderna förstår i Balans nr 3, 2018

Taggar: vår byrå

Text: Mats Rimér

mats.rimer@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp