Kristofer Hedlund

Når längre med sociala medier i affärsplanen

13 juni, 2017

Thorell Revision i Norrköping är byrån som inte drar sig för att sticka ut. Med sociala medier som en del i affärsplanen arbetar de för att förändra den traditionella bilden av en revisions- och redovisningsbyrå.

Närheten till kunden och skrotande av titlar. Det är två av framgångsfaktorerna för Thorell Revision i Norrköping. Och framgångsrik är byrån. En tillväxt på runt 40 procent förra året gjorde att Thorell Revision, som kan titulera sig Östergötlands största fristående revisions- och redovisningsbyrå, nominerades till Årets Tillväxtföretag i samband med Norrköpings Näringslivsgala.

När Balans kommer på besök är det dagen före galan och Fredrik Thorell, Patrik Fjärstedt och Pierre Polhammar ser fram mot morgondagen då det ska avgöras vem av de tre nominerade som tar hem segern.

– Det är verkligen kul för hela branschen. Det är udda att en revisions- och redovisningsbyrå nomineras. Vi har fått så mycket gratulationer, från kunder, men även från konkurrenter som tycker att det är kul att vi sätter branschen på kartan och att den får uppmärksamhet, säger Patrik Fjärstedt.

Kunderna är i huvudsak ägarledda företag med 50 - 500 miljoner i omsättning. Foto: Kristofer Hedlund

Kunderna är i huvudsak ägarledda företag med 50 – 500 miljoner i omsättning. Foto: Kristofer Hedlund

Just marknadsföring och att visa upp en annan sida av revisions- och redovisningsbranschen än den traditionella verkar ligga Thorell Revision varmt om hjärtat. I höstas firade byrån 25-årsjubileum och bjöd in till en mycket uppskattad fest med levande musik, mat och underhållning. Något kunderna fortfarande talar om. Och inbjudan till skivan hade den grafiska profilen av – just det, en lp-skiva.

– Vi vill göra roliga saker och överraska. Man behöver inte bara göra det förväntade. Nyligen bytte vi grafisk profil för att bättre nå fram och vi har tagit med närvaro på sociala medier i vår affärsplan, berättar Patrik Fjärstedt.

Sociala medier, och då framför allt Facebook, är något byrån börjat arbeta mer och mer med. Man har insett att räckvidden kan bli enorm om man lyckas nå ut på rätt sätt.

– Det såg vi när vi la ut att vi var nominerade till priset Årets Tillväxtföretag. Då var det mer än tiotusen personer som var inne och klickade. Sådan uppmärksamhet är svårt att få på annat sätt, säger Patrik Fjärstedt.

Texten är en förkortad version av reportaget Når längre med sociala medier i affärsplanen, i Balans nr 6, 2017.

Taggar: vår byrå

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp