Foto: Getty Images

Skatteverkets system för AGI ger konsulterna extraarbete

13 februari, 2019

AGI har blivit verklighet. Men flera redovisningskonsulter och lönekonsulter har stött på problem när de använt Skatteverkets nya tjänst. Nu hoppas de på en förbättring.

Nu har arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, blivit verklighet. Tidigare i veckan skulle 400 000 företag med en omsättning på högst 40 miljoner kronor lämna in sina uppgifter. För första gången skulle arbetsgivarna redovisa på det nya sättet, det vill säga att utbetalningar och skatteavdrag redovisas för varje betalningsmottagare varje månad.

Systemet – vars syfte är att skapa ett modernt och transparant system där det är lättare att upptäcka fel direkt – har välkomnats av många. Men när det var dags att börja använda det gjorde flera redovisningskonsulter och lönekonsulter upptäckten att det blivit krångligare.

Jeanette Westerlund är auktoriserad lönekonsult på Value & Friends i Skellefteå. Hon konstaterar att den största skillnaden är om man inte har alla uppgifterna i en fil utan ska lägga in dem manuellt.

– Tidigare tog man allas löner i en klumpsumma, men nu måste man lägga till alla anställda och knappa in var och ens individuppgift, säger hon.

Hon konstaterar också att det var enklare innan när moms- och arbetsgivardeklarationen (det som nu är AGI) var i en och samma tjänst. Där såg man också vilka kunder som inte lämnat in sin skattedeklaration.

–  Nu måste jag logga in på två olika e-tjänster och lämna dessa uppgifter. Det tar längre tid och det är lättare att missa en inlämning. Tidigare fick man en betalningsuträkning som visade hur mycket som totalt skulle betalas för moms, sociala avgifter och avdragen skatt. Nu när det är två tjänster är inte alla uppgifter ifyllda och man får själv lägga in siffrorna. Det kan ju bli en felkälla jämfört med när Skatteverket la in siffrorna automatiskt, säger hon.

Sammanställningen över årets redovisade skatter och avgifter avseende lön saknas av flera konsulter. Sammanställningen sågs som ett viktigt och bra underlag vid exempelvis bokslutsarbetet.

–  Utöver den sammanställningen saknar jag även funktionen där man kryssade i en bock för att se vilka man hade kvar att redovisa, valde bolaget man arbetade med, redovisade eventuell moms och skatter och kunde sedan sammanställa betalningsinformationen. Den var bra att kunna sända till kunden ihop med kopia på deklarationen och informera om belopp att betala, säger Anna Wallman, auktoriserad redovisningskonsult på Wallman & Co AB.

–  Det vore även bra om redovisningen av AGI och moms kunde finnas i samma tjänst, fortsätter Anna Wallman.

Hon får medhåll av Pia Norrgård, Skatter & Företagsekonomi, som också upplever att det nya systemet att redovisa är lite krångligare:

– I dag är det en större procedur att skicka in via fil. Man måste gå in på varje företag och plocka upp filen och sedan godkänna på varje bolag för sig. Det känns som dubbelarbete och digitalt ska förenkla, inte innebära dubbeljobb. För mig som jobbar med 30 till 40 bolag blir det en hel del extra arbete, säger hon.

Henrik Hall, JUV Ekonomi, välkomnar Skatteverkets satsning och menar att det är helt rätt väg att gå.

–  Skatteverket är ofta i framkant när det gäller utveckling och har förbättrat mycket för företagare och oss konsulter. Men just därför blev jag så förvånad när det här faktiskt blev sämre för oss som jobbar med flera företag.

– Utan förvarning tog de bort funktionen där vi kan ta fram en lista på vilka deklarationer som är kvar att göra, och det har blivit onödigt komplicerat. Nu får jag sätta mig och upprätta en manuell lista över vilka kunder jag gör AGI för och kolla i mina arkiv vilka som är klara. Det tar väl så där en timme av helt obetald arbetstid, kort innan årets värsta deklarationsdatum, säger Henrik Hall.

Läs mer: Skatteverket efter kritiken: ”Önskemålen finns på vår prioriterade lista”

Taggar: AGI Skatteverket

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

De är nominerade till Årets framtidsbyrå 2019

23 augusti, 2019 15 kvalificerade byråer har blivit fem nominerade. Balans har listan.

Auktorisation leder till nöjdare kunder

21 augusti, 2019 Redovisningsbyråerna särskiljer sig med mycket höga kundbetyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex. Auktorisation leder till högre betyg.

EU:s revisionspaket utvärderat

14 augusti, 2019 Första slutsatser: Ökad konkurrens och mer dynamik inom branschen.

Professionella värden styr revisorer och konsulter

12 augusti, 2019 Karin Seger: Revisorer och redovisningskonsulter känner stort ansvar för att ge kunden rätt alternativ.

Passion gav lönsamhet

4 juli, 2019 Så blev Lamooi Accounting en av de mest lönsamma byråerna på ett par år.

Månadens medlem: Elias Alakir

1 juli, 2019 Elias Alakir är bland de yngsta auktorise­rade revisorerna i Sverige.

 Upp