Foto: Charlotte Hågård, LinkedIn-expert. Foto: Ronny Barthel

Så syns du maximalt på LinkedIn

23 september, 2020

Hur ska du profilera dig bäst inom branschen? Balans rådfrågar Charlotte Hågård, LinkedIn-proffs och karriärexpert som hjälper företag och privatpersoner att jobba med sina varumärken.

LinkedIn är världens största sociala yrkes- och karriärsnätverk med hundratals miljoner användare. För den som vill nå ut med sin verksamhet eller hålla koll på kollegor, sin bransch och konkurrenter är det en självklar plattform. Användandet av Linkedin i Sverige har totalt sett legat på runt 30 procent de senaste tre åren, enligt rapporten Svenskarna och internet 2019.

Men hur gör man för att få bäst effekt? Balans har vänt sig till Charlotte Hågård, LinkedIn-proffs och karriärexpert som hjälper företag och privatpersoner att jobba med sina varumärken, för att veta mer.

Jag är revisor, redovisningskonsult, lönekonsult eller rådgivare – och vill nå ut på LinkedIn. Hur börjar jag?
− Se över din profil. Den ska vara uppdaterad och relevant. Ditt mål ska vara att ha så kallad stjärna-status på LinkedIn, vilket betyder att du ska ha fyllt i alla relevanta fält. Sedan: Vad är ditt mål och vilken är din målgrupp? Vilken story vill du berätta? Om du arbetar med revision, redovisning, skatt och/eller lön, så ska du nämna det tidigt i din beskrivning av dig själv. Kolla gärna med företaget du jobbar på om det finns en sociala medier-policy som du behöver förhålla dig till.

Hur får jag maximal effekt?
− Åter igen: Vad är ditt mål? För en del räcker det att ha ett snyggt, professionellt och digitalt, cv. Andra vill göra avtryck och bygga varumärke. Bjud in personer, var aktiv. Det finns en magisk gräns på 500 vänner, har du det blir du ännu mer sökbar.

Om jag inte är riktigt bekväm med sociala medier, vad ska jag tänka på då?
− Alla vill inte synas och höras och det är okej. Börja ta hand om din egen profil. Det kan räcka med att ha ett nätverk och hålla koll på det som händer runt omkring. Följ ändå andra som jobbar med ungefär sådant du arbetar med, samt branschkollegor och konkurrenter. Gilla inlägg ibland. Skriv någon kommentar. Det kan räcka för att någon ska få syn på dig och för att det ska uppstå en ny kontakt. Men ibland kan det vara bra att våga. Du kan ju alltid prata ihop dig med en kollega och berätta lite om vad ni gör, något specifikt för just din bransch.

Finns det något jag i min yrkesroll bör undvika att göra på LinkedIn?
 − Om du är osäker på hur du ska uttrycka dig, prata med din närmaste chef eller marknadsavdelning och fråga om det finns särskilda regler kring hur du ska uttrycka dig på sociala medier.

Hur ofta behöver jag uppdatera?
− Är du intresserad av att göra ett avtryck, dela kunskap och få nya kunder? Då behöver du bjuda på tips, gilla inlägg, kommentera, tagga andra, dela andras inlägg och ha ett tydligt mål och en strategi med hur du ska bete dig. Ju oftare du syns, desto bättre. Men det är viktigt att du är relevant. Två-tre gånger i veckan räcker gott och väl. Gå igenom profilen med jämna mellanrum och byt foto, bakgrundsbild och uppdatera information så att dina besökare ser att det hänt något sedan sist och att du är aktiv. Känner du dig osäker på vad du ska skriva i profilen, skriv allt i ett word-dokument först, stavningskontrollera och kopiera sedan in det på din profil.

3 tips för dig som vill börja med LinkedIn

  • Gå igenom profilen. Är den relevant, aktuell och uppdaterad? Innehåller den rätt sökord så att du kan bli hittad?
  • Var inne på LinkedIn varje dag och kika runt. Vill du hellre börja lugnt? Gilla andras inlägg och kommentera, innan du börjar dela själv.
  • När du väl kör igång: Var inte rädd för att sprida din kunskap. Det finns en plats för dig och det finns människor som behöver höra det du har att erbjuda.

Taggar: lön rådgivning redovisning revision skatt sociala medier

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
ANNONS
ANNONS

Mötesfria onsdagar och hemarbete – så resonerar storbyråerna

30 oktober, 2020 Onsdagar utan möten - och hemarbete kontra att vara på kontoret - diskuteras flitigt.

Hållbarhetsrapportering – tummen ner för svenska bolag

29 oktober, 2020 Bolagen har en bra bit kvar för att möta kraven på den lagstadgade hållbarhetsrapporteringen.

Så funkar storbyråernas skatterådgivning på distans

28 oktober, 2020 Att ge skatteråd digitalt fungerar bättre är förväntat. Men det finns även gott om utmaningar.

Krishantering och återstarten av ekonomin – det säger skatteexperterna

28 oktober, 2020 Landets skatterådgivare har tvingats ställa om. Hur har det varit – och vad händer härnäst?

Fika med Sara Uhlén: ”Intressant förflyttning för både lön och redovisning”

27 oktober, 2020 Sara Uhlén är ny ordförande för Strategigruppen Redovisnings- och Lönekonsulter FAR.

Nytt direktiv om visselblåsarskydd – så påverkas revisorer

26 oktober, 2020 En ny lag som ger visselblåsare bättre skydd föreslås träda i kraft nästa år.

 Upp