Getty Images

Så funkar storbyråernas skatterådgivning på distans

28 oktober, 2020

Att ge skatteråd över telefon och videoplattformar fungerar i många fall bättre är förväntat. Men rådgivarna saknar det fysiska mötet. Och mycket av kreativiteten förvinner.

Omställningen till att bistå kunderna med digital skatterådgivning har gått smidigt, vittnar alla storbyråer som Balans varit i kontakt med. På samma gång medger samtliga att de saknar dynamiken som uppstår i den fysiska interaktionen. Samt många av de goda råd som kan komma av att bolla scenarios inom samma fyra väggar.

– Vi upplever att det fungerar förvånansvärt bra, både vi och våra kunder har lyckats bra i omställningen till en mer digital vardag. Utmaningen ligger i att skapa nya kontakter och affärer, vi saknar att komma ut och träffa företagen i deras vardag!, säger Mikael Carlén, partner och ansvarig Tax & Legal, PwC.

Mikael Carlén. Foto: PwC

– Ett virtuellt möte kan aldrig bli lika dynamiskt eller naturligt interaktivt som ett fysiskt möte eftersom nyanserna inte är lika tydligt avläsbara. Du kan inte på samma intuitiva sätt läsa av de du har i mötet som när du är i samma rum, medger Helena Norén, partner Tax, EY.

Helena Norén. Foto: EY

Mikael Knutsson, auktoriserad skatterådgivare, Grant Thornton, är inne på samma spår.

– Jag ser en risk i att effektiviteten tar kål på kreativiteten – som rådgivare handlar det ju ofta om att vända och vrida på saker och ting för att hitta den bästa lösningen för kunden, säger han.

Mikael Knutsson. Foto: Grant Thornton

Flera i Balans rundkoll nämner som en fördel att medarbetarna ser positivt på tidsbesparingen som mindre resande medför, även om det också har sina utmaningar.

– Många som pendlar uppskattar att arbeta hemma eftersom de vinner så mycket tid. Vi blir i viss mån effektivare samtidigt som vi tappar de där små utrymmena av tid när vi skapar mikrovila av att bara socialisera eller förflytta oss. Man kan bli utmattad av att jobba hemma på ett annat sätt eftersom det inte blir några pauser om man inte aktivt lägger in dem, exemplifierar Helena Norén på EY.

– Vi märker att kraven på digital tillgänglighet har ökat och att mötena kan planeras med kort varsel. Många har ju mer tid när resorna uteblir och det ger utrymme för fördjupade dialoger som i sin behöver fler korta avstämningar, menar Frida Haglund, Partner Tax & Legal, Deloitte.

Frida Haglund. Foto: Deloitte

När det gäller kontakten med kunder i utlandet har det nya arbetssättet lett till att digitalisering och rådgivning över videolänk blivit mer accepterat, påtalar Jenny Stenesjö Wöhrman, affärsområdeschef för skatt på Mazars.

Jenny Stenesjö Wöhrman. Foto: Sofie Stenervik

– I vissa fall, i kontakten med utländska kunder har distansarbetet under året gjort att relationerna tagit ett steg framåt då fler aktörer blivit bekväma med video. Vidare ser jag en stor fördel i effektiviteten det skapar i mötena. Det går att få in fler möten och även medarbetare kan effektivisera sin vardag med distansarbete hemifrån. Nackdelarna finns såklart det med, man träffar sina kolleger mindre och den naturliga diskussionen hamnar ett steg bort, säger hon.

Överlag är skatteexperterna på Big 7 oerhört samstämmiga i sina erfarenheter av skatterådgivning på distans.

Håkan Behmer. Foto: Jenny Drakenlind

– Så här långt finns en stor ömsesidig förståelse för att genomgångar och möten är och förblir digitala. Effektiviteten som uppstår genom att resor till och från möten försvinner äts dock upp av att tydligheten och dynamiken i personliga möten försvinner och i många fall får ersättas av flera digitala sammankomster, kommenterar Håkan Behmer, affärsområdeschef för skatt, BDO.

Annika Lindström. Foto: KPMG

– Det fungerar över förväntan även om vi förstås föredrar fysiska möten. Både medarbetare och kunder anpassade sig snabbt till ett mer digitalt arbetssätt, som till viss del förändrat vår syn på hur vi levererar rådgivning. En fördel är att vi sparar tid genom att slippa resa. Men det är mer utmanande att knyta personliga relationer, säger Annika Lindström, Head of Tax & Legal, KPMG.

Läs mer: Krishantering och återstarten av ekonomin – det säger skatteexperterna

Läs mer: Så påverkar EU:s skattepolitik Sverige

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Corona digitalisering skatt skatterådgivare skatterådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Experten: 13 frågor och svar om revisorns granskning av stödåtgärder

    12 maj, 2021 Revisorns granskning av stödåtgärder inom ramen för ordinarie revision väcker frågor. Kristofer Block reder ut.

    Revisionsbranschen tappar i kundnöjdhet

    11 maj, 2021 Negativ trend vad gäller kundnöjdheten i revisions- och rådgivningsbranschen. Det visar nya siffror från SKI.

    ”Årsredovisningarna speglar att det är en annan finansiell värld vi lever i”

    5 maj, 2021 Lars Östman och Walter Schuster: Årsredovisningarna har både blivit tjockare och ändrat karaktär.

    Redovisningskonsult – så upptäcker du penningtvätt hos kunden

    4 maj, 2021 Så här kan du som redovisningskonsult tänka mer riskbenäget kring penningtvätt.

    Nya hållbarhetslagen är redan gammal – nu höjer EU ribban

    3 maj, 2021 Från och med 2023 måste alla större företag hållbarhetsrapportera enligt en gemensam standard.

    Juryns bästa tips: Så vinner ni Årets framtidsbyrå 2021

    28 april, 2021 Hur kan den framtidsorienterade byrån charma juryn till Årets framtidsbyrå? Antti J. Niemi tipsar.

     Upp