Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Rob Nixon: ”Ska du ge råd till kunderna räcker det inte att vara lagom”

25 juni, 2017

Revisionsbyråcoachen Rob Nixon är tillbaka i Sverige. Och den här gången är det Deskjockeys som bjuder in australiensaren som får byråer över hela världen att öka både omsättning och vinst.

Så står Rob Nixon där igen – med samma energi som i november. Vi träffar honom på Deskjockeys lokaler på Kungsholmen i Stockholm, där han ska hålla en föreläsning för och en workshop med revisionsbyråns 26 anställda.

Deskjockeys vd och byråledare Peter Rexhammar berättar:

– Vi skaffade Rob Nixons system i höstas. Nu är han här för att dissekera vårt företag och hjälpa oss. Hur ska vi öka vår vinst? Vi vill kunna jobba mer effektivt och tjäna mer pengar. Det är en lång resa. Man måste ändra många invanda mönster och använda ny teknik via ett modernt ledarskap.

Peter Rexhammar. Foto: Saerun Norén

Rob Nixon har i 23 år åkt på turné och predikat om digitaliserad redovisning. Han är vd för den molnbaserade tjänsten Panalitix, ett företag han har grundat, och författare till böckerna Accounting Practices Don’t Add Up! – Why they don’t and what to do about it (2011), Remaining Relevant – The Future of  the Accounting Profession (2015) och The Perfect Firm – Your Playbook for Building A Perfect Accounting Business (2017).

Läs mer: Rob Nixon: 5 skäl att tro på branschen

Den pratglada revisionsbyråcoachen hjälper kort och gott företag att öka omsättningen och förvandla den till vinst. Nu ser Peter Rexhammar fram emot att befinna sig ”i Rob Nixons gravitation”:

– Vi vill uppnå stora förändringar med kundteknik, arbetssätt, frigöra resurser och ta rätt betalt av kunderna. Jag har för bra relation till mina kunder. Som många andra byråledare är jag rädd för att tappa dem. Jag är inte den som ska sätta pris på våra tjänster, tillstår han.

Rob Nixon. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Något 48-åringen från Australien, som för övrigt har en app på mobilen vilken räknar ner tiden till den eventuella dödsdagen då han fyller 100 år, spinner vidare på.

– Ni har för många kunder och ni tar för lite betalt. Kunder som tror på det ni tror på är beredda att betala er för det. Så, vad tror Deskjockeys på? Vad har företaget för ”purpose”; mål, mening och syfte?

Läs mer: Rob Nixon: ”Den första person du måste kunna sälja till är dig själv”

Ordet ”purpose” är ett mantra och något han återkommer till under de nästföljande två och en halv timmarna. Rob Nixon är inte heller sen med att läxa upp byrån.

– Ni har en vinstmarginal på 16 procent. 16! Den borde vara 30-40 procent! I Sverige är många nöjda med att få det att gå runt, att vara lagom. Men att vara lagom, det är gräddan av skiten. Ska du ge råd till dina kunder och leda, då räcker det inte att vara lagom.

Läs mer: Läge att rusta för digitaliseringsbehovet

Peter Rexhammar och medarbetarna nickar. Några fnissar till. Rob Nixon fyller därefter den återstående tiden med olika exempel, övningar och tankeväckare.

Efteråt haffar Balans honom i lokalen bredvid där det har dukats fram buffé och dryck.

Rob Nixon. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Hur skulle man kunna hjälpa FAR:s medlemmar som inte är i framkant att förstå vad som händer?

– Branschmedlemmarna tillbringar 80 procent av sina dagar med att checka av och processa dålig ”data”. Jag har varit i Sverige i flera dagar nu och inte betalat med kontanter en enda gång. All betalning sker med bank- eller kreditkortet. Det FAR:s medlemmar gör är att omvandla denna digitala data till papper och förmedla den till staten, säger Rob Nixon med en blinkning till hanteringen av utlägg och papperskvitton.

– Vad kommer att hända med dem när detta ändras? Vad ska revisorerna, redovisningskonsulterna och branschkollegorna göra av sina jobb? De måste ändra sin affärsmodell så att den är relevant. Istället för att förvandlas till en överflödig yrkeskategori behöver man anpassa sig. Lägga till mer rådgivning. Bredda affärsmodellen. Våga ta rätt betalt. Marknadsföra sig själv. Många kommer att förlora sina jobb om de inte anpassar sig och förändras.

– Titta bara på resebyråerna. En gång i tiden satt de och svarade i telefon. Men nu ringer ingen dem längre. Nu sköter kunderna bokningarna direkt via sin dator. Så de var tvungna att ändra sin affärsmodell. Det är också vad revisionsbyråerna måste göra. Ändra affärsmodellen och kapitalisera på teknologin, säger Rob Nixon.

Taggar: deskjockeys digitalisering rob nixon

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

Återvänder till revisorsyrket: ”En nystart”

9 juli, 2020 Ola Almquist lämnade jobbet som revisor för en tjänst som ekonomichef. Nu har han återvänt.

Så får din byrå godkänd utbildningsplan

8 juli, 2020 Revisorsinspektionen uppdaterar sin vägledning om godkännande av utbildningsplan - för att underlätta för byråerna.

Förtroendet A och O i relationen med kunden

6 juli, 2020 "Auktorisationen tillför ett stort värde för kunden".

”Det är tuffa tider – men de gynnar oss”

3 juli, 2020 Auktoriserade revisorn Carl-Magnus Falk bakom nytt webbaserat boksluts- och årsredovisningsprogram som ska revolutionera redovisningen.

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

 Upp