Foto: Getty Images

Redovisningskonsulter med mjuka värden efterfrågas

17 november, 2020

Behoven har förändrats. Att kunna kommunicera både mot kund och internt på byrån har blivit redovisningskonsultens främsta kompetens.

Hur tänker framtidsorienterade redovisningsbyråer när de rekryterar? Med den frågan som ledstjärna genomförde nyligen Jan Söderqvist, branschspecialist från Visma och Panalitix, en kvalitativ marknadsrapport riktad mot redovisningsbranschen. Det komprimerade svaret är att mjuka värden, som kommunikationsförmåga och social kompetens, bräcker så kallade hårda värden, som analys och teknisk förståelse.

Jan Söderqvist. Foto: Visma

− Efterfrågan på den traditionella redovisningskonsulten minskar. Redovisningsbyråerna vill ha konsulter som kan föra dialog med kunderna på ett helt annat plan än tidigare. Redovisningskonsulten ska också förstå hur kundens verksamhet hänger ihop och vilka beslutsunderlag som är viktiga för just det företaget, säger Jan Söderqvist.

Tolv byråer i digital förändring svarade på marknadsundersökningen, och de står för fem procent av omsättningen av redovisningsmarknaden. I urvalet finns både kombibyråer och redovisningsbyråer.

Att vara en fena på att upprätta koncernredovisning eller speciella kalkyler får alltså stå tillbaka mot att vara vass på att kommunicera – och detta gäller både mot kund och internt på byrån, påtalar Jan Söderqvist. Kunskaper på specifika områden, som molnbaserade tjänster, blir också mer attraktivt. Konsulten går därför samtidigt mot att bli specialiserad inom olika nischer, något även FAR nämner i sin andra framtidsstudie Nyckeln till framtiden.

− Viktigast för byråerna är att konsulten är nyfiken och har en vilja att lära sig. Om man tidigare, förenklat beskrivet, sökte introverta människor, så söker man nu mer extroverta. Efterfrågan är fortfarande stor för traditionella konsulter och det behovet kommer att finnas kvar. Men trenden är att man söker nya kompetenser, understryker Jan Söderqvist.

−  Mitt tips till byråer som ska anställa är: Våga chansa! Sök inte bara de givna egenskaperna, utan våga ta in ny kompetens. Redovisningskonsulten som ska kunna något om allt är en utopi. Och inte heller att föredra, en sådan konsult är inte effektiv i organisationen.

Läs mer: Nischbyrån – underutnyttjad framgångsmodell

Läs mer: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Taggar: redovisningsbranschen redovisningskonsult

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Skatterådgivare frustrerade över oklara coronastödsregler

    25 november, 2020 Coronastödsreglerna är otydliga och otidsenliga. Det är några kommentarer i Balans intervju med tre skatterådgivare.

    Pernilla Lundqvist expert i utredning om bokföringslagen

    24 november, 2020 Redovisningsspecialisten och FAR-profilen Pernilla Lundqvist tar plats som expert i utredningen om en modernare bokföringslag.

    Kampen mot penningtvätt – du som redovisningskonsult har en viktig roll

    23 november, 2020 Redovisningskonsulter är bra på att upptäcka misstänkta transaktioner.

    Kampen mot penningtvätt – ”Ta hjälp av FAR och var stolt”

    23 november, 2020 Klaes Gidlund är kvalitetskontrollanten som själv blev kontrollerad av länsstyrelsen.

    Mentorprogram öppnar dörrar: ”Integration gynnar byråerna”

    20 november, 2020 Omar Doughoz engagerar sig i PwC:s mentorprogram för att hjälpa ungdomar i socialt utsatta områden.

    Luften går ur efter inställt revisorsprov: ”Går aldrig att få igen all förlorad tid”

    19 november, 2020 Besvikelsen är enorm efter dagens besked att Revisorsinspektionen (RI) ställer in revisorprovet 23–24 november.

     Upp