Getty Images

Redovisningskonsulter med mjuka värden efterfrågas

17 november, 2020

Behoven har förändrats. Att kunna kommunicera både mot kund och internt på byrån har blivit redovisningskonsultens främsta kompetens.

Hur tänker framtidsorienterade redovisningsbyråer när de rekryterar? Med den frågan som ledstjärna genomförde nyligen Jan Söderqvist, branschspecialist från Visma och Panalitix, en kvalitativ marknadsrapport riktad mot redovisningsbranschen. Det komprimerade svaret är att mjuka värden, som kommunikationsförmåga och social kompetens, bräcker så kallade hårda värden, som analys och teknisk förståelse.

Jan Söderqvist. Foto: Visma

− Efterfrågan på den traditionella redovisningskonsulten minskar. Redovisningsbyråerna vill ha konsulter som kan föra dialog med kunderna på ett helt annat plan än tidigare. Redovisningskonsulten ska också förstå hur kundens verksamhet hänger ihop och vilka beslutsunderlag som är viktiga för just det företaget, säger Jan Söderqvist.

Tolv byråer i digital förändring svarade på marknadsundersökningen, och de står för fem procent av omsättningen av redovisningsmarknaden. I urvalet finns både kombibyråer och redovisningsbyråer.

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Att vara en fena på att upprätta koncernredovisning eller speciella kalkyler får alltså stå tillbaka mot att vara vass på att kommunicera – och detta gäller både mot kund och internt på byrån, påtalar Jan Söderqvist. Kunskaper på specifika områden, som molnbaserade tjänster, blir också mer attraktivt. Konsulten går därför samtidigt mot att bli specialiserad inom olika nischer, något även FAR nämner i sin andra framtidsstudie Nyckeln till framtiden.

− Viktigast för byråerna är att konsulten är nyfiken och har en vilja att lära sig. Om man tidigare, förenklat beskrivet, sökte introverta människor, så söker man nu mer extroverta. Efterfrågan är fortfarande stor för traditionella konsulter och det behovet kommer att finnas kvar. Men trenden är att man söker nya kompetenser, understryker Jan Söderqvist.

−  Mitt tips till byråer som ska anställa är: Våga chansa! Sök inte bara de givna egenskaperna, utan våga ta in ny kompetens. Redovisningskonsulten som ska kunna något om allt är en utopi. Och inte heller att föredra, en sådan konsult är inte effektiv i organisationen.

Läs mer: 2020 Marknadsrapport Redovisningsbranschen

Läs mer: Nischbyrån – underutnyttjad framgångsmodell

Läs mer: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

Taggar: redovisningsbranschen redovisningskonsult

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • ”Tiden är mogen för en ny standard”

    17 maj, 2021 Harald Jagner om vad olika intressenter har att vinna på en standard för kommunal revision.

    Experten: 13 frågor och svar om revisorns granskning av stödåtgärder

    12 maj, 2021 Revisorns granskning av stödåtgärder inom ramen för ordinarie revision väcker frågor. Kristofer Block reder ut.

    Revisionsbranschen tappar i kundnöjdhet

    11 maj, 2021 Negativ trend vad gäller kundnöjdheten i revisions- och rådgivningsbranschen. Det visar nya siffror från SKI.

    ”Årsredovisningarna speglar att det är en annan finansiell värld vi lever i”

    5 maj, 2021 Lars Östman och Walter Schuster: Årsredovisningarna har både blivit tjockare och ändrat karaktär.

    Redovisningskonsult – så upptäcker du penningtvätt hos kunden

    4 maj, 2021 Så här kan du som redovisningskonsult tänka mer riskbenäget kring penningtvätt.

    Nya hållbarhetslagen är redan gammal – nu höjer EU ribban

    3 maj, 2021 Från och med 2023 måste alla större företag hållbarhetsrapportera enligt en gemensam standard.

     Upp