Foto: iStock

Redo för kvalitetskontroll?

4 september, 2017

Nu är det dags för kvalitetskontroller. I dagarna börjar kontrollen av drygt 250 byråer anslutna till FAR. För första gången granskas även skatterådgivarna.

I våras fick de berörda byråerna besked om att det var dags för kvalitetskontroll, och i dagarna drar den i gång. Kvalitetskontrollen brukar mötas med blandade känslor. Vissa blir nervösa, andra ser den som en möjlighet till vidareutveckling. Oavsett är kvalitetskontrollen en chans att få ett kvitto på att du gör ett bra jobb.

Under hösten granskas runt 250 byråer. Av dem är 150 inom revision, 100 inom redovisning och två byråer inom skatt.

– Av de två byråerna är det en liten byrå och en stor med många anställda, så det rör sig inte om enbart två skatterådgivare, förtydligar Anna-Karin Wikner på FAR.

Anna Karin Wikner. Foto: Lieselotte van der Meijs

Läs mer: Dags för kvalitetskontroll av skatterådgivare

I månadsskiftet augusti/september hölls en utbildningsdag för kvalitetskontrollanterna och först när den är avklarad kan kvalitetskontrollerna komma igång. De genomförs sedan löpande under hösten och ska vara klara senast sista december.

Kvalitetskontrollen omfattar två moment. Dels de allmänna kontrollerna avseende företagets riktlinjer och rutiner, dels i normalfallet två till tre uppdragskontroller per revisor respektive redovisningskonsult. En förutsättning för att uppdragskontrollerna ska genomföras är ett godkännande i de allmänna kontrollerna.

Av de granskade uppdragen ska kontrollanten sedan göra en sammanfattande bedömning, och den framgår i den rapport som skickas till det kontrollerade företaget. Sedan är det respektive kvalitetsnämnd som, utifrån kontrollantens checklistor och rapport, beslutar i kontrollen.

– Byråerna får sedan återkoppling allt eftersom de varit uppe i kvalitetsnämnden. För vissa kan det innebära att de får besked om hur det gick redan under hösten, för andra kommer beskedet i vår, säger Anna-Karin Wikner.

Läs mer: FAR och RI ändrar samarbetet kring kvalitetskontrollerna

Caisa Drefeldt. Foto: Emelie Asplund

Caisa Drefeldt är ordförande i kvalitetsnämnden för redovisningsverksamhet. Hon konstaterar att de vanligaste bristerna som upptäcks vid kvalitetskontrollen är att uppdragsbreven inte alltid uppfyller kraven som ställes i Reko samt brister i redovisningskonsultens egna dokumentation.

– Våra medlemmar är duktiga att dokumentera för sina kunder, men ibland brister det i den egna dokumentationen, säger hon.

Det förekommer också brister i vidareutbildningen, något som enligt Caisa Drefeldt beror på redovisningskonsultens höga arbetsbelastning.

– Då kan det i många fall vara svårt att vidareutbilda sig i den omfattning som krävs enligt våra etiska regler.

Caisa Drefeldt framhåller att det viktigaste med kvalitetskontrollen är att stärka medlemmarna i deras arbete och att kvalitetsnämnden sett att kvaliteten ökat år från år.

– Det viktigaste är att inse att kvalitetskontrollen inte är till för att stjälpa utan för att hjälpa. Det är glädjande att se hur duktiga våra medlemmar är och vilken kvalitet de har i sitt arbete, förtydligar hon.

Taggar: kvalitetskontroll redovisning revision skatterådgivare

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
Far Online

Förtroendet A och O i relationen med kunden

6 juli, 2020 "Auktorisationen tillför ett stort värde för kunden".

”Det är tuffa tider – men de gynnar oss”

3 juli, 2020 Auktoriserade revisorn Carl-Magnus Falk bakom nytt webbaserat boksluts- och årsredovisningsprogram som ska revolutionera redovisningen.

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

Har lagkraven höjt kvaliteten? – så svarar hållbarhetsexperterna

30 juni, 2020 Sveriges större bolag har krav på sig att hållbarhetsrapportera. Frågan är om det höjt redovisningskvaliteten.

Hållbarhetsspecialisterna hyllar EU:s taxonomi

29 juni, 2020 EU:s kommande taxonomiförordning kan vara första steget mot ett IFRS för icke-finansiell information.

”Ju mer man ger desto mer får man tillbaka”

26 juni, 2020 En byrå som hjälper andra blir del av attraktionskraften i kampen om bra medarbetare.

 Upp