Erik Emilsson, VD Revideco. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

”Rådgivning handlar om psykologi”               

3 december, 2020

Revisions- och redovisningsbyrån Revideco anlitar en psykolog som ska hjälpa medarbetarna förstå rådgivningsbehovet hos kunderna. ”Ju mer vi kan identifiera problemen, desto bättre rådgivning kan vi ge”, säger VD Erik Emilsson.

Rådgivning och psykologi, hör det ihop? I allra högsta grad, säger Erik Emilsson, auktoriserad revisor och VD på prisbelönade Revideco.

Han är själv intresserad av psykologi och neurologi och plöjer böcker i ämnena. När han och kollegorna började diskutera vad rådgivning till ägarledda bolag egentligen handlar om, återkom de tillbaka till just detta: Att rådgivning och psykologi går hand i hand.

– Det finns ingen mekanisk patentlösning på rådgivning. När du jobbar med ägarledda bolag är varje kund unik med just sina frågeställningar. Branschen behöver göra som psykologerna, ringa in problemen för att greppa vad kunderna egentligen brottas med, säger Erik Emilsson till Balans.

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Ofta angriper konsulten kundens behov på fel sätt, menar han. Att lära sig kommunicera med kunderna och bena ut vad de vill är både hållbart och framtidssäkrat.

– Vi kanske har löst det kunden har bett om. Men har vi verkligen löst kundens problem? Vi behöver inte bara lära oss om skatter, utan också om hur människor fungerar. Ju mer vi kan identifiera problemen, desto bättre rådgivning kan vi ge.

Erik Emilsson. Foto: Karin Björkquist

Om en kund befinner sig i en svår privat situation finns en stor risk att det spiller över på bolaget, säger Revideco-VD:n. Då går det inte att möta en sådan kund, utan att först prata om det privata. Att fråga: ”Hur är det, egentligen?” kan göra att kunden får prata av sig och känna att någon på andra sidan lyssnar, för att därefter gå igenom bokslutet och fatta beslut om bolaget.

Nu för Revideco diskussioner med en tilltänkt psykolog kring hur upplägget skulle kunna se ut att matcha rådgivningsbehovet på byrån.

Läs mer. Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

– Vi måste börja där kunden befinner sig. Vi ska naturligtvis inte lösa deras privata problem, men vi kan vara inkännande och empatiska. Då kan kunden komma i ett läge där det går att diskutera bolaget, säger Erik Emilsson.

– Jag hoppas att vi ska kunna se att rådgivning till ägarledda företag bygger på att vi måste förstå vad människan som driver företaget egentligen vill, för att vi ska hjälpa dem på bästa sätt.

Taggar: rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Frågan om revisionsplikt på nytt i hetluften

    15 oktober, 2021 Det saknas vetenskapligt stöd för att slopad revisionsplikt lett till ökat skattefusk och ekonomisk brottslighet.

    Nordens låga trösklar för revisionsplikt – så skiljer vi oss från övriga EU

    15 oktober, 2021 Revisionsplikten är på tapeten igen i Sverige. Men hur ser det ut i omvärlden?

    ”Tilliten är mer värd än den norska oljefonden”

    15 oktober, 2021 Bevarandet av revisionsplikten är en prioriterad fråga för den norska branschorganisationen.

    Tydligt ökat förtroende för skatterådgivare

    14 oktober, 2021 Företagsledare och politiker har ett tydligt stärkt förtroende för skatterådgivare. Även allmänhetens förtroende pekar uppåt. 

    Inga post- eller heldigitala stämmor efter årsskiftet

    12 oktober, 2021 Den tillfälliga lagen för att underlätta bolagsstämmor kommer inte att förlängas efter årsskiftet.

    Balans får ny webb 21 oktober

    11 oktober, 2021 Charlotta Marténg: Nya Balans webb ger läsaren inspiration, kunskap och bättre möjligheter till långläsning.

     Upp