Erik Emilsson, VD Revideco. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

”Rådgivning handlar om psykologi”               

3 december, 2020

Revisions- och redovisningsbyrån Revideco anlitar en psykolog som ska hjälpa medarbetarna förstå rådgivningsbehovet hos kunderna. ”Ju mer vi kan identifiera problemen, desto bättre rådgivning kan vi ge”, säger VD Erik Emilsson.

Rådgivning och psykologi, hör det ihop? I allra högsta grad, säger Erik Emilsson, auktoriserad revisor och VD på prisbelönade Revideco.

Han är själv intresserad av psykologi och neurologi och plöjer böcker i ämnena. När han och kollegorna började diskutera vad rådgivning till ägarledda bolag egentligen handlar om, återkom de tillbaka till just detta: Att rådgivning och psykologi går hand i hand.

– Det finns ingen mekanisk patentlösning på rådgivning. När du jobbar med ägarledda bolag är varje kund unik med just sina frågeställningar. Branschen behöver göra som psykologerna, ringa in problemen för att greppa vad kunderna egentligen brottas med, säger Erik Emilsson till Balans.

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Ofta angriper konsulten kundens behov på fel sätt, menar han. Att lära sig kommunicera med kunderna och bena ut vad de vill är både hållbart och framtidssäkrat.

– Vi kanske har löst det kunden har bett om. Men har vi verkligen löst kundens problem? Vi behöver inte bara lära oss om skatter, utan också om hur människor fungerar. Ju mer vi kan identifiera problemen, desto bättre rådgivning kan vi ge.

Erik Emilsson. Foto: Karin Björkquist

Om en kund befinner sig i en svår privat situation finns en stor risk att det spiller över på bolaget, säger Revideco-VD:n. Då går det inte att möta en sådan kund, utan att först prata om det privata. Att fråga: ”Hur är det, egentligen?” kan göra att kunden får prata av sig och känna att någon på andra sidan lyssnar, för att därefter gå igenom bokslutet och fatta beslut om bolaget.

Nu för Revideco diskussioner med en tilltänkt psykolog kring hur upplägget skulle kunna se ut att matcha rådgivningsbehovet på byrån.

Läs mer. Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

– Vi måste börja där kunden befinner sig. Vi ska naturligtvis inte lösa deras privata problem, men vi kan vara inkännande och empatiska. Då kan kunden komma i ett läge där det går att diskutera bolaget, säger Erik Emilsson.

– Jag hoppas att vi ska kunna se att rådgivning till ägarledda företag bygger på att vi måste förstå vad människan som driver företaget egentligen vill, för att vi ska hjälpa dem på bästa sätt.

Taggar: rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Framtidens skattelöften banar väg för auktorisationen

    27 januari, 2021 Johanna Andersson och Joakim Sköld är två av branschens unga som brinner för skatterådgivarnas auktorisation.

    Programvarubolagens lista inför nya bokföringslagen – det här vill de

    26 januari, 2021 Flera programvaruleverantörer i gemensam skrivelse. Vi har listan.

    Lagkrav på digital inlämning av årsredovisning i sommar

    26 januari, 2021 Redan 1 juli 2021 föreslås digitalt inlämnade årsredovisningar bli obligatoriskt. Det framgår av Bolagsverkets hemställan.

    BDO:s VD ryter till efter jämställdhetsrapport: ”Missar kvinnors affärsidéer”

    25 januari, 2021 Drygt 30 procent av företagen i Sverige startas av kvinnor - en bottennotering.

    5 tips – tänk på det här inför kvalitetskontroll skatt

    21 januari, 2021 Har du blivit kallad till kvalitetskontroll skatt? Så här förbereder du dig på bästa sätt.

    ”Kvalitetskontrollerna hjälper både byrån och den enskilde”

    21 januari, 2021 Kvalitetskontrollerna hjälper alla att bli bättre. Intervju med Cecilia Arrhenius, kvalitetskontrollant skatt.

     Upp