Foto: Getty Images

Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

13 maj, 2020

Det finns en självförtroendebrist i branschen vad gäller rådgivningstjänster. ”Vi måste sträcka på oss, vi är bäst på det här”, säger Erik Emilsson och Jan Söderqvist, som menar att rådgivningen fått ett ökat fokus i samband med coronaepidemin.

Vad det blir för konsekvenser i revisions- och rådgivningsbranschen till följd av coronakrisen är det alldeles för tidigt att sia säkert om. Men det finns tydliga tendenser. Och det är att kundernas, det vill säga företagarnas, efterfrågan på erfarenhetsbaserad rådgivning har stegrat markant.

− Byråerna är fullt sysselsatta med att ta hand om rådgivningen; antingen ringer kunderna, eller så ringer byråerna själva upp företagarna. Landskapet har förändrats, kunderna efterfrågar mer kontakt med byråerna, konstaterar Jan Söderqvist, branschspecialist från Visma och Panalitix.

Jan Söderqvist. Foto: Visma

Han medverkar tillsammans med Erik Emilsson, VD Revideco, på FAR:s webbinarium ”Från normaltillstånd till kris”, för att prata om hur revisions- och rådgivningsbranschen påverkas av coronaepidemin.

Den förändrade spelplanen för rådgivning leder till frågor. Är det revisorn som ska vara rådgivare – eller är det redovisningskonsulten? Eller ska byrån ha särskilda rådgivare?

Klart är att pandemin inte kunde ha kommit under en sämre period i branschen, då våren är känd för att vara den mest hektiska. Många byråer har det otroligt tufft just nu, menar andra inte påverkas nämnvärt. Vad det beror på kan Jan Söderqvist inte svara på, men menar att storleksmässiga mellanbyråer med god lönsamhet är de som är minst oroliga.

− Utmaningen just nu är att skaffa sig kapaciteten att leverera rådgivning. Och där har många det kämpigt, de har inte marginalerna att leverera 50–60 procent rådgivning. De undrar också hur de ska ta betalt. Jag skulle vilja säga att man som byrå ska vara proaktiv och ringa upp och ta hand om kunden. Det är så man hittar rådgivning som man också kan fakturera, säger Jan Söderqvist.

Erik Emilsson är inne på samma spår. Han menar att rådgivningen nu upplever en renässans.

− I rådande läge är kunderna ännu mer ointresserade av revision och redovisning. Däremot behöver de någon som känner deras verksamhet, som uppmuntrar dem och som vågar säga ifrån när det går fel, säger han.

Erik Emilsson. Foto: Karin Björkquist

Revideco-VD:n är själv auktoriserad revisor och har jobbat i branschen i 30 år. Förra året fick byrån FAR:s pris Årets framtidsbyrå. Han berättar att Revideco nu i februari och mars har haft sina två bästa månader omsättningsmässigt, vilket han kopplar till det ökade suget efter rådgivning. Men han anser att branschen generellt lider av självförtroendebrist när det gäller att ge kunderna kvalificerade råd.

− Om du ska ge vettiga råd till en företagare och entreprenör, så måste du veta vad de har för miljö och vad de håller på med. Den tekniska rådgivningen är inte intressant, du måste inte veta alla momsregler. Men du måste kunna ta breda frågor och veta vad du ska göra av dem. Och yngre som kommer in i branschen behöver vara med på möten och lära sig vad det innebär att driva företag, säger Erik Emilsson och avslutar:

− Jag skulle vilja säga till branschen: Våga stå upp för er själva! Ni är de bästa rådgivarna till entreprenörerna och de mindre företagarna. Det är alla vi som är bäst lämpade att göra det här. Vi ska göra vår plikt, ta vårt samhälleliga ansvar och ge kunderna erfarenhetsbaserade råd.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Corona rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågar fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

Niclas Hellman tilldelas CH Witts pris 2020

17 september, 2020 CH Witts pris 2020 går till Niclas Hellman. "Fullkomligt lysande" är juryns omdöme om artikeln.

”Yrkesstolthet är viktigt”

16 september, 2020 Sofia Berglin driver enmansbyrå: Lägga tiden på rätt saker efter egen planering de största fördelarna.

Ökad kompetens tack vare medlemskapet

14 september, 2020 På iRevision är icke-ordinarie medlemmar i FAR basmedlemmar. Något Göteborgsbyrån använ­der för att höja kompetensen.

 Upp