Foto: Wessam Altabbaa. Foto: Særún Hrafnkelsdottir Norén

Nyanländ – och redan i branschen

Faktaruta

Just Arrived

  • Erbjuder både kortare och längre bemanningsuppdrag.
  • Vid längre uppdrag tillämpas en månads uppsägningstid från kundens sida.
  • Har många kandidater med bakgrund inom redovisning och revision.

www.justarrived.se

13 maj, 2017

Att anställa en nyanländ fyller både kort- och långsiktiga behov för Deskjockeys. Vi träffar revisionsbyråns operativa chef Jonny Boström och Wessam Altabbaa från Syrien – som via bemanningsbyrån Just Arrived ges en inblick i branschen.

Det är 22-åriga Wessam Altabbaa själv som tar emot oss när vi anländer till Deskjockeys nya lokaler på Kungsholmen i Stockholm. Sedan i december 2016 jobbar hon på revisionsbyrån som receptionist, bara drygt ett år efter att hon anlände till Sverige via Turkiet och båtvägen från krigsdrabbade Syrien. Hennes engelska är bra och svenskan överraskande stabil för att ha varit här så kort tid.

Sedan några månader arbetar hon som ambulerande konsult på bemanningsbyrån Just Arrived, vilka verkar för att få så många nyanlända som möjligt ut på den svenska arbetsmarknaden.

För Deskjockeys operativa chef Jonny Boström var det en vinstlott att få Wessam Altabbaa till byrån, där hon jobbar sex timmar om dagen.

Jonny Boström. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Jonny Boström. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

– Det är viktigt att ta hand om nyanlända av humanitära skäl. Men tänker man på det långsiktigt kommer många att skapa egna företag vilka i förlängningen blir våra kunder, säger han.

I början funderade Deskjockeys på att anlita någon som var duktig på redovisning. Men efter en behovsanalys tillsammans med Just Arrived gled idén mer över till att byrån behövde en receptionist som även kunde hjälpa till med enklare administrativa uppgifter. Efter att ha fått tre kandidater presenterade för sig valde de slutligen Wessam Altabbaa.

– Wessam tar hand om kunderna, håller i ordning i konferensrummen och fixar frukost och kaffe. Men jag har även satt henne i att renskriva olika saker. Det hjälper oss lika mycket som det hjälper henne att öva det svenska språket, säger Jonny Boström.

När Wessam Altabbaa anlände till Sverige i december 2015 hade hon pluggat turism i hemlandet och hade engelskan med sig. Hon hade också hunnit med att arbeta inom turismnäringen i Turkiet.

Wessam Altabbaa på Deskjockeys. Foto: Særún Hrafnkelsdottir Norén

Wessam Altabbaa på Deskjockeys. Foto: Særún Hrafnkelsdottir Norén

Väl i Sverige hade hon turen att känna en svensk kvinna sedan tidigare, Ingegerd Schröder, som tog sig an Wessam Altabbaa och hennes syster i nio månader innan resten av familjen bestående av mamma, pappa och ytterligare två yngre systrar anlände.

Att tiden på revisionsbyrån är en bidragande orsak till 22-åringens språkutveckling är tydligt.

– Jag lär mig snabbt. Det var från början viktigt för mig att prata svenska och interagera med människor. Fyra dagar i veckan pluggar jag på SFI och jag läser fortfarande svenska med ”mormor” Ingegerd som jag bodde hos. Sen vill jag plugga på universitetet och jobba inom business relations eller PR, säger Wessam Altabbaa om framtidsplanerna.

På Just Arrived finns det gott om nyanlända med erfarenhet av branschen.

– Vi har många hos oss med bakgrund inom redovisning och revision och det är något vi är öppna för att förmedla. Många av kandidaterna kan engelska och många kan även göra sig förstådda på svenska. Vi försöker trycka på att man lär sig svenska på arbetsplatsen, förklarar Lova Westlund, operations manager på Just Arrived.

Jonny Boström och Wessam Altabbaa. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Jonny Boström och Wessam Altabbaa. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

3 tips från Jonny Boström

1) Ta reda på ditt behov och var konkret. Vad behöver du hjälp med? Tydlighet underlättar både för dig och för den du anlitar.

2) Vem ska ta hand om personen på plats? Har du den tid som krävs för att handleda på ett bra sätt? Vilket stöd kan den som anlitas förvänta sig av byrån?

3) Ha möten om kulturen – både företagskulturen och kulturen i Sverige generellt. Det gäller åt båda håll för att undvika kulturkrockar. Exempelvis: Klädkod och kroppsspråk, så funkar det när vi har helgdagar, hur vi tilltalar våra kunder.

Taggar: deskjockeys revision

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

De är nominerade till Årets framtidsbyrå 2019

23 augusti, 2019 15 kvalificerade byråer har blivit fem nominerade. Balans har listan.

Auktorisation leder till nöjdare kunder

21 augusti, 2019 Redovisningsbyråerna särskiljer sig med mycket höga kundbetyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex. Auktorisation leder till högre betyg.

EU:s revisionspaket utvärderat

14 augusti, 2019 Första slutsatser: Ökad konkurrens och mer dynamik inom branschen.

Professionella värden styr revisorer och konsulter

12 augusti, 2019 Karin Seger: Revisorer och redovisningskonsulter känner stort ansvar för att ge kunden rätt alternativ.

Passion gav lönsamhet

4 juli, 2019 Så blev Lamooi Accounting en av de mest lönsamma byråerna på ett par år.

Månadens medlem: Elias Alakir

1 juli, 2019 Elias Alakir är bland de yngsta auktorise­rade revisorerna i Sverige.

 Upp