iStock

Företag saknar policy kring digital kunddata

10 januari, 2018

Att revisions- och rådgivningsbranschen befinner sig mitt i en omfattande digitaliseringsprocess är ingen nyhet. Men för att ta reda på hur långt man egentligen kommit i de nordiska länderna har The Nordic Federation of Public Accountants (NRF) gjort en branschundersökning.

Undersökningen som skickats ut till medlemmar och medlemsföretag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island har ställt frågor om digitaliseringen.

– Målet med undersökningen har varit att kartlägga var vi befinner oss i digitaliseringsprocessen, dels på företagsnivå men också på medarbetarnivå. Vi ville ta reda på vad medlemsföretagen och deras medarbetare förväntar sig av framtiden. Och inte minst vad de förväntar sig av sina branschorganisationer, säger Jens Røder.

Jens Røder. Foto: Mats Rimér

Det är första gången undersökningen görs och bilden som träder fram är att samtliga länder står inför liknande problem och frågeställningar. Framför allt efterfrågar branschen bättre kunskap och mer utbildning kring digitaliseringens arbetsredskap och följder. Det finns också en allmän oro kring säkerheten för kunddata när mer och mer lagring sker i molnet.

– En reflektion man kan göra kring resultatet är att som privatpersoner är branschen långt fram i det privata användandet av sociala medier och digitala tjänster i största allmänhet. Men när det kommer till den egna byrån har man inte alls hunnit lika långt.

Något som förvånar och oroar Jens Røder är det faktum att många företag inte har någon uttalad policy kring cybersäkerhet och hanteringen av digitala kunddata.

– De flesta större byråerna har en policy kring detta, det är de mindre byråerna som i högre utsträckning saknar policys, och det är oroväckande.

Läs mer: Nordiska branschkollegor sluter upp

Medlemmarna i de nordiska länderna efterfrågar också en bättre och intensifierad dialog mellan branschen, kunder, lagstiftare och mjukvaruutvecklare för att skapa bättre förutsättningar för en lyckad digitaliseringsprocess.

Enligt Jens Røder är det viktigt att nu identifiera fokusområden där de nordiska branschorganisationerna kan hjälpa sina medlemmar på bästa sätt. En del av utvecklingen kommer byråerna själva att driva. På andra områden är det viktigt att respektive lands branschorganisation går in och stöttar. Kanske framför allt vad gäller utbildning och intressentdialog för att skapa fungerande digitala gränssnitt.

Om branschen ska kunna leverera digitala lösningar till marknad och kunder är det angeläget att tilltron till och kunskapen om den digitala totalprodukten är stor.

– Kunderna är intresserade av våra lösningar, inte av våra problem, konstaterar Jens Røder.

Läs mer: ”När Norden pratar – då lyssnar hela världen”

Nästa undersökning/enkät på samma tema är planerad redan 2018. Då hoppas man att det statistiska underlaget är ännu bättre så att det går att bekräfta eller förkasta tendenser och resultat från den förra. Man kommer också att vidga frågeställningarna kring vissa områden för att på bästa sätt kunna hjälpa branschen vidare.

– Jag håller inte med dem som målar upp en svart framtid för branschen. Jag tror tvärtom att digitaliseringsprocessen kommer att hjälpa byråerna att kunna erbjuda en bättre produkt till marknaden. Och då är det branschorganisationernas uppgift att stötta i det arbetet, säger han.

Taggar: digitalisering NRF

Text: Mats Rimér

mats.rimer@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp