Getty Images

Nischbyrån – underutnyttjad framgångsmodell

20 oktober, 2020

Nischbyrån är ett underutnyttjat koncept inom revisions- och rådgivningsbranschen. Digitaliseringen kan göra att den till slut får det genomslag som den borde.

Digitaliseringen har etablerat sig som en självklar plattform för allt företagande. Fördelen för den som startar nytt i dag, jämfört med för bara ett par decennier sedan, är att den bästa tekniken är den billigaste. Dessutom gör digitaliseringen oss platsoberoende, vilket många skaffat sig en personlig erfarenhet av under 2020.

Den pågående automatiseringen där AI tar en allt större plats befriar oss från många administrativa uppgifter. För redovisningskonsulter innebär det en stor del av arbetet försvinner. Tiden som frigörs ska användas för att leverera det mervärde som gör kunden villig att betala vad en kvalificerad konsult kostar per timme, trots att arbetet görs av en robot på tre röda sekunder. Det leder oss in på detta med rådgivning och den helt nya roll som framgångsrika konsulter måste iklä sig.

Här gäller det att vara innovativ och tänka utanför boxen. Det handlar inte längre om kontering – att matcha utgifter mot rätt kostnadsställe – utan att förstå sin kund och hjälpa hen att sköta sin ekonomi och verksamhet på ett sådant sätt att hen kan nå sina mål, i företaget och livet.

När konsulten ska bli rådgivare är det en stor fördel att verkligen förstå och kunna sina kunders verksamhet. Då är nischbyrån en oslagbar modell, menar Jan Söderqvist, expert på affärsutveckling inom redovisningsbranschen.

Jan Söderqvist. Foto: Privat

– Nischning har alltid varit väldigt framgångsrikt, eftersom det innebär att man kan leverera ett värde till sina kunder som de inte kan få någon annanstans, säger han.

Däremot har det hittills varit sällsynt på revisons- och redovisnings- och rådgivningsbyråer. Historiska undantag är Ica Ekonomibyrå och Ludvig & Co (tidigare LRF Konsult) som vänder sig till ett specifikt kundsegment.

Med digitaliseringen tror Jan Söderqvist att vi kommer att få se mer av nischning. Han får medhåll av Linus Malmberg som är expert på affärsmodellsinnovation. Linus Malmberg är uppvuxen i en konstnärsfamilj och har arbetat med entreprenörskap i hela sitt liv. Han ser en tydlig koppling mellan de två.

Linus Malmgren. Foto: Jenny Hammar

– Att starta en redovisningsbyrå är ingen unik idé över huvud taget, men att däremot koppla verksamheten till skapandet är både roligt och smart.

En nischbyrå inom ett område som man verkligen brinner för har flera fördelar. Jonny Boström som nischar sig inom dans (länk nedan) kommer att kunna hämta energi i ett konstnärskap. Samtidigt får han en tydlig (och potentiellt skalbar) kundgrupp inom en sektor som han verkligen kan.

– Nischvalet är klokt om man kan koppla ihop det med tjänsteförädling och digitalisering, sammanfattar Linus Malmberg.

Läs mer: Steg för steg – vägen mot den egna byrån

Tidningen Balans följer i en serie artiklar Jonny Boströms resa mot att starta egen byrå.

Taggar: Jonny Boström rådgivning starta eget

Text: Rakel Lennartsson

redaktionen@far.se
  • Steg för steg – rekrytera rätt till egna byrån

    14 juni, 2021 Jonny Boström har presenterat sin satsning. Nyckeln till framgångsrik byrå? Hitta rätt medarbetare och kunder.

    Sena skattedeklarationer beläggs med förseningsavgift

    11 juni, 2021 Lämnas skattedeklarationen in efter 15 juni kommer Skatteverket att ta ut förseningsavgift.

    ”Revisorer och rådgivare bör hålla koll på globala bolagsskatten”

    11 juni, 2021 G7-länderna har kommit överens om strukturen för en global bolagsskatt.

    Ny ordförande med skatt på agendan

    10 juni, 2021 Här är de hetaste skattefrågorna. Balans intervjuar Peter Lindstrand, ny ordförande i FAR:s Strategigrupp Skatt.

    Vill du bli kvalitetskontrollant?

    9 juni, 2021 Nu söker FAR:s kvalitetsnämnd för revisionsverksamhet kvalitetskontrollanter - framför allt i Stockholmsområdet.

    Avhandling: ”Inflytande kan ske på många olika sätt”

    8 juni, 2021 Elina Malmström: Idén att forska på revision ur mindre byråers perspektiv mötte ointresse och motstånd.

     Upp