iStock

Nästa steg för byråledaren: Rådgivning

4 december, 2016

Byråledaren behöver fortsätta ta sig an en rådgivande roll. Innan kunden väljer någon annan.

För Bosse Brixeman, vd på Executive People och kursledare på FAR:s Byråledarutbildning, är saken given. Byråledare i branschen behöver bli ännu bättre på hålla kunden i handen.  Det är inte ett val – det är nutid och framtid.

– Jag har träffat och utbildat vd:ar i tretton år och jag vet vilket kunskapsglapp som kan finnas. Jag skulle säga att 80-90 % av dem inte vet skillnaden mellan balans- och resultaträkning, säger Bosse Brixeman till tidningenbalans.se.

Läs mer: ”Branschen kommer vara tvungen att förändra sig”

– Företagarna vill ha koll på sin ekonomi. Men de överlämnar det till revisions- och rådgivningsbranschen och är glada om siffrorna ser bra ut.

I dagarna har han varit i FAR:s lokaler i Stockholm och väglett ett gäng deltagare från spridda hörn i Sverige i Byråledarutbildningen Återträffen. Det var ett år sedan gruppen sågs sist.

Byråledarutbildningen Återträffen i FAR:s lokaler.  Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Byråledarutbildningen Återträffen i FAR:s lokaler. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

– Revisions- och rådgivningsbranschen måste tänka utanför boxen. De som är här i dag på återträffen vill förändras. Men det finns också många som vill förändras men inte vet hur. Man måste helt enkelt lära sig mer och verkligen ta kommandot. Exempelvis: Har kunden en affärsplan?, säger Bosse Brixeman.

Klaes Gidlund nickar. Han är auktoriserad redovisningskonsult och vd på Agentumgruppen i Mora. Han är även kvalitetsgranskare samt sitter i styrgruppen för FAR:s sektion redovisning.

Läs mer: Redo att växla över till rådgivning

– Jag hade en kund nyligen och jag bara bestämde mig – han SKA lära sig skillnaden mellan balans- och resultaträkning. Jag ställde mig vid white boarden och gick i genom alla delar. Och i dag vet han hur han ska analysera sina olika rapporter.

– Om vi dessutom säger till kunderna att de behöver en affärsplan är de ju mottagliga. Vi måste bli bättre på rådgivning, innan någon annan tar kunden i från oss, fortsätter Klaes Gidlund.

Bosse Brixeman och Klaes Gidlund. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Bosse Brixeman och Klaes Gidlund. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Nästa höst planerar Bosse Brixeman att förlänga och fördjupa återträffen. Ordna den på kurslokal på Mallorca där ett gediget flerpunktsprogram ska pågå i ett par dagar. Även nya deltagare ska vara välkomna, utan att ha behövt gå Byråledarutbildningen tidigare. Han exemplifierar.

– Nu har det gått ett år sedan förra utbildningen då vi pratade om att effektivisera och tänka smart. Nästa gång kommer det har gått ännu ett år. De flesta kunder är egna företagare. Hur kan vi hjälpa dem? Hur kan vi utbilda dem i företagande, affärsmannaskap och strukturbildning? Sådant ska vi gå igenom.

Taggar: rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Frågan om revisionsplikt på nytt i hetluften

    15 oktober, 2021 Det saknas vetenskapligt stöd för att slopad revisionsplikt lett till ökat skattefusk och ekonomisk brottslighet.

    Nordens låga trösklar för revisionsplikt – så skiljer vi oss från övriga EU

    15 oktober, 2021 Revisionsplikten är på tapeten igen i Sverige. Men hur ser det ut i omvärlden?

    ”Tilliten är mer värd än den norska oljefonden”

    15 oktober, 2021 Bevarandet av revisionsplikten är en prioriterad fråga för den norska branschorganisationen.

    Tydligt ökat förtroende för skatterådgivare

    14 oktober, 2021 Företagsledare och politiker har ett tydligt stärkt förtroende för skatterådgivare. Även allmänhetens förtroende pekar uppåt. 

    Inga post- eller heldigitala stämmor efter årsskiftet

    12 oktober, 2021 Den tillfälliga lagen för att underlätta bolagsstämmor kommer inte att förlängas efter årsskiftet.

    Balans får ny webb 21 oktober

    11 oktober, 2021 Charlotta Marténg: Nya Balans webb ger läsaren inspiration, kunskap och bättre möjligheter till långläsning.

     Upp