Foto: Elisabeth Ingvar

”Man måste älska förändring”

13 juni, 2018

Hon har 20 års erfarenhet av ledarskaps-, organisations – och innovationsfrågor. I augusti blir Klara Adolphson chef för Organisation and Leadership Design på PwC Experience Center. Balans intervjuar.

– Teknologin och digitaliseringen sätter allt i rullning. Det betyder att vi människor behöver förändra sättet vi jobbar och lever på. Vi måste skapa nya metoder. Och där kommer jag in i bilden, säger Klara Adolphson, ny chef för Organisation and Leadership Design på PwC Experience Center, till Balans.

Det första officiellt aktiva steget för det digitala affärskonceptet PwC Experience Center togs i januari 2017. Det var då PwC offentliggjorde att de hade köpt Pond Innovation, en byrå specialiserad på digitala tjänster, strategisk innovation och varumärkesstrategi. Hösten samma år berättade PwC att lanseringen av Experience Center skulle ske 2018.

På centret skulle samarbeten ske på helt nya sätt, meddelades det. På plats finns numera både techlabb och en fysisk verkstad för att det snabbt ska gå att skapa prototyper som vidareutvecklas till skarpa affärslösningar.

– Pond är duktiga på digital utveckling och på att förstå vad kunderna behöver. Och PwC är duktiga på att jobba med stora, långa, processer över tid. Lilla innovativa Pond och stora PwC har gift sig, den typen av samarbete som är superspännande och nödvändig, säger Klara Adolphson.

– Som stort konsultföretag vill man lära sig mer om att navigera smidigt i det digitala landskapet. Hur gör man? Jag tycker att Pond och PwC är en lycklig match, en win win. Det känns otroligt prestigelöst och bjussigt. Nyfiket, tillägger hon.

Fredrik Lindblad, Digital Transformation Leader, PwC, Klara Adolphson, Director of Organisation and Leadership Design, PwC Experience Center, Dan Josefsberg, Managing Partner, PwC Experience Center. Foto: PwC Experience Center

Klara Adolphson har en bakgrund som vd för digitalbyrån Doberman, chef på statliga innovationsmyndigheten Vinnova och ledarskapsexpert på chefsorganisationen Ledarna. Hon är även medgrundare till Handelshögskolans utbildning Decoding X, en utbildning för ledare som ska föra sina organisationer genom den digitala övergången som råder i detta nu och samtidigt ständigt förändras.

I slutet av augusti blir Klara Adolphson chef för Organisation and Leadership Design på PwC Experience Center. Hon kommer samtidigt att fortsätta driva Decoding X.

– På Decoding X utbildar vi höga chefer som ansvarar för att deras organisationer ska transformeras digitalt och komma ut på andra sidan. Tillsammans med deltagare, forskare och experter avkodar vi det man behöver kunna. Vi skapar framtiden. Så kommer vi att jobba på PwC Experience Center också. Det som är så kul med kopplingen PwC och Pond är att här finns oerhört mycket talanger och resurser, säger Klara Adolphson.

I skrivande stund har hon ett team med en handfull personer. Bland annat Jennifer Florido från PwC, Martina Gustavsson från Pond samt Ingrid Haugaard, nyutexaminerad från kreativa ledarskapsutbildningen Kaospiloterna i Danmark. En utbildning även Klara Adolphson gick på 1990-talet. Intresset hos kunderna att jobba med frågorna med ett modernt, digitalt och innovativt ledarskap är stort och teamet kommer att utökas, berättar hon för Balans.

Vad ska du och teamet ta tag i först?

– Vi ska ta fram nya metoder för organisations- och ledarskapsdesign. Det ska vi samskapa ihop med några av våra kunder; olika stora och från olika branscher. Digitaliseringen puttar oss i en riktning där vi måste se ledarskap på ett nytt sätt. Hur får vi alla i organisationen att tänka kreativt? Då behöver man en innovationskultur. Jag tror att det absolut viktigaste är att vilja ha förändring. Man måste älska förändring, säger Klara Adolphson.

Lokalerna i Vasastan i Stockholm. Foto: PwC Experience Center

Vad ska du bidra med?

– Prototypande innebär att våga tänka nytt, leka och prova. Och det leder i sin tur till tillit och till en öppen kultur. Det är grunden för en innovationskultur. Sen är det jätteviktigt att våga utmana normer. Det är jag bra på. Som chef måste man också våga möta människor. Det måste finnas en kontakt, reflektion och dialog.

– Ett tips jag brukar ge är att bara ha en enda kaffemaskin på kontoret, då måste alla dit för att hämta kaffe. Och då börjar man prata med varandra på tvärs av kompetenser och områden. Plötsligt har man skapat förutsättningar för att dela idéer och komma på nya lösningar.

Att vara normkritisk är inget man är för att ”vara snäll”, påminner Klara Adolphson. Utan det är genom heterogena, oliktänkande, grupper en organisation får fram mest konkurrenskraftiga produkter och tjänster.

– Vi behöver kunna möta alla kunders behov. När man vänder upp och ner på det som är förväntat och självklart – det är då man som organisation och företag kan ta positioner och marknadsandelar man inte tänkte på.

– Det går inte att lösa komplexa uppgifter om vi inte har multikompetenser i guppen. Det är inte framgångsrikt att vara för likriktad inom en organisation. När man märker det, vilket jag tror många gör i dag, då börjar man förändra sig.

Vad ser du för utmaningar i din nya roll?

– Jag tror att vilken ny organisation man än kommer till så ska man komma ihåg vem man är. Första året kan vara svårt innan man hittar sin plattform. För min del tror jag att det handlar om att jag, men även vi som organisation, ska leva som vi lär. Våga testa, våga prova. Utmana våra egna tankar i utvecklandet. Våga ta med kunden på en upptäcktsresa tillsammans, inte tro att man ska ”vara duktig” och sitta på alla lösningar.

– Vi ska bjuda in och skapa ett rum för utforskande. Både med medarbetare och kunder. Samtidigt som det är strukturerat och tryggt. Vi vet vad vi gör.

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

Är technoethics och regtech nästa stora grej?

21 juni, 2018 Balans åker till Digital Day 2018 i Bryssel för att uppdatera sig om läget.

Månadens medlem: Helene Lindbäck

19 juni, 2018 FAR fått två nya medlemskategorier; basmedlem och studentmedlem. Hej, Helene Lindbäck, FAR:s första basmedlem.

KPMG satsar allt på rådgivning och revision

18 juni, 2018 KPMG säljer verksamheten inom redovisning och löneadministration.

Experten: 9 frågor och svar om moms i lantbruket

18 juni, 2018 Balans vänder sig till skattejuristen Fredrik Rosén för att få svar på de vanligaste frågorna.

Baker Tilly-vd: Jobba mindre, tjäna mer

14 juni, 2018 För Baker Tilly Mapema-vd:n Matthias Vidh är det så det ska vara.

”Man måste älska förändring”

13 juni, 2018 Klara Adolphson är ny chef för Organisation and Leadership Design på PwC Experience Center.

 Upp