Foto: Håkan Målbäck

Lisbeth Larsson byter Grant Thornton mot Världsnaturfonden

30 augusti, 2017

Efter 14 år som marknads- och kommunikationschef på Grant Thornton är det dags att sadla om. Nu går Lisbeth Larsson till WWF – dit ”hjärtat verkligen hör hemma”.

När Lisbeth Larsson började på Grant Thornton för 14 år sedan blev hon rekryterad i den nya rollen som marknadschef. Från att ha varit ensam på sin post tillsammans med en webbredaktör har Lisbeth Larsson byggt en marknads- och kommunikationsavdelning som idag består av 15 personer och som utmärkt sig för sin pigga digitala approach.

Från 1 september heter Lisbeth Larsson nya arbetsgivare Världsnaturfonden (WWF) och på visitkortet kommer det att stå kommunikationschef.

Hur kommer det sig att det var dags att sluta nu?

– Det känns som om jag går till – och inte från – något. Grant Thornton har varit en fantastisk arbetsplats och jag har inte enda dag under mina 14 år har känt att jag inte har velat gå till jobbet. Istället har det varit svårt att slita sig härifrån.

– Jag kommer ihåg när förra vd:n Peter Bodin för några år sedan frågade mig vad jag skulle vilja göra om jag inte var på Grant Thornton och då tänkte jag att det i så fall skulle vara ett ändamål jag personligen brann ännu mer för.

– Det gör jag för djur, natur och hållbarhetsfrågor. Jag är 53 år och innan jag går i pension vill jag göra något där hjärtat verkligen hör hemma. Jag har varit engagerad i Världsnaturfonden i flera år; som marinfadder, tigerfadder, WWF-vän och månadsgivare. Det känns otroligt roligt att få jobba för organisationen. När jag såg det här jobbet kände jag direkt att detta är jag.

Vad ska du göra på WWF?

– Jag blir kommunikationschef och ska även sitta i ledningsgruppen. På det sättet är det ganska likt det jag har gjort på Grant Thornton, eftersom jag har suttit i ledningen även där i alla år. Det är en internationell organisation och jag kommer ha kollegor i andra länder, även det är sig likt.

– Den erfarenhet jag har inom till exempel sociala medier är viktig. Vi har verkligen lyckats med kommunikationen på Grant Thornton, idag är vi många medarbetare som är involverade i den biten. Den erfarenheten tar jag också med mig.

Vad är du mest stolt över under dina 14 år på Grant Thornton?

– Mitt viktigaste mål när jag kom till företaget var att jag skulle höja varumärkeskännedomen. Då hette vi Lindebergs Grant Thornton och blandades ofta ihop med klädesmärket Lindeberg. Den tiden är sedan länge förbi.

– Jag är också stolt över varumärkesbyggandet som vi har gjort och att vi med bland annat vårt employer brandingarbete har gått från 550 medarbetare till 1 200 medarbetare. Fokuseringen på ägarledda företag har vi stått fast vid och drivit fullt ut. Det känns roligt att ha satsat på en målgrupp och vision vi vill uppnå.

– När jag började fanns det ingen marknadschef eller marknadsavdelning, utan bara en webbredaktör. Sedan dess har vi vuxit och är i dag 15 personer på marknads- och kommunikationsavdelningen. Det går inte att jämföra hur det var när jag kom in. Då var jag överallt med fingrarna i syltburken. Nu är vi ett team.

– Självklart är jag stolt över den avdelning jag har byggt upp och den kompetens som finns där idag. Jag har aldrig trott på att man ska vara oumbärlig, så jag har försökt bygga en organisation som funkar även då inte jag är där.

COO Karitha Ericson kommer att vara tf chef för marknads- och kommunikationsavdelningen fram till att en ersättare utses.

Taggar: Grant Thornton

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Far Online

Ny HD-dom om mutbrott – var går gränsen?

1 april, 2020 HD har avgjort ett uppmärksammat mål om mutor. IMM samt auktoriserade revisorn Helena Adrian kommenterar.

Välj livsstil – sedan jobb

31 mars, 2020 Roger Zinders har inte låtit jobbet styra hur han lever eller var han bor.

REDO för delat ledarskap

30 mars, 2020 Arbetar nästan helt digitalt och har vuxit från tre till fjorton personer på tre år.

Tillfällig lag ska underlätta bolagsstämmor

26 mars, 2020 Regeringen agerar nu för att bolags- och föreningsstämmor ska kunna genomföras.

Revisorsprovet i maj skjuts fram

25 mars, 2020 Vårens revisorsexamen senareläggs till 18-19 augusti 2020. Det meddelade RI i dag.

Informationsplikt för skatterådgivare kan senareläggas

24 mars, 2020 Införandet av rapporteringsplikt för skatterådgivare kan skjutas fram på grund av coronaepidemin.

 Upp