Foto: Christian Gustavsson

Kundvärde och team – Keepers framgångsnyckel

Faktaruta

Keeper

Grundades år: 1987.

VD: Hanna Montoya.

Finns i: Stockholm.

Antal anställda: 13.

Omsättning 2019: 12 mkr.

16 juni, 2020

Med ett modernt arbetssätt har byrån gått från att arbeta med traditionell redovisning till att bli proaktiva rådgivare som brinner för att hjälpa företagarna att nå sina drömmar och mål. Balans kikar in hos Keeper.

Klockan är 13.30 en eftermiddag i månadsskiftet april/maj. På skärmen mitt emot mig dyker Beyar Mirza, redovisningskonsult och Nathalie Taube, HR/marknadsansvarig och koordinator upp. Snart syns även gruppchefen och auktoriserade redovisningskonsulten Linda Gerdin och Keepers VD Hanna Montoya i bild. Corona påverkar även Balans sätt att jobba, och reportaget som brukar byggas på ett personligt möte med besök ute på byrån får denna gång växa fram ur ett möte online.

För Keeper, en redovisningsbyrå med kontor i Stockholm, var digitala möten och arbetssätt vardag redan innan coronapandemin slog till med full kraft. Ändå blev covid-19-viruset ett slags stresstest på hur digital byrån är.

− Man får väl ändå säga att det som är positivt i allt det här som händer nu är att det tar redovisningsbranschen framåt. Men vi är glada att vi hade gjort så mycket redan innan. Vi jobbar i team runt alla våra kunder och det tror jag har varit en räddning i allt det här, säger Hanna Montoya.

Nathalie Taube och VD Hanna Montoya. Foto: Christian Gustavsson.

Keeper grundades redan 1987 av Hanna Montoyas mamma och en väninna till henne. Då under annat namn. Efter att byrån legat i träda en tid dammade Hanna Montoya av bolaget och nystartade 2009 under namnet Keeper. Från början var kontoret inte mycket större än en städskrubb men sakta växte byrån med kund och efter kund och anställd efter anställd. Elva år efter omstarten har Keeper 13 anställda och har börjat snegla på andra orter i Sverige för att kunna växa ytterligare.

− Det är för tidigt att peka ut någon särskild ort men vi kan konstatera att Stockholm har vissa begränsningar, säger Hanna Montoya.

Den digitala utvecklingen har pågått i flera år och när Linda Gerdin anställdes på Keeper 2014 hade hon en bakgrund på ett it-bolag.

− Då låg vi lite efter. Nu kan man säga att vi verkligen kommit ikapp, säger hon.

Linda Gerdin brinner för it-frågor. Foto: Christian Gustavsson.

Sättet att arbeta är modernt och byrån har gått från att arbeta med traditionell redovisning till att bli proaktiva rådgivare som brinner för att hjälpa företagarna att nå sina drömmar och mål. Två år i rad har Keeper blivit nominerade till FAR:s pris Årets framtidsbyrå och i höstas hamnade byrån på Veckans Affärers lista över supertillväxtbolag.

Hemligheten bakom framgångarna? En av dem är att jobba i team. Och det är där Nathalie Taube kommer in i bilden, koordinatorn.

− Mitt jobb är att ha det övergripande perspektivet, fördela flödet och se till att allt flyter på både för konsulter och kunder. Kunden får alltid ett team av personer med olika kompetenser, vilket ökar kundvärdet.

– Vi tror verkligen att detta genererar en ökad trygghet för kunden då det alltid finns någon där som är insatt i vad som händer i bolaget och för konsulterna innebär arbete i team också ett lugn. Vi har lämnat konceptet att man sitter ensam med en kund, och vi ser många fördelar med det, säger Nathalie Taube.

Keepers råd: Ska du förändra? Börja gräva där du står! Foto: Christian Gustavsson.

Så löser vi ekvationen:

Affärerna
Keeper arbetar med fasta priser och erbjuder kun­derna olika paket. Upp­byggt som en meny med fasta erbjudanden och extra tillval. Rådgivning är en aktiv del i affärsmodel­len. Allt sker digitalt.

Medarbetarna
Värdeorden är proaktiv, ansvar, förtroende och att ha kul. Kundfokus har en central roll och en stor drivkraft är att hjälpa kunderna att utveckla sina företag så att de kan nå sina mål och drömmar. Synsättet på utveckling genomsyras även internt där även medarbetarna får stöd att uppnå sina mål inom yrkesrollen, men också som team.

Kunderna
Merparten av kunderna är aktiebolag. Drömkunden är nyfiken och driven och delar Keepers värderingar. De flesta kunderna har varit med på Keepers digi­taliseringsresa, några har valt att lämna och i några fall har Keeper varit den som ”vågat göra slut”.

Nätverket
Gillar att samarbeta med andra kompetenser som förstärker kundupplevel­sen. Har börjat leta efter likasinnade byråer anting­en för att gå ihop med el­ler för samarbete. Keeper tänker att byråerna kan dela jobb mellan sig när de har mycket/lite att göra, allt för att göra upple­velsen för kunderna (och medarbetarna) bättre.

Taggar: Keeper vår byrå

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
Far Online

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågar fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

Niclas Hellman tilldelas CH Witts pris 2020

17 september, 2020 CH Witts pris 2020 går till Niclas Hellman. "Fullkomligt lysande" är juryns omdöme om artikeln.

”Yrkesstolthet är viktigt”

16 september, 2020 Sofia Berglin driver enmansbyrå: Lägga tiden på rätt saker efter egen planering de största fördelarna.

Ökad kompetens tack vare medlemskapet

14 september, 2020 På iRevision är icke-ordinarie medlemmar i FAR basmedlemmar. Något Göteborgsbyrån använ­der för att höja kompetensen.

 Upp