Kunderna vill se en mer proaktiv bransch

4 februari, 2016

Revisorerna och redovisningskonsulterna behöver bli mer proaktiva, erbjuda bättre digitala lösningar och fungera bättre som bollplank. I alla fall om man ska lyssna till kunderna. Resultaten av Kundmonitorn 2015 visar på tre viktiga fokusområden.

2015 genomförde Aalund Nordic tillsammans med FAR den första Kundmonitorn i Sverige. Undersökningen där företagskunder får tycka till om sin revisions- eller redovisningsbyrå har tidigare gjorts i Norge, och tanken är att byråerna ska kunna använda sig av resultaten för att förbättra sin verksamhet.

Runt 1000 företag svarade på undersökningen och tre områden sticker ut, både när det gäller revision och redovisning. Kunderna vill att revisorerna och redovisningskonsulterna ska bli mer proaktiva och bli bättre på att kontakta dem med råd och vägledning.

– I många fall är revisorn den viktigaste kontaktpersonen externt och kunderna vill få mer ut av samarbetet, säger Markus Sjöholm, marknadschef Aalund Nordic.

Byråerna måste också bli bättre på att synliggöra värdet av sina tjänster då kunderna upplever arvodet högt i förhållandet till utbytet av tjänsterna.

– Man måste helt enkelt bli bättre på att synliggöra alla fördelar med vad man gör, säger Markus Sjöholm.

Kundernas uppfattning om branschen är relativt lika, oavsett om det är kunder till en revisions- eller redovisningsbyrå som svarat på frågorna. Framför allt är kunderna väldigt nöjda med den yrkesmässiga kompetensen, den personliga kemin i samarbetet och kvaliteten av själva tjänsten.

Taggar: kundmonitor

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
Far Online

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågar fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

Niclas Hellman tilldelas CH Witts pris 2020

17 september, 2020 CH Witts pris 2020 går till Niclas Hellman. "Fullkomligt lysande" är juryns omdöme om artikeln.

”Yrkesstolthet är viktigt”

16 september, 2020 Sofia Berglin driver enmansbyrå: Lägga tiden på rätt saker efter egen planering de största fördelarna.

Ökad kompetens tack vare medlemskapet

14 september, 2020 På iRevision är icke-ordinarie medlemmar i FAR basmedlemmar. Något Göteborgsbyrån använ­der för att höja kompetensen.

 Upp