Kunderna vill se en mer proaktiv bransch

4 februari, 2016

Revisorerna och redovisningskonsulterna behöver bli mer proaktiva, erbjuda bättre digitala lösningar och fungera bättre som bollplank. I alla fall om man ska lyssna till kunderna. Resultaten av Kundmonitorn 2015 visar på tre viktiga fokusområden.

2015 genomförde Aalund Nordic tillsammans med FAR den första Kundmonitorn i Sverige. Undersökningen där företagskunder får tycka till om sin revisions- eller redovisningsbyrå har tidigare gjorts i Norge, och tanken är att byråerna ska kunna använda sig av resultaten för att förbättra sin verksamhet.

Runt 1000 företag svarade på undersökningen och tre områden sticker ut, både när det gäller revision och redovisning. Kunderna vill att revisorerna och redovisningskonsulterna ska bli mer proaktiva och bli bättre på att kontakta dem med råd och vägledning.

– I många fall är revisorn den viktigaste kontaktpersonen externt och kunderna vill få mer ut av samarbetet, säger Markus Sjöholm, marknadschef Aalund Nordic.

Byråerna måste också bli bättre på att synliggöra värdet av sina tjänster då kunderna upplever arvodet högt i förhållandet till utbytet av tjänsterna.

– Man måste helt enkelt bli bättre på att synliggöra alla fördelar med vad man gör, säger Markus Sjöholm.

Kundernas uppfattning om branschen är relativt lika, oavsett om det är kunder till en revisions- eller redovisningsbyrå som svarat på frågorna. Framför allt är kunderna väldigt nöjda med den yrkesmässiga kompetensen, den personliga kemin i samarbetet och kvaliteten av själva tjänsten.

Taggar: kundmonitor

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
  • ”Tiden är mogen för en ny standard”

    17 maj, 2021 Harald Jagner om vad olika intressenter har att vinna på en standard för kommunal revision.

    Experten: 13 frågor och svar om revisorns granskning av stödåtgärder

    12 maj, 2021 Revisorns granskning av stödåtgärder inom ramen för ordinarie revision väcker frågor. Kristofer Block reder ut.

    Revisionsbranschen tappar i kundnöjdhet

    11 maj, 2021 Negativ trend vad gäller kundnöjdheten i revisions- och rådgivningsbranschen. Det visar nya siffror från SKI.

    ”Årsredovisningarna speglar att det är en annan finansiell värld vi lever i”

    5 maj, 2021 Lars Östman och Walter Schuster: Årsredovisningarna har både blivit tjockare och ändrat karaktär.

    Redovisningskonsult – så upptäcker du penningtvätt hos kunden

    4 maj, 2021 Så här kan du som redovisningskonsult tänka mer riskbenäget kring penningtvätt.

    Nya hållbarhetslagen är redan gammal – nu höjer EU ribban

    3 maj, 2021 Från och med 2023 måste alla större företag hållbarhetsrapportera enligt en gemensam standard.

     Upp