Kunderna vill se en mer proaktiv bransch

4 februari, 2016

Revisorerna och redovisningskonsulterna behöver bli mer proaktiva, erbjuda bättre digitala lösningar och fungera bättre som bollplank. I alla fall om man ska lyssna till kunderna. Resultaten av Kundmonitorn 2015 visar på tre viktiga fokusområden.

2015 genomförde Aalund Nordic tillsammans med FAR den första Kundmonitorn i Sverige. Undersökningen där företagskunder får tycka till om sin revisions- eller redovisningsbyrå har tidigare gjorts i Norge, och tanken är att byråerna ska kunna använda sig av resultaten för att förbättra sin verksamhet.

Runt 1000 företag svarade på undersökningen och tre områden sticker ut, både när det gäller revision och redovisning. Kunderna vill att revisorerna och redovisningskonsulterna ska bli mer proaktiva och bli bättre på att kontakta dem med råd och vägledning.

– I många fall är revisorn den viktigaste kontaktpersonen externt och kunderna vill få mer ut av samarbetet, säger Markus Sjöholm, marknadschef Aalund Nordic.

Byråerna måste också bli bättre på att synliggöra värdet av sina tjänster då kunderna upplever arvodet högt i förhållandet till utbytet av tjänsterna.

– Man måste helt enkelt bli bättre på att synliggöra alla fördelar med vad man gör, säger Markus Sjöholm.

Kundernas uppfattning om branschen är relativt lika, oavsett om det är kunder till en revisions- eller redovisningsbyrå som svarat på frågorna. Framför allt är kunderna väldigt nöjda med den yrkesmässiga kompetensen, den personliga kemin i samarbetet och kvaliteten av själva tjänsten.

Taggar: kundmonitor

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sociala medier gör alla till kommunikatörer

19 november, 2017 Grant Thornton kan konsten att tränga igenom det ständiga sociala medier-bruset. Hur gör byrån?

Fika med Saldo Redovisning

18 november, 2017 Balans hälsar på Saldo Redovisning – Årets framtidsbyrå 2017 – i Vasastan i Stockholm.

”Allt färre företag har revisor”

17 november, 2017 Efter sju år med frivillig revision för små bolag finns både säkra och osäkra konsekvenser.

Hållbarhetsrapport utmanande för nio av tio

15 november, 2017 Hållbarhetsrapportering: En mödosam plåga eller en viktig möjlighet?

Skaffa dig IT-kompetens – stå dig i konkurrensen

14 november, 2017 De som skriver revisorsprovet har låg IT-kompetens. Det säger Revisorsinspektionens chef Per Johansson.

FAR-podden: Årsredovisningen – Sveriges mest onödiga dokument?

13 november, 2017 Behövs årsredovisningen i en digital värld? Det är frågan i senaste FAR-podden.

 Upp