Foto: Robert Henriksson

Kunden som gemensamt ansvar

7 december, 2016

På Stabilisator i Östersund ser man inte kunden som ”min” eller ”din”. Istället försöker man se byrån som en helhet där alla medarbetare kan ta över och leda ett möte om kundansvarig inte finns på plats.

När Gry Flodin, kontorschef och en av två delägare i ekonomibyrån Stabilisator i Östersund, klev in i verksamheten för ett år sedan kom hon från en annan bransch och såg på byrån med nya ögon. Snart följde också ett nytt sätt att tänka även för Petra Örjegren, grundare av byrån och dess andra delägare.

Läs mer: Från kundfokus till byråfokus – ändrat perspektiv lyfte byrån

I stället för att man som tidigare sett på kunder som ”mina” och ”dina” kunder, försöker man nu se byrån som en helhet. Det finns alltid en huvudansvarig för varje kund men om den personen inte finns på plats när en kund dyker upp, ska det alltid finnas någon annan på kontoret som kan ta mötet i stället.

– På det här sättet blir vi mindre sårbara och det är mycket lättare att skapa en jämn arbetsbelastning för oss på byrån. Man ska inte känna att man nödvändigtvis skapar ännu mer arbete till sig själv om man ordnar nya kunder. Och nu plockar ju alla in nya kunder. Det är hur kul som helst, säger Petra Örjegren.

Stabilisators grundare Petra Örjegren (i svart) kallar till möte. Foto: Robert Henriksson

Stabilisators grundare Petra Örjegren (med glasögon) kallar till möte. Foto: Robert Henriksson

Stabilisator erbjuder förutom de traditionella ekonomiska tjänsterna även affärsrådgivning och organisationsutveckling. Idén är att man ska kunna erbjuda företagarna, ofta små företag och inte sällan helt nystartade, hela paketet med det stöd man kan tänkas behöva som liten företagare. Och för att lyckas leva upp till det handlar det hela tiden om att ha en personlig och nära kontakt med kunden.

– För oss är det centralt att vi är genuint intresserade av människor och företagande. Annars skulle det inte funka. I den pågående digitaliseringsprocessen är det jätteviktigt att hitta nya vägar att behålla den personliga kontakten med kunderna. I våra nya lokaler har vi satsat pengar på att fixa riktigt bra Skypeteknik för telefonmöten, säger Gry Flodin.

Läs mer: Molnet lockar allt fler byråkunder

Resonemanget bygger på att om man har en personlig kontakt med kunden så är chansen mycket större att man får trogna kunder. Under de tolv år byrån funnits är det endast två kunder som valt att byta byrå. Dessutom ger den personliga kontakten möjlighet till bättre rådgivning.

Läs hela reportaget här.

Taggar: redovisning vår byrå

Text: Mats Rimér

mats.rimer@far.se
Far Online

Välj livsstil – sedan jobb

31 mars, 2020 Roger Zinders har inte låtit jobbet styra hur han lever eller var han bor.

REDO för delat ledarskap

30 mars, 2020 Arbetar nästan helt digitalt och har vuxit från tre till fjorton personer på tre år.

Tillfällig lag ska underlätta bolagsstämmor

26 mars, 2020 Regeringen agerar nu för att bolags- och föreningsstämmor ska kunna genomföras.

Revisorsprovet i maj skjuts fram

25 mars, 2020 Vårens revisorsexamen senareläggs till 18-19 augusti 2020. Det meddelade RI i dag.

Informationsplikt för skatterådgivare kan senareläggas

24 mars, 2020 Införandet av rapporteringsplikt för skatterådgivare kan skjutas fram på grund av coronaepidemin.

Hallå där… Carl Svernlöv och Fredrik Ljung

20 mars, 2020 Duon om ett bolags möjlighet att ta tillbaka en utdelning det redan fattats beslut om.

 Upp