Foto: Robert Henriksson

Kunden som gemensamt ansvar

7 december, 2016

På Stabilisator i Östersund ser man inte kunden som ”min” eller ”din”. Istället försöker man se byrån som en helhet där alla medarbetare kan ta över och leda ett möte om kundansvarig inte finns på plats.

När Gry Flodin, kontorschef och en av två delägare i ekonomibyrån Stabilisator i Östersund, klev in i verksamheten för ett år sedan kom hon från en annan bransch och såg på byrån med nya ögon. Snart följde också ett nytt sätt att tänka även för Petra Örjegren, grundare av byrån och dess andra delägare.

Läs mer: Från kundfokus till byråfokus – ändrat perspektiv lyfte byrån

I stället för att man som tidigare sett på kunder som ”mina” och ”dina” kunder, försöker man nu se byrån som en helhet. Det finns alltid en huvudansvarig för varje kund men om den personen inte finns på plats när en kund dyker upp, ska det alltid finnas någon annan på kontoret som kan ta mötet i stället.

– På det här sättet blir vi mindre sårbara och det är mycket lättare att skapa en jämn arbetsbelastning för oss på byrån. Man ska inte känna att man nödvändigtvis skapar ännu mer arbete till sig själv om man ordnar nya kunder. Och nu plockar ju alla in nya kunder. Det är hur kul som helst, säger Petra Örjegren.

Stabilisators grundare Petra Örjegren (i svart) kallar till möte. Foto: Robert Henriksson

Stabilisators grundare Petra Örjegren (med glasögon) kallar till möte. Foto: Robert Henriksson

Stabilisator erbjuder förutom de traditionella ekonomiska tjänsterna även affärsrådgivning och organisationsutveckling. Idén är att man ska kunna erbjuda företagarna, ofta små företag och inte sällan helt nystartade, hela paketet med det stöd man kan tänkas behöva som liten företagare. Och för att lyckas leva upp till det handlar det hela tiden om att ha en personlig och nära kontakt med kunden.

– För oss är det centralt att vi är genuint intresserade av människor och företagande. Annars skulle det inte funka. I den pågående digitaliseringsprocessen är det jätteviktigt att hitta nya vägar att behålla den personliga kontakten med kunderna. I våra nya lokaler har vi satsat pengar på att fixa riktigt bra Skypeteknik för telefonmöten, säger Gry Flodin.

Läs mer: Molnet lockar allt fler byråkunder

Resonemanget bygger på att om man har en personlig kontakt med kunden så är chansen mycket större att man får trogna kunder. Under de tolv år byrån funnits är det endast två kunder som valt att byta byrå. Dessutom ger den personliga kontakten möjlighet till bättre rådgivning.

Läs hela reportaget här.

Taggar: redovisning vår byrå

Text: Mats Rimér

mats.rimer@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Experten: 8 frågor och svar om semester och semesterlön

17 juni, 2019 Balans vänder sig till advokat Anneli Lönnborg för att få svar på frågor om semester.

Fika med Martin Hammarström: ”Fokuserar på affärerna, vinnare och förlorare”

11 juni, 2019 Revisionsvärlden har på tre år lyckats bli en etablerad nyhetskälla i revisions- och redovisningsbranschen.

”Komplex skatt lockade”

10 juni, 2019 Flexibelt jobb präglat av ständiga förändringar. Så beskri­ver Jörgen Graner på KPMG sitt arbete.

Högt i tak och låg prestige

7 juni, 2019 Balans hälsar på PrimeQ i Stockholm som erbjuder personalen största möjliga flexibilitet.

Timkravet för revisorer avskaffas

29 maj, 2019 I stället för att räkna timmar ska RI titta närmare på utbildning och erfarenhet.

Patrik Anderbro ny vd för KPMG

28 maj, 2019 Auktoriserade revisorn Patrik Anderbro blir ny vd för KPMG i Sverige.

 Upp