Foto: iStock

Julkalender som kundvård

3 december, 2017

Baker Tilly Mapemas kunder önskade att byrån skulle vara med proaktiv. Då föddes idén att skapa en julkalender.

Det var när kunderna ville ha mer kontakt med Baker Tilly Mapema, med säte i Sollentuna i Stockholm, som idén uppstod förra året. ”Vi gör en julkalender!” Sagt och gjort. Byrån skapade en julkalender i mejlform där luckorna bestod av relevant branschinformation kombinerat med olika teman.

– Många tyckte att det var en bra mix av saker. Förra året fokuserade vi mycket på digital strategi. Men även vad man ska tänka på inför nyåret som företagare. Vi fick mycket respons från kunderna som gillade blandningen, berättar Cecilia Lallerman Östman, marknadschef på Baker Tilly Mapema.

Cecilia Lallerman Östman. Foto: Jonas Borg

Startskottet var alltså den kundundersökning byrån gjorde förra hösten. Snabbt insåg man att kunderna efterfrågade att byrån skulle vara mer tillgänglig.

– Vi ville ge en omedelbar respons till kunderna. Att vi hör vad de säger. Därför bestämde vi oss för att visa oss mer. Först skapade vi ett nyhetsbrev som går ut varje månad, sedan kom vi på julkalendern. Vi fick en sådan bra feedback på julkalendern så vi har gjort det till ett återkommande inslag, fortsätter Cecilia Lallerman Östman.

1 december mejlade Baker Tilly Mapema första ”luckan” i årets julkalender till cirka 200 kunder och andra intressenter. Något som upprepas varje vardag i december fram till julafton. Innehållet består av ämnen som julklappar till anställda, verklig huvudman och träning till medarbetare. Även Svenska kyrkans kalender finns med, där man uppmanas att göra något fint för en annan person.

I slutändan handlar ansträngningarna om kundvård: att stärka kundrelationerna och kommunikationen.

– Det många byråer saknar är att göra en kundundersökning och verkligen höra från kunderna vad de förväntar sig av byrån, vad de uppskattar och vad de vill ha mindre av. När man gör en sådan undersökning är det lika viktigt att återkoppla till kunderna vad man har för åtgärdsprogram. Kunderna vill att byråerna ska vara proaktiva, det här är en del av det. Att lyssna på kunderna, säger Cecilia Lallerman Östman.

Taggar: den goda idén

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Flyttad redovisning av momsen skapar ny oro bland löne- och redovisningskonsulter

14 februari, 2019 Nytt bakslag för många konsulter. 1 mars ändras sättet att redovisa momsen på Skatteverkets webb.

”Därför behövs en HQ-kommission”

14 februari, 2019 Carl Svernlöv om HQ-affären: ”Den centrala frågan är om FI verkligen hade fog för återkallelsen.”

NRF i Stockholm – hetaste frågorna 2019

13 februari, 2019 Under onsdagen träffas Nordiska Revisorsförbundet (NRF) för att komma överens om vägen framåt.

Skatteverket efter kritiken: ”Önskemålen finns på vår prioriterade lista”

13 februari, 2019 Nu ska Skatteverket se över vad som behöver ändras i AGI-systemet.

Skatteverkets system för AGI ger konsulterna extraarbete

13 februari, 2019 Redovisningskonsulter och lönekonsulter har stött på problem när de använt Skatteverkets nya tjänst AGI.

Redovisningskonsulten som blev ekonomichef

12 februari, 2019 Ann-Sofie Kjellberg, tidigare auktoriserad redovisningskonsult på PwC/Aspia och FAR-aktiv, kan titulera sig ny ekonomichef på Mazars. 

 Upp