Foto: iStock

Julkalender som kundvård

3 december, 2017

Baker Tilly Mapemas kunder önskade att byrån skulle vara med proaktiv. Då föddes idén att skapa en julkalender.

Det var när kunderna ville ha mer kontakt med Baker Tilly Mapema, med säte i Sollentuna i Stockholm, som idén uppstod förra året. ”Vi gör en julkalender!” Sagt och gjort. Byrån skapade en julkalender i mejlform där luckorna bestod av relevant branschinformation kombinerat med olika teman.

– Många tyckte att det var en bra mix av saker. Förra året fokuserade vi mycket på digital strategi. Men även vad man ska tänka på inför nyåret som företagare. Vi fick mycket respons från kunderna som gillade blandningen, berättar Cecilia Lallerman Östman, marknadschef på Baker Tilly Mapema.

Cecilia Lallerman Östman. Foto: Jonas Borg

Startskottet var alltså den kundundersökning byrån gjorde förra hösten. Snabbt insåg man att kunderna efterfrågade att byrån skulle vara mer tillgänglig.

– Vi ville ge en omedelbar respons till kunderna. Att vi hör vad de säger. Därför bestämde vi oss för att visa oss mer. Först skapade vi ett nyhetsbrev som går ut varje månad, sedan kom vi på julkalendern. Vi fick en sådan bra feedback på julkalendern så vi har gjort det till ett återkommande inslag, fortsätter Cecilia Lallerman Östman.

1 december mejlade Baker Tilly Mapema första ”luckan” i årets julkalender till cirka 200 kunder och andra intressenter. Något som upprepas varje vardag i december fram till julafton. Innehållet består av ämnen som julklappar till anställda, verklig huvudman och träning till medarbetare. Även Svenska kyrkans kalender finns med, där man uppmanas att göra något fint för en annan person.

I slutändan handlar ansträngningarna om kundvård: att stärka kundrelationerna och kommunikationen.

– Det många byråer saknar är att göra en kundundersökning och verkligen höra från kunderna vad de förväntar sig av byrån, vad de uppskattar och vad de vill ha mindre av. När man gör en sådan undersökning är det lika viktigt att återkoppla till kunderna vad man har för åtgärdsprogram. Kunderna vill att byråerna ska vara proaktiva, det här är en del av det. Att lyssna på kunderna, säger Cecilia Lallerman Östman.

Taggar: den goda idén

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avkastningsstiftelsers tillämpning av K2 – så funkar det

11 december, 2017 Har du koll på avkastningsstiftelsers tillämpning av K2? Redovisningsexperten Kerstin Fagerberg rätar ut dina frågetecken.

När de egna vingarna bär

10 december, 2017 Pia Abramsson om att starta eget: Som att kasta sig ut från flygplan utan fallskärm.

Första kvinnan på toppen

8 december, 2017 Malin Nilsson började som revisorsassistent på BDO. Nu är hon byråns första kvinnliga vd.

Vad händer när robotar tar över skatterådgivarnas jobb?

7 december, 2017 För skatterådgivare brukar de första åren på byråer lägga en bra grund för fortsatta karriären.

Gräddfil i systemet för rika skattefuskare

6 december, 2017 Förmögna skattefuskare har gräddfil i rättssystemet. Det menar skatteexperterna Torsten Fensby och Leif Rosenfeld.

Karriärtipset: ”Säg ja så ofta du kan”

5 december, 2017 Tackar du nej för mycket slutar du få frågan. Det säger auktoriserade redovisningskonsulten Josefine Borisson.

 Upp