Foto: Matthias Vidh tillsammans med Kavian Ferdowsi. Foto: Privat

”Ju mer man ger desto mer får man tillbaka”

26 juni, 2020

Att kunna visa att man är en byrå som hjälper andra blir också en del av attraktionskraften i kampen om bra medarbetare. Baker Tilly Mapema arbetar sedan fyra år med sociala satsningar.

Det var en företagare och samarbetspartner till Baker Tilly Mapema som första gången uppmärksammade byråns VD Matthias Vidh om sitt sociala arbete med hemlösa i Stockholm. Det slog an en ton hos Matthias Vidh, som nappade på idén att han och byrån skulle hjälpa till.

− Många företagare känner ett stort ansvar och vill dela med sig. Man vill vara ägare och jobba på ett företag som hjälper andra. Och det handlar också om employer branding. Vi vill vara en byrå man vill vara kund hos, ett företag man vill jobba på och ett som är intressant att äga. Och ju mer man ger, desto mer får man tillbaka, säger Matthias Vidh.

Baker Tilly Mapema bestämde sig för att engagera sig via Kavian Ferdowsi, tidigare hemlös, som numera driver sajten hemlosa.se. Matthias Vidh och kollegorna har håvat in kläder, hjälpt till med andra insamlingar, samt brett smörgåsar och kokat ägg för att dela ut under iskalla morgnar på Centralen. Det sistnämnda helt frivilligt för personalen, betonar Matthias Vidh.

− Jag har bara fått positiv feedback både från branschkollegor och andra gällande samarbetet med hemlosa.se. Man har möjlighet att skapa det företag man vill – och vi vill uppfattas som ett kompetent och humant sådant. Du kan göra något för någon annan, utan att begära något tillbaka, säger Matthias Vidh.

På engelska kallas den här typen av socialt engagemang för Corporate Social Responsibility (CSR). Baker Tilly Mapema-VD:n vill uppmuntra fler byråer att ge sig i kast med CSR-arbetet.

− Som bransch borde vi ta ansvar för de här frågorna. Det lättaste är att börja med något litet och lokalt, vilket gör att man direkt ser vad ens insats har lett till. Att samla vinterjackor eller stå och dela ut smörgåsar i kylan kan alla göra. Eller vara med och starta upp ett projekt inom idrotten eller hjälpa barn med funktionshinder. Man kan aktivt leta efter något man vill bli förknippad med, tipsar Matthias Vidh.

− Vi har faktiskt fått in nya kunder genom att de har sett på vår sajt att vi hjälper andra, avslutar han.

Taggar: den goda idén

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

Återvänder till revisorsyrket: ”En nystart”

9 juli, 2020 Ola Almquist lämnade jobbet som revisor för en tjänst som ekonomichef. Nu har han återvänt.

Så får din byrå godkänd utbildningsplan

8 juli, 2020 Revisorsinspektionen uppdaterar sin vägledning om godkännande av utbildningsplan - för att underlätta för byråerna.

Förtroendet A och O i relationen med kunden

6 juli, 2020 "Auktorisationen tillför ett stort värde för kunden".

”Det är tuffa tider – men de gynnar oss”

3 juli, 2020 Auktoriserade revisorn Carl-Magnus Falk bakom nytt webbaserat boksluts- och årsredovisningsprogram som ska revolutionera redovisningen.

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

Har lagkraven höjt kvaliteten? – så svarar hållbarhetsexperterna

30 juni, 2020 Sveriges större bolag har krav på sig att hållbarhetsrapportera. Frågan är om det höjt redovisningskvaliteten.

 Upp