Foto: Olivia Markström

Innovation + mod + tilltro = Revisionären

12 november, 2017

När Carola Lundgren startade Revisionären i Piteå för tolv år sedan hade hon ingen affärsplan. Hennes enda tydliga plan var att göra allting tvärtom mot de stora byråerna. Och det har fungerat.

Carola Lundgren lämnade tryggheten som revisor i en stor revisionsfirma 2005 och fick med sig många av sina gamla kunder. Direkt efter starten valde hon att göra det där oväntade. Hon skickade ut en faktura till samtliga kunder med ett erbjudande om ett supportavtal. För 1 595 kronor per år fick man ringa till Revisionä­ren så ofta man ville och prata så länge man ville.

– Jag var livrädd för reaktionen. På den tiden var det en galen idé men till min stora förvåning valde nästan alla kunder att köpa supportavtalet, säger Carola Lundgren och skrattar.

För företaget innebar det att man direkt fick ett bra kassaflöde och hon anställde sin första medarbetare omedelbart. Sedan dess har byrågrundaren anställt i snitt en person per år och i dag har byrån tretton anställda.

– För mina kunder är det en trygghet att kunna ringa när man vill utan att kän­na att ”klockan tickar”. Erbjudandet är väldigt tydligt och enkelt. Och dessutom blir det myck­et enklare att göra bokslut för ett företag som vi har haft en kontinuerlig dialog med under året.

Full fart för Carola Lundgren. Foto: Olivia Markström

Carola Lundgren pratar mycket och med en aldrig sinande entusiasm om sitt företag och företagande generellt. Och det är tydligt att hon inte följer den upptrampade stigen för hur man ska dri­va företag. Men ganska snabbt ser man en tydlig röd tråd i hennes ledarskap. Det handlar om innovation, mod och – kanske framför allt – tilltro till sina anställda.

– Jag driver Revisionären på samma sätt som jag är. Det fungerar bra att bara vara som man är, konstaterar hon och får det att låta väldigt enkelt och självklart.

Hon är själv övertygad om att en av de främsta anledningarna till att hon har lyckats är att hon låter de anställda vara med och bestämma. Varje år åker företaget iväg på ett tre dagar långt strategimö­te.  Carola Lundgren själv är med på plats men deltar inte i själva grupparbetena där det brain­stormas. Däremot styr hon upp arbetet och är med vid sammanfattningarna där man fattar beslut om nästa steg.

– Jag och några anställda spånar fram idéer och har en tydlig målbild för vad man ska diskutera under stra­tegimötet. Jag har bara ett krav på resultatet – det är att det som bestäms också ska genomföras.

Genom att låta de anställda, i allra högsta grad, vara med att sätta agendan får man en arbetsplats där man jobbar mot ett gemensamt mål.

Att brainstorma med de anställda är viktigt för Carola Lundgren. Foto: Olivia Markström

I sin målsättning att vara en byrå som fungerar som ett bollplank för kunderna är det viktigt att rekrytera rätt typ av personal. Och rätt personal i  Carola Lundgren fall är människor som är serviceinriktade och pratar svenska. Prata svenska i den meningen att man ska prata så att kunden förstår, alltså inte prata ”ekonomiska”. Självklart ska de också ha rätt formell bakgrund men det är inte där fokus ligger.

– När jag letar ny personal kollar jag alltid efter någon som har servicebakgrund. Vilken typ av service-jobb spelar mindre roll, att man har rätt inställning är viktigare, säger hon.

Nu låter det kanske som att Revisonärens mål och inriktning är lite luddigt i kanterna. Men det finns en tydlig strategi i allt som görs, den är kanske bara inte så tydlig för en utomstående.

Carola Lundgren har under många år varit aktiv i FAR, bland annat i FAR:s styrelse, och har tagit med sig lärdomarna från framtidsstudierna.

– Vi ser redan på oss själva som personliga tränare och har påbörjat arbetet med att digitalisera både oss själva och våra kunder.

I Revisionärens fall verkar det som att det funkar att göra saker tvärtom. Så länge det kombineras med medbestämmande, arbetsglädje, omvärldsanalys och rätt ledarskap.

Texten är en förkortad version av reportaget Innovation + mod + tilltro = Revisionären, i Balans nr 9, 2017.

Taggar: revision vår byrå

Text: Mats Rimér

mats.rimer@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sociala medier gör alla till kommunikatörer

19 november, 2017 Grant Thornton kan konsten att tränga igenom det ständiga sociala medier-bruset. Hur gör byrån?

Fika med Saldo Redovisning

18 november, 2017 Balans hälsar på Saldo Redovisning – Årets framtidsbyrå 2017 – i Vasastan i Stockholm.

”Allt färre företag har revisor”

17 november, 2017 Efter sju år med frivillig revision för små bolag finns både säkra och osäkra konsekvenser.

Hållbarhetsrapport utmanande för nio av tio

15 november, 2017 Hållbarhetsrapportering: En mödosam plåga eller en viktig möjlighet?

Skaffa dig IT-kompetens – stå dig i konkurrensen

14 november, 2017 De som skriver revisorsprovet har låg IT-kompetens. Det säger Revisorsinspektionens chef Per Johansson.

FAR-podden: Årsredovisningen – Sveriges mest onödiga dokument?

13 november, 2017 Behövs årsredovisningen i en digital värld? Det är frågan i senaste FAR-podden.

 Upp