Foto: Grant Thornton

Grant Thornton om coronakrisen: ”Tänker framåt med stor ödmjukhet”

Faktaruta

Balans har i en serie intervjuat de sex byråer som har vunnit FAR:s pris Årets framtidsbyrå, för att höra hur de och byråernas kunder tacklar coronakrisen. Grant Thornton blev Årets framtidsbyrå 2015. Här kan du läsa om de andra framtidsbyråerna: framtidsbyråer om coronakrisen

28 april, 2020

I och med coronakrisen tvingades Grant Thornton helt ställa om till ett digitalt arbetssätt – ett stort digitalt kliv som inte varit möjligt annars. Framtiden är däremot desto mer oviss, säger Anna Johnsson, VD Grant Thornton.

− Vi hade tekniken klar, det som hände i och med corona var att vi på ett sätt tvingades att använda den fullt ut. Det fungerar alldeles utmärkt, både mellan kollegor i teamen och gentemot kund.

Det säger Anna Johnson, VD Grant Thornton, om att de, framförallt i Stockholm, helt ställt om till ett digitalt arbetssätt.

Anna Johnson. Foto: Håkan Målbäck

Precis som många andra har de anställda fullt sjå med att bistå kunderna med rådgivning, information och stöd. För en del av företagarna handlar det rent krasst om att överleva krisen, men för de flesta handlar det om konkreta frågeställningar, exempelvis hur de ska hantera corona i samband med revision, årsstämma och deklaration.

− Vi har tagit fram ett självtest man kan göra på vår webb och i de svaren ser vi att det finns en del utmaningar. Det handlar om avsaknad av krisorganisation, företag saknar processer för att undvika cybersäkerhets- och driftrisker och bara vartannat bolag har gått igenom sin leverantörskedja utifrån ett riskperspektiv, berättar Anna Johnson.

Hur länge räknar ni med att vi kommer att se coronaeffekten – hos företagarna och i vår bransch?
− Åh vad jag önskar att jag hade svaret på den frågan! Vi jobbar fokuserat här och nu. Det är med stor ödmjukhet jag tänker framåt, vi kommer inte vara samma företag efter detta, men vilken och hur stor påverkan blir på oss och våra kunder är för tidigt att säga.

I slutet av året hoppas Anna Johnson att det går att blicka tillbaka på ett år där Grant Thornton, med 24 kontor i Sverige, verkligen varit på tå.

− Att vi dels gjorde allt vi kunde för att hålla medarbetare och kunder friska och samtidigt gjorde allt vi kunde för att bidra till näringslivet och företagandet på de orter där vi verkar, sammanfattar hon.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Årets framtidsbyrå Corona framtidsbyråer om coronakrisen

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online
Annons

5 frågor och svar om Reko kopplat till lön

28 maj, 2020 Är det bara auktoriserade lönekonsulter som ska följa Reko? Och hur är det med tystnadsplikten?

”Det går faktiskt att påverka systemet”

27 maj, 2020 Helene Agélii, NRF: Internationell standardsättning är en tungrodd process. Men den går att påverka.

ISA är en global produkt medan IFRS är en europeisk

27 maj, 2020 Det finns både likheter och skillnader i hur redovisningsstandarder respektive revisionsstandarder kommer till.

Bokföringsnämnden – ingen vanlig myndighet

27 maj, 2020 Hur styrs Bokföringsnämnden? Balans intervjuar Bokföringsnämndens kanslichef Stefan Pärlhem.

Vem styr över reglerna?

26 maj, 2020 En resa genom maskineriet som tröskar fram lagarna och reglerna för revisions- och rådgivningsbranschen.

WeAudit – framtidens revisionsbyrå tar för sig

20 maj, 2020 Med kärnvärden som modiga, i framkant och innovativa strävar WeAudit efter att revolutionera branschen.

 Upp