Grant Thornton

Grant Thornton om coronakrisen: ”Tänker framåt med stor ödmjukhet”

Faktaruta

Balans har i en serie intervjuat de sex byråer som har vunnit FAR:s pris Årets framtidsbyrå, för att höra hur de och byråernas kunder tacklar coronakrisen. Grant Thornton blev Årets framtidsbyrå 2015. Här kan du läsa om de andra framtidsbyråerna: framtidsbyråer om coronakrisen

28 april, 2020

I och med coronakrisen tvingades Grant Thornton helt ställa om till ett digitalt arbetssätt – ett stort digitalt kliv som inte varit möjligt annars. Framtiden är däremot desto mer oviss, säger Anna Johnsson, VD Grant Thornton.

− Vi hade tekniken klar, det som hände i och med corona var att vi på ett sätt tvingades att använda den fullt ut. Det fungerar alldeles utmärkt, både mellan kollegor i teamen och gentemot kund.

Det säger Anna Johnson, VD Grant Thornton, om att de, framförallt i Stockholm, helt ställt om till ett digitalt arbetssätt.

Anna Johnson. Foto: Håkan Målbäck

Precis som många andra har de anställda fullt sjå med att bistå kunderna med rådgivning, information och stöd. För en del av företagarna handlar det rent krasst om att överleva krisen, men för de flesta handlar det om konkreta frågeställningar, exempelvis hur de ska hantera corona i samband med revision, årsstämma och deklaration.

− Vi har tagit fram ett självtest man kan göra på vår webb och i de svaren ser vi att det finns en del utmaningar. Det handlar om avsaknad av krisorganisation, företag saknar processer för att undvika cybersäkerhets- och driftrisker och bara vartannat bolag har gått igenom sin leverantörskedja utifrån ett riskperspektiv, berättar Anna Johnson.

Hur länge räknar ni med att vi kommer att se coronaeffekten – hos företagarna och i vår bransch?
− Åh vad jag önskar att jag hade svaret på den frågan! Vi jobbar fokuserat här och nu. Det är med stor ödmjukhet jag tänker framåt, vi kommer inte vara samma företag efter detta, men vilken och hur stor påverkan blir på oss och våra kunder är för tidigt att säga.

I slutet av året hoppas Anna Johnson att det går att blicka tillbaka på ett år där Grant Thornton, med 24 kontor i Sverige, verkligen varit på tå.

− Att vi dels gjorde allt vi kunde för att hålla medarbetare och kunder friska och samtidigt gjorde allt vi kunde för att bidra till näringslivet och företagandet på de orter där vi verkar, sammanfattar hon.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Årets framtidsbyrå Corona framtidsbyråer om coronakrisen

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Framtidens skattelöften banar väg för auktorisationen

    27 januari, 2021 Johanna Andersson och Joakim Sköld är två av branschens unga som brinner för skatterådgivarnas auktorisation.

    Programvarubolagens lista inför nya bokföringslagen – det här vill de

    26 januari, 2021 Flera programvaruleverantörer i gemensam skrivelse. Vi har listan.

    Lagkrav på digital inlämning av årsredovisning i sommar

    26 januari, 2021 Redan 1 juli 2021 föreslås digitalt inlämnade årsredovisningar bli obligatoriskt. Det framgår av Bolagsverkets hemställan.

    BDO:s VD ryter till efter jämställdhetsrapport: ”Missar kvinnors affärsidéer”

    25 januari, 2021 Drygt 30 procent av företagen i Sverige startas av kvinnor - en bottennotering.

    5 tips – tänk på det här inför kvalitetskontroll skatt

    21 januari, 2021 Har du blivit kallad till kvalitetskontroll skatt? Så här förbereder du dig på bästa sätt.

    ”Kvalitetskontrollerna hjälper både byrån och den enskilde”

    21 januari, 2021 Kvalitetskontrollerna hjälper alla att bli bättre. Intervju med Cecilia Arrhenius, kvalitetskontrollant skatt.

     Upp