Fortsatt skyhögt förtroende för revisionsbranschen

Faktaruta

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom revisionsbranschen sedan 2007. Respondenterna svarar på frågor kring upplevelsen av sin revisionsbyrå och aktörerna erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning och redovisningstjänster. Intervjuerna har genomförts mars-april 2019. 1 671 intervjuer har genomförts.

13 maj, 2019

Förtroendet och kundnöjdheten i revisionsbranschen är fortsatt mycket stark jämfört med andra branscher. Och förväntningarna ökar. Det visar årets undersökning från Svensk Kvalitetsmätning (SKI). För tionde gången har BDO nöjdast kunder i branschen.

Revisionsbranschen har alltid åtnjutit högt förtroende. När SKI presenterar årets undersökning har kundnöjdheten ökat med +0,6 enheter jämfört med 2018 och har i år ett index på mycket höga 72,8. Nivån har varit jämn sedan 2010, med bara ett par smärre förändringar, något som förklaras med att förväntningarna på branschen ständigt legat högt.

– På så höga nivåer är det svårt att öka resultaten i stor utsträckning och utmaningen blir att lyckas bibehålla en redan stark kundnöjdhet genom att systematiskt arbeta med sin kundvård, vilket revisionsbranschen gör, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.

Närmare 5 av 10 kunder anger att deras revisionsbolag är mycket djupt engagerade i deras verksamhet. Lika många uppger att deras revisionsbolag ger mycket tydliga råd och användbara lösningar.

Bäst i klassen är BDO, en topplacering de kan skryta om för tionde gången. I årets mätning får BDO indexet 77,3, det högsta värdet av alla revisionsbyråer och en förbättring från förra årets resultat på 76,3.

Malin Nilsson. Foto: Jenny Drakenlind

– Vi arbetar strukturerat med vår rekrytering för att anställa engagerade medarbetare som kan utvecklas och ha roligt på jobbet. En tionde förstaplats i SKI:s kundundersökning visar att vi lyckas, säger Malin Nilsson i ett utskick.

Men revisionsbranschen kan inte luta sig tillbaka. Dess roll i samhället kan komma att bli än mer bärande, enligt SKI som precis som BDO nämner medarbetarnas roll. För att revisionsbranschen även fortsättningsvis ska lyckas behålla den skyhöga nivån behöver medarbetarna uppfattas som pålitliga och med kundens bästa i fokus.

– Detta ställer höga krav på branschens image och dimensioner som trovärdighet, omtänksamhet och samhällsengagemang samt produktkvaliteten som naturligt är starkt kopplad till medarbetarna, säger Johan Parmler.

I undersökningen framgår att utvecklingspotential finns i att att branschen måste bli bättre på att följa upp och säkerställa att de råd och rekommendationer man ger verkligen leder till handling och konkreta effektiviseringsmöjligheter för kunderna.

Läs mer: Svenskt kvalitetsindex – Revisionsbranschen 2019 

Topplista

BDO: 77,3

Övriga 74,9

Mazars: 74,7

Grant Thornton, 74,3

KPMG: 74,3

PwC: 73,4

EY: 72,3

Deloitte: 66,1

Branschsnitt: 72,8

Taggar: Svenskt Kvalitetsindex

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Valuta för EU-pengarna

20 maj, 2019 Balans intervjuar Eva Lindström - svensk ledamot i Europeiska revisionsrätten.

Det här gör Europeiska revisionsrätten

20 maj, 2019 Sedan 1977 finns Europeiska revisionsrätten som granskar EU:s finanser. Här kommer en snabbkurs.

Hovrättens friande dom mot Grant Thornton står fast

17 maj, 2019 Högsta domstolen meddelar inte prövningstillstånd i målet mellan Troms Kraft och Grant Thornton.

Saldo Redovisnings vd utnämnd till supertalang

16 maj, 2019 Matias Aphram, vd Saldo Redovisning, har utsetts till en av Sveriges 101 Supertalanger 2019.

Fortsatt skyhögt förtroende för revisionsbranschen

13 maj, 2019 Förtroendet och kundnöjdheten i revisionsbranschen är fortsatt mycket stark jämfört med andra branscher.

 Upp