Foto: Saerun Norén

Förberedelse nyckeln till godkänt i kvalitetskontrollen

Faktaruta

Kvalitetskontroller:

  • Är obligatoriska och oberoende.
  • Sker minst vart sjätte år.
  • Skapar förtroende och yrkesidentitet samt stödjer kvalitet.
  • FAR genomför systemkontroller (hela företag) och enskilda kontroller (enskilda personer).

Antal byråer som ska genomgå kvalitetskontroll under hösten 2019:

  • 77 redovisningsbyråer
  • 128 revisionsbyråer
28 augusti, 2019

Nu drar höstens kva­litetskontroller igång. Det finns mycket du kan göra för att vara förberedd och på så sätt undvika de vanli­gaste bristerna.

Under många år har FAR genomfört kvalitetskontroll av sina medlemmar och medlemsföretag. Syftet är att näringslivet och samhället i övrigt ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kvalitetskontrol­len ett stöd för medlemmarna i deras eget kvalitetsarbete.

– Vi pratar om två begrepp, kva­litetssäkring och kvalitetskontroll. Kvalitetskontrollen utförs av FAR och innebär att kon­trollanten försäkrar sig om att FAR-medlemmen följer de medlemsregler som finns, exempelvis Reko om man är redovisningskonsult. Kvalitetssäkring handlar om att medlemsföretagen har riktlinjer och rutiner för att säker­ställa att det löpande arbetet de gör lever upp till de krav som ställs, säger Yvonne Jansson, FAR.

Riktlinjer och rutiner för kvalitetssäkring ska finnas både för verksamheten och för enskilda uppdrag och ska vara anpassade till företagens storlek, bemanning, kom­petens, antal uppdrag och komplexiteten i uppdragen. När det gäller revisionsföretagens kvalitetssäkring regleras den i ISQC1.

– Kvalitetssäkring handlar om att ha en väl fungerande process där man regelbundet ser över sina rutiner och riktlinjer, säger Yvonne Jansson.

För företag som har en fungerande kvalitetssäkring är kvalitetskon­trollen ofta inte någon större fråga. Men om kvalitetssäkringen brister kan kvalitetskontrollen upplevas mer bekymmersam. För att undvika de vanligaste felen och bristerna finns det en hel del att göra för att förbereda sig inför kvalitetskontrollen.

– Se till att ha ett system för kvalitetssäkring som är anpassat till verksamhetens storlek och komplexitet. För en enmansbyrå kan det bestå av egenkontroller med stöd av checklista och för en större byrå omfatta regelbundna uppdragskontroller av kvalitetsansvarig. Det är också en god idé att ta del av vilka brister som brukar upptäckas vid kvalitetskontrollen och på så sätt förbereda sig och sin byrå, säger Yvonne Jansson.

Läs mer: ”Våga ta hjälp inför kontrollen”

Läs mer: Här är de vanligaste bristerna vid kvalitetskontrollen

Taggar: FAR kvalitetskontroll

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Experten reder ut: GDPR – vad händer nu?

20 september, 2019 Sara Orback, föreningsjurist på FAR, reder ut några av de viktigaste frågorna inom GDPR.

Årets framtidsbyrå 2019: Revideco

19 september, 2019 Fem nominerade byråer - men bara en vinnare. Revideco är Årets framtidsbyrå 2019.

Nytt från Akademin belönas med CH Witts pris 2019

19 september, 2019 Carl Svernlöv och Magnus Svernlöv tilldelas CH Witts pris 2019.

Fika med Charlotte Söderlund: Hållbarhet allt oftare på styrelsernas bord

17 september, 2019 FAR:s specialistgrupp för hållbar utveckling ska vägleda revisorer kring lagstadgade hållbarhetsrapporter.

Peter Dahllöf: ”Tänk brett i början”

10 september, 2019 Med nyfikenheten som kompass har Peter Dahllöf hittat fram till sin position.

”Erfarenhet bästa förberedelsen inför auktorisationen”

9 september, 2019 Drygt två månader kvar till examensdatum för auktorisationssugna redovisningskonsulter. Balans ringer upp tentanden Fredrik Bäck.

 Upp