Foto: Saerun Norén

Förberedelse nyckeln till godkänt i kvalitetskontrollen

Faktaruta

Kvalitetskontroller:

  • Är obligatoriska och oberoende.
  • Sker minst vart sjätte år.
  • Skapar förtroende och yrkesidentitet samt stödjer kvalitet.
  • FAR genomför systemkontroller (hela företag) och enskilda kontroller (enskilda personer).

Antal byråer som ska genomgå kvalitetskontroll under hösten 2019:

  • 77 redovisningsbyråer
  • 128 revisionsbyråer
28 augusti, 2019

Nu drar höstens kva­litetskontroller igång. Det finns mycket du kan göra för att vara förberedd och på så sätt undvika de vanli­gaste bristerna.

Under många år har FAR genomfört kvalitetskontroll av sina medlemmar och medlemsföretag. Syftet är att näringslivet och samhället i övrigt ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kvalitetskontrol­len ett stöd för medlemmarna i deras eget kvalitetsarbete.

– Vi pratar om två begrepp, kva­litetssäkring och kvalitetskontroll. Kvalitetskontrollen utförs av FAR och innebär att kon­trollanten försäkrar sig om att FAR-medlemmen följer de medlemsregler som finns, exempelvis Reko om man är redovisningskonsult. Kvalitetssäkring handlar om att medlemsföretagen har riktlinjer och rutiner för att säker­ställa att det löpande arbetet de gör lever upp till de krav som ställs, säger Yvonne Jansson, FAR.

Riktlinjer och rutiner för kvalitetssäkring ska finnas både för verksamheten och för enskilda uppdrag och ska vara anpassade till företagens storlek, bemanning, kom­petens, antal uppdrag och komplexiteten i uppdragen. När det gäller revisionsföretagens kvalitetssäkring regleras den i ISQC1.

– Kvalitetssäkring handlar om att ha en väl fungerande process där man regelbundet ser över sina rutiner och riktlinjer, säger Yvonne Jansson.

För företag som har en fungerande kvalitetssäkring är kvalitetskon­trollen ofta inte någon större fråga. Men om kvalitetssäkringen brister kan kvalitetskontrollen upplevas mer bekymmersam. För att undvika de vanligaste felen och bristerna finns det en hel del att göra för att förbereda sig inför kvalitetskontrollen.

– Se till att ha ett system för kvalitetssäkring som är anpassat till verksamhetens storlek och komplexitet. För en enmansbyrå kan det bestå av egenkontroller med stöd av checklista och för en större byrå omfatta regelbundna uppdragskontroller av kvalitetsansvarig. Det är också en god idé att ta del av vilka brister som brukar upptäckas vid kvalitetskontrollen och på så sätt förbereda sig och sin byrå, säger Yvonne Jansson.

Läs mer: ”Våga ta hjälp inför kontrollen”

Läs mer: Här är de vanligaste bristerna vid kvalitetskontrollen

Taggar: FAR kvalitetskontroll

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
FAR Online

Krav på lagändring efter kritiserad dom

23 januari, 2020 Reaktionerna på en HFD-dom om beskattning av styrelsearvoden har inte låtit vänta på sig.

It-revision: Ett hett och viktigt område i framtiden

20 januari, 2020 It-kompetens blir allt mer avgörande för revisorer. Ofta kan en it-revisor vara till hjälp.

Certifiering ger it-revisorn en kvalitetsstämpel

20 januari, 2020 En it-revisor kan skaffa en CISA-certifiering, som bland annat avser it-kunskaper, etik och professionalitet.

Stort rekryteringsbehov i branschen

13 januari, 2020 Byråerna planerar att anställa hundratals nya medarbetare i år.

Matnyttiga tips om hållbara företag

8 januari, 2020 Företagaren Carina Hedrum har skrivit en bok om att driva företag på ett hållbart sätt.

Experten reder ut: Rekonstruktion – ett alternativ?

20 december, 2019 Kan företagsrekonstruktion vara ett alternativ för fler företag? Balans reder ut.

 Upp