Foto: Saerun Norén

Förberedelse nyckeln till godkänt i kvalitetskontrollen

Faktaruta

Kvalitetskontroller:

  • Är obligatoriska och oberoende.
  • Sker minst vart sjätte år.
  • Skapar förtroende och yrkesidentitet samt stödjer kvalitet.
  • FAR genomför systemkontroller (hela företag) och enskilda kontroller (enskilda personer).

Antal byråer som ska genomgå kvalitetskontroll under hösten 2019:

  • 77 redovisningsbyråer
  • 128 revisionsbyråer
28 augusti, 2019

Nu drar höstens kva­litetskontroller igång. Det finns mycket du kan göra för att vara förberedd och på så sätt undvika de vanli­gaste bristerna.

Under många år har FAR genomfört kvalitetskontroll av sina medlemmar och medlemsföretag. Syftet är att näringslivet och samhället i övrigt ska kunna förlita sig på medlemmarnas arbete. Samtidigt är kvalitetskontrol­len ett stöd för medlemmarna i deras eget kvalitetsarbete.

– Vi pratar om två begrepp, kva­litetssäkring och kvalitetskontroll. Kvalitetskontrollen utförs av FAR och innebär att kon­trollanten försäkrar sig om att FAR-medlemmen följer de medlemsregler som finns, exempelvis Reko om man är redovisningskonsult. Kvalitetssäkring handlar om att medlemsföretagen har riktlinjer och rutiner för att säker­ställa att det löpande arbetet de gör lever upp till de krav som ställs, säger Yvonne Jansson, FAR.

Riktlinjer och rutiner för kvalitetssäkring ska finnas både för verksamheten och för enskilda uppdrag och ska vara anpassade till företagens storlek, bemanning, kom­petens, antal uppdrag och komplexiteten i uppdragen. När det gäller revisionsföretagens kvalitetssäkring regleras den i ISQC1.

– Kvalitetssäkring handlar om att ha en väl fungerande process där man regelbundet ser över sina rutiner och riktlinjer, säger Yvonne Jansson.

För företag som har en fungerande kvalitetssäkring är kvalitetskon­trollen ofta inte någon större fråga. Men om kvalitetssäkringen brister kan kvalitetskontrollen upplevas mer bekymmersam. För att undvika de vanligaste felen och bristerna finns det en hel del att göra för att förbereda sig inför kvalitetskontrollen.

– Se till att ha ett system för kvalitetssäkring som är anpassat till verksamhetens storlek och komplexitet. För en enmansbyrå kan det bestå av egenkontroller med stöd av checklista och för en större byrå omfatta regelbundna uppdragskontroller av kvalitetsansvarig. Det är också en god idé att ta del av vilka brister som brukar upptäckas vid kvalitetskontrollen och på så sätt förbereda sig och sin byrå, säger Yvonne Jansson.

Läs mer: ”Våga ta hjälp inför kontrollen”

Läs mer: Här är de vanligaste bristerna vid kvalitetskontrollen

Taggar: FAR kvalitetskontroll

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
Far Online

WizWomen växer – hela Big 4 är nu representerat

5 juni, 2020 Jennifer Rock-Baley från EY ny i WizWomen. "En fjäder i hatten" för grundaren Susanne Tillqvist.

Fika med Jan Söderqvist: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

4 juni, 2020 Coronakrisen har lett till ett massivt sug efter rådgivning. Balans digitalfikar med branschexperten Jan Söderqvist.

Senareläggning av informationsplikt för skatterådgivare allt närmare

3 juni, 2020 Riksdagen öppnar upp för att skjuta på införandet av rapporteringsplikten avseende vissa gränsöverskridande arrangemang (DAC6).

RI: Revisorerna väntas få större ansvar för hållbarhet  

2 juni, 2020 Revisorer har låg kunskap inom hållbarhet anser specialister. RI är försiktig med att dra slutsatser.

”Ha inte för bråttom!”

29 maj, 2020 Testa dig fram! Det karriärtipsar Jessica Herrlin - byråledare Baker Tilly Halmstad.

5 frågor och svar om Reko kopplat till lön

28 maj, 2020 Är det bara auktoriserade lönekonsulter som ska följa Reko? Och hur är det med tystnadsplikten?

 Upp