Foto: Getty Images

Flyttad redovisning av momsen skapar ny oro bland löne- och redovisningskonsulter

14 februari, 2019

Dagen efter att Skatteverket bett om ursäkt för att AGI ställer till vissa problem kommer nästa bakslag för många konsulter. 1 mars ändras sättet att redovisa momsen på Skatteverkets webb.

Tidningen Balans och Tidningen Resultat uppmärksammade i går hur de nya reglerna kring arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI, och Skatteverkets system för att lämna uppgifterna krånglar till det för många. Systemet underlättar i viss mån för små- och mindre näringsidkare som själva lämnar sina uppgifter men för exempelvis redovisningskonsulter och lönekonsulter som hanterar ett flertal företag är det nya systemet tidsödande.

Auktoriserade lönekonsulten Jeanette Westerlund på Value & Friends i Skellefteå var en av dem som vittnade om bristerna och att det var enklare när moms- och arbetsgivardeklaration låg i en och samma tjänst.

–  Nu måste jag logga in på två olika e-tjänster och lämna dessa uppgifter. Det tar längre tid och det är lättare att missa en inlämning. Tidigare fick man en betalningsuträkning som visade hur mycket som totalt skulle betalas för moms, sociala avgifter och avdragen skatt. Nu när det är två tjänster är inte alla uppgifter ifyllda och man får själv lägga in siffrorna. Det kan ju bli en felkälla jämfört med när Skatteverket la in siffrorna automatiskt, sa hon till tidningenbalans.se.

Skatteverket konstaterade att det var olyckligt att funktionen fallit bort. Pia Blank Thörnroos, jurist på myndigheten, framhöll att man lyssnar på synpunkterna och att önskemålen om att få tillbaka vissa funktioner finns med på Skatteverkets lista över prioriterade åtgärder i det fortsatta utvecklingsarbetet.

Det var i går. I dag kom nästa kalldusch för många konsulter. 1 mars flyttar momsen in till en egen funktion på ”mina sidor” och från och med det datumet går det heller inte att se vilka momsdeklarationer som finns kvar att redovisa eller göra en betalningssammanställning den vägen.

–  För oss redovisningskonsulter innebär det katastrof. Jag räknade ut att bara redovisningarna av AGI i februari skapade 32,5 fler arbetstimmar för mig på grund av den försämrade tjänsten. Ska det bli ytterligare 32,5 timmar för att momsredovisningen också försämras, säger Anna Wallman, auktoriserad redovisningskonsult.

–  Tyvärr är livet inte så enkelt att alla du redovisar moms för redovisar du även AGI för eller tvärtom. Visst ska vi planera våra uppdrag men det är svårt att planera in merarbete av det här slaget på grund av att funktioner tas bort utan förvarning, säger hon.

Hon konstaterar dessutom att som grädde på moset varnar Skatteverket för att e-tjänsterna kommer att ligga nere på lördag mellan 10 och 18.

–  Det är en dag jag kan lova att många redovisningskonsulter sitter och jobbar ikapp det som de har missat på grund av den ökade arbetsbelastningen, säger hon.

Men på Skatteverket är man inte så orolig att förändringen ska skapa mer bekymmer.

–  När de flyttar över momsen till mina sidor görs en helhetslösning, så som jag har förstått det kommer man att kunna se listor där för det företag som den specifika företrädaren företräder. Jag kan inte tänka mig att man först planerar att lägga in den funktionen igen i AGI och sedan ta bort den från momsredovisningen, säger Pia Blank Thörnroos.

Frågan kvarstår dock när konsulterna kommer att kunna se vilka företag de har kvar att deklarera moms för. På Skatteverkets sajt, under rubriken vanliga frågor om den nya momstjänsten står det följande:

”Kan jag se vilka företag jag har kvar att deklarera moms för?

Nej, i den nya tjänsten kommer du till en början inte att kunna se vilka företag som du har kvar att deklarera moms för. Den här funktionen kommer under våren 2019.”

Fram tills dess gäller merarbete för många löne- och redovisningskonsulter.

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

2 svar till “Flyttad redovisning av momsen skapar ny oro bland löne- och redovisningskonsulter”

  1. Lars skriver:

    Är också en stor försämring för oss som hjälper flera mindre företag som AGI redovisar AGI manuellt via e-tjänsten, att kvittensen endast anger org.nr. EJ den skattskyldiges namn? Vem kan hålla koll på alla klienters org.nr. eller ska vi sitta och skriva det manuellt? Ökar inte risken för felhantering då?

    Är vi inne i en tid då tekniken försämrar för oss eller låter vi fel personer utveckla våra system?

  2. Margareta Fallgren skriver:

    Innan man ändrar ett system kan det kan vara bra att kontakta några av dem som skall arbeta med de nya systemen. Av dem kan man få värdefulla tips och önskemål.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

KPMG:s vd Magnus Fagerstedt lämnar

26 mars, 2019 Magnus Fagerstedt lämnar KPMG med omedelbar verkan. Han och styrelsen är oense om framtiden.

Pernilla Lundqvist ny krönikör i Balans

22 mars, 2019 Ordförande för FAR:s policygrupp för redovisning Pernilla Lundqvist fattar pennan.

”Jag klarade provet!”

21 mars, 2019 För att öka chanserna att klara redovisningskonsultexamen bad Josefin Emitslöf om många olika arbetsuppgifter.

Månadens medlem: Jannike Gellerstam

20 mars, 2019 Jannike Gellerstam är auktoriserad revisor på Frejs, jobbar med generationsskiften och brinner för konsultationer med kunderna.

Bolagsverket: Revisorer – lämna in årsredovisningen digitalt!

19 mars, 2019 Obligatorium: Det gäller för digital inlämning av årsredovisning för aktiebolag som följer K2 och K3.

Det här innebär de nya utbildningskraven för dig och din byrå

15 mars, 2019 De nya reglerna om utbildning för revisorer ställer krav på byråerna.

 Upp