Foto: Christian Gustavsson

Fika med sociala medier-gurun Frida Boisen: ”Involvera dina följare”

Faktaruta

Frida Boisen

Vad: VP och digital chef på Bonnier Ma­gazines & Brands, digital expert, före­läsare, författare, programledare och krönikör.

Aktuell: Programledare i Lyxfällan i TV3 och Trolljägarna, sam­ma kanal, premiär i januari. Bokaktuell med ”Digital Pas­sion – Så vinner du med sociala medier”.

Ort: Stockholm.

14 januari, 2019

Hur ska ens verksamhet göra bestående avtryck i sociala-medier-flödet? Och vad är bra att undvika? Balans Sofia Hadjipetri Glantz fikar med sociala medier-proffset Frida Boisen.

Vi är alla publicister. Inte minst företagen som är måna om att sprida det egna varumärket på sociala medier. Något som även gäller revi­sions-, redovisnings- och redovisningsbyråer. Balans möter upp Frida Boisen, en av Sveriges ledande digitala profiler, för att få tips.

Frida Boisen. Foto: Christian Gustavsson

Vad ska revisions- och redovisningsbyråer göra för att sticka ut i sociala medier-bruset?

  1. Våga video. Video är det nya förstaspråket i Sverige och rankas upp av algoritmerna. Våga testa att uttrycka dig i videoformat.
  2. Talk to the heart. Berätta med känslor. Prova humor eller värme exempelvis. Ditt berättande ska kännas, direkt.
  3. Engagemang vinner. Involvera dina följare! Gärna med Insta stories-format. Låt följarna bli VIP och få tycka till. Ge dem makt. Ha omröstningar, be dem tagga någon som stämmer in på det du beskriver.

Vilka fällor ska man som byrå undvika på sociala medier?

– Många byråer jobbar på LinkedIn med kommunikation business to business. Spela in i liggande format på LinkedIn och dubbelkolla filmerna, eftersom plattformen beskär stående video­format. Jag ser varje dag halshuggna kroppar stå och prata i videoformat på LinkedIn. Det är trevligare att se ett ansikte prata än en mage eller en bröstkorg.

Vad är det viktigaste för vår bransch att tänka på i den digitala transformationen?

– Mod och passion! Jobba alltid med kundens bästa i fokus! Vi är en otålig generation som kräver ögonblicklig, personlig service i realtid, och vi vill ha de bästa råden av er ekonomiska experter. Hur kan revisionsbranschen och ni grymma revisorer och redovis­ningskonsulter erbjuda det med hjälp av nya digitala verktyg.

Läs mer: Sociala medier gör alla till kommunikatörer

Läs mer: Når längre med sociala medier i affärsplanen

Läs mer: ”Sociala medier är inte annorlunda än livet i övrigt”

Taggar: fika med

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Experten: 8 frågor och svar om semester och semesterlön

17 juni, 2019 Balans vänder sig till advokat Anneli Lönnborg för att få svar på frågor om semester.

Fika med Martin Hammarström: ”Fokuserar på affärerna, vinnare och förlorare”

11 juni, 2019 Revisionsvärlden har på tre år lyckats bli en etablerad nyhetskälla i revisions- och redovisningsbranschen.

”Komplex skatt lockade”

10 juni, 2019 Flexibelt jobb präglat av ständiga förändringar. Så beskri­ver Jörgen Graner på KPMG sitt arbete.

Högt i tak och låg prestige

7 juni, 2019 Balans hälsar på PrimeQ i Stockholm som erbjuder personalen största möjliga flexibilitet.

Timkravet för revisorer avskaffas

29 maj, 2019 I stället för att räkna timmar ska RI titta närmare på utbildning och erfarenhet.

Patrik Anderbro ny vd för KPMG

28 maj, 2019 Auktoriserade revisorn Patrik Anderbro blir ny vd för KPMG i Sverige.

 Upp