Foto: Christian Gustavsson

Fika med sociala medier-gurun Frida Boisen: ”Involvera dina följare”

Faktaruta

Frida Boisen

Vad: VP och digital chef på Bonnier Ma­gazines & Brands, digital expert, före­läsare, författare, programledare och krönikör.

Aktuell: Programledare i Lyxfällan i TV3 och Trolljägarna, sam­ma kanal, premiär i januari. Bokaktuell med ”Digital Pas­sion – Så vinner du med sociala medier”.

Ort: Stockholm.

14 januari, 2019

Hur ska ens verksamhet göra bestående avtryck i sociala-medier-flödet? Och vad är bra att undvika? Balans Sofia Hadjipetri Glantz fikar med sociala medier-proffset Frida Boisen.

Vi är alla publicister. Inte minst företagen som är måna om att sprida det egna varumärket på sociala medier. Något som även gäller revi­sions-, redovisnings- och redovisningsbyråer. Balans möter upp Frida Boisen, en av Sveriges ledande digitala profiler, för att få tips.

Frida Boisen. Foto: Christian Gustavsson

Vad ska revisions- och redovisningsbyråer göra för att sticka ut i sociala medier-bruset?

  1. Våga video. Video är det nya förstaspråket i Sverige och rankas upp av algoritmerna. Våga testa att uttrycka dig i videoformat.
  2. Talk to the heart. Berätta med känslor. Prova humor eller värme exempelvis. Ditt berättande ska kännas, direkt.
  3. Engagemang vinner. Involvera dina följare! Gärna med Insta stories-format. Låt följarna bli VIP och få tycka till. Ge dem makt. Ha omröstningar, be dem tagga någon som stämmer in på det du beskriver.

Vilka fällor ska man som byrå undvika på sociala medier?

– Många byråer jobbar på LinkedIn med kommunikation business to business. Spela in i liggande format på LinkedIn och dubbelkolla filmerna, eftersom plattformen beskär stående video­format. Jag ser varje dag halshuggna kroppar stå och prata i videoformat på LinkedIn. Det är trevligare att se ett ansikte prata än en mage eller en bröstkorg.

Vad är det viktigaste för vår bransch att tänka på i den digitala transformationen?

– Mod och passion! Jobba alltid med kundens bästa i fokus! Vi är en otålig generation som kräver ögonblicklig, personlig service i realtid, och vi vill ha de bästa råden av er ekonomiska experter. Hur kan revisionsbranschen och ni grymma revisorer och redovis­ningskonsulter erbjuda det med hjälp av nya digitala verktyg.

Läs mer: Sociala medier gör alla till kommunikatörer

Läs mer: Når längre med sociala medier i affärsplanen

Läs mer: ”Sociala medier är inte annorlunda än livet i övrigt”

Taggar: fika med

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
ANNONS
Far Online

Han leder Sveriges största startup

3 april, 2020 Med ett egenutskrivet recept tar sig Ola Gunnarsson an rollen som VD för Aspia.

Tänka kundvärde ett måste i konsultens roll  

2 april, 2020 "Redovisnings- och lönekonsulter behöver gå mer mot den coachande rådgivarens roll och fokusera på kundvärdet."

Ny HD-dom om mutbrott – var går gränsen?

1 april, 2020 HD har avgjort ett uppmärksammat mål om mutor. IMM samt auktoriserade revisorn Helena Adrian kommenterar.

Välj livsstil – sedan jobb

31 mars, 2020 Roger Zinders har inte låtit jobbet styra hur han lever eller var han bor.

REDO för delat ledarskap

30 mars, 2020 Arbetar nästan helt digitalt och har vuxit från tre till fjorton personer på tre år.

Tillfällig lag ska underlätta bolagsstämmor

26 mars, 2020 Regeringen agerar nu för att bolags- och föreningsstämmor ska kunna genomföras.

 Upp