Foto: Lina Arvidsson

Fika med Jan Söderqvist: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

Faktaruta

Jan Söderqvist

Vad: Branschexpert Visma och Panalitix.

Ort: Malmö.

4 juni, 2020

Coronapandemin har lett till ett enormt sug efter rådgivning. Något som ställer många frågor på sin spets. Balans digitalfikar med branschexperten Jan Söderqvist.

Rådgivningen – som ökat under coronakrisen – kommer sannolikt att fort­sätta öka. Din kommentar?
– Landskapet har förändrats. Kunder­na vill ha mer kontakt med byråerna, så byråerna är fullt sysselsatta med att ta hand om rådgivningen. An­tingen ringer kunderna, eller så ringer byråerna själva upp företagarna. Ef­terfrågan kommer inte att avta. Det måste byråerna rusta för.

Vem kan vara rådgivare i dag?
– Den förändrade spelplanen för rådgivning leder till den typen av frågor. Är det revisorn som ska vara rådgivare – eller redovisningskon­sulten? Eller ska byrån ha särskilda rådgivare? Vem äger kunden? Om kunden inte får hjälp kan det uppstå ett vakuum där andra aktörer tar plats. Tittar vi på marknaden i dag så har bankerna börjat ge sig in matchen. De kan komma åt företagets information med kundens tillåtelse, vilket gör att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan vår bransch och bankväsendet. Här måste byråerna vara på tårna.

Vad finns det för utmaningar med att ta sig an rådgivningen?
– Många byråer har inte marginalerna att leverera 40–50 procent rådgivning så som det ser ut nu. De som har ändrat affärsmodellerna, tar betalt i förskott och i paket har däremot en något lugnare tillvaro, de kan estimera den kostadsfria rådgivningen på ett annat sätt. Som byrå ska man vara proaktiv; ringa upp och ta hand om kunden. Det är så man hittar rådgivning som man också kan fakturera, för man ska inte vara rädd för att ta betalt. Revision- och redovisningsverksamheterna är också affärsdrivande verksamheter med ansvar för anställda. Jag tror att det finns en allmän ökad förståelse bland företag just i coronakrisen att vi alla sitter i samma båt och måste värna om våra intäkter så långt som möjligt.

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Corona rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågar fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

Niclas Hellman tilldelas CH Witts pris 2020

17 september, 2020 CH Witts pris 2020 går till Niclas Hellman. "Fullkomligt lysande" är juryns omdöme om artikeln.

”Yrkesstolthet är viktigt”

16 september, 2020 Sofia Berglin driver enmansbyrå: Lägga tiden på rätt saker efter egen planering de största fördelarna.

Ökad kompetens tack vare medlemskapet

14 september, 2020 På iRevision är icke-ordinarie medlemmar i FAR basmedlemmar. Något Göteborgsbyrån använ­der för att höja kompetensen.

 Upp