Foto: Lina Arvidsson

Fika med Jan Söderqvist: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

Faktaruta

Jan Söderqvist

Vad: Branschexpert Visma och Panalitix.

Ort: Malmö.

4 juni, 2020

Coronapandemin har lett till ett enormt sug efter rådgivning. Något som ställer många frågor på sin spets. Balans digitalfikar med branschexperten Jan Söderqvist.

Rådgivningen – som ökat under coronakrisen – kommer sannolikt att fort­sätta öka. Din kommentar?
– Landskapet har förändrats. Kunder­na vill ha mer kontakt med byråerna, så byråerna är fullt sysselsatta med att ta hand om rådgivningen. An­tingen ringer kunderna, eller så ringer byråerna själva upp företagarna. Ef­terfrågan kommer inte att avta. Det måste byråerna rusta för.

Vem kan vara rådgivare i dag?
– Den förändrade spelplanen för rådgivning leder till den typen av frågor. Är det revisorn som ska vara rådgivare – eller redovisningskon­sulten? Eller ska byrån ha särskilda rådgivare? Vem äger kunden? Om kunden inte får hjälp kan det uppstå ett vakuum där andra aktörer tar plats. Tittar vi på marknaden i dag så har bankerna börjat ge sig in matchen. De kan komma åt företagets information med kundens tillåtelse, vilket gör att det kan uppstå en konkurrenssituation mellan vår bransch och bankväsendet. Här måste byråerna vara på tårna.

Vad finns det för utmaningar med att ta sig an rådgivningen?
– Många byråer har inte marginalerna att leverera 40–50 procent rådgivning så som det ser ut nu. De som har ändrat affärsmodellerna, tar betalt i förskott och i paket har däremot en något lugnare tillvaro, de kan estimera den kostadsfria rådgivningen på ett annat sätt. Som byrå ska man vara proaktiv; ringa upp och ta hand om kunden. Det är så man hittar rådgivning som man också kan fakturera, för man ska inte vara rädd för att ta betalt. Revision- och redovisningsverksamheterna är också affärsdrivande verksamheter med ansvar för anställda. Jag tror att det finns en allmän ökad förståelse bland företag just i coronakrisen att vi alla sitter i samma båt och måste värna om våra intäkter så långt som möjligt.

Läs mer: Ökad rådgivning effekt av coronakrisen

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Taggar: Corona rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

Har lagkraven höjt kvaliteten? – så svarar hållbarhetsexperterna

30 juni, 2020 Sveriges större bolag har krav på sig att hållbarhetsrapportera. Frågan är om det höjt redovisningskvaliteten.

Hållbarhetsspecialisterna hyllar EU:s taxonomi

29 juni, 2020 EU:s kommande taxonomiförordning kan vara första steget mot ett IFRS för icke-finansiell information.

”Ju mer man ger desto mer får man tillbaka”

26 juni, 2020 En byrå som hjälper andra blir del av attraktionskraften i kampen om bra medarbetare.

Revisorer går mot ny yrkesroll

25 juni, 2020 Färsk studie: Anamma nya tekniska lösningar ett måste om revisorn vill hålla sig a jour.

Torbjörn Westman – i hållbarhetens tjänst

24 juni, 2020 Torbjörn Westman: Att arbeta i branschen för revisorns roll, kvalitetssäkringen och tryggheten är jäkligt roligt.

 Upp