Foto: Getty Images, privat

Etiken är eftersatt på universitetens redovisningskurser

4 november, 2019

Etik är ett eftersatt område inom universitetskurserna i redovisning, visar en undersökning från Gunilla Eklöv Alander, universitetslektor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Gunilla Eklöv Alander har nyligen undersökt kursplanerna i företagsekonomi vid sju ledande högskolor och universitet, avseende kurserna i redovisning på grundnivå, upp till termin 6. Undersökningen publicerades nyligen i tidskriften Ekonomisk debatt.

I undersökningen framkommer att etik ingår i ett fåtal av kursplanerna och där hanteras ytligt, dels att områden som ligger nära etik, exempelvis genus-, integrations- och jämlikhetsfrågor, helt saknas i de analyserade kursplanerna.

Av 41 analyserade kursplaner har endast åtta (19,5 procent) etik i innehållsbeskrivningen och 14 (37 procent) har etik i lärandemålen. ”Hur redovisningsämnet integrerar viktiga samhällsfrågor som behövs för studenternas etiska förhållningssätt är alltså en öppen fråga, där föreliggande studie ger anledning till viss oro”, skriver Gunilla Eklöv Alander i rapporten.

Blev du förvånad när du såg resultatet?

– Jag ville få klarhet i frågan. Nu när underlag finns svart på vitt önskar jag att vi får en diskussion om att etik i våra kurser, även inom redovisning, är viktigt för redovisningsämnets samhällsrelevans.

Vilka potentiella konsekvenser får bristen på etikinnehåll i kursplanerna?

– Det framgår av artikeln att kritisk reflektion betonas endast av vissa lärosäten. Tillsammans ger etik och kritisk reflektion viktiga förmågor som studenter behöver för att kunna förhålla sig till problem de stöter på under kommande karriärer och för att kunna fatta kloka beslut. I artikeln redogör jag också för argument för betydelsen av båda dessa förmågor baserade på forskning.

Vad är möjliga orsaker till bristen på ett etikinslag i redovisningskurserna?  

– Jag tror att vi inom lärosätena bör diskutera hur vi kan behandla etik och ett kritiskt reflekterande förhållningssätt, och sedan arbeta på att införa detta mer djuplodande på redovisningsämnets kurser. Detta innebär ett byte av förhållningssätt, men det är något som jag anser att vi kan uppnå med de didaktiska metoder redovisningsämnet som akademisk disciplin redan erbjuder.

Har du några tankar kring hur lärosätena ska betona etikinslaget mer?

– Studien handlar inte om detta, så den frågan har jag inte något direkt svar på. Men vid sidan om det tror jag att det vore värdefullt med en ökad diskussion kring etik. Det finns många stereotyper när det gäller vad framgång är, eller ska vara. Därför behöver inslaget av etik öka på redovisningskurserna, på flera universitet och högskolor.

Lär mer: artikeln i Ekonomisk Debatt (pdf-fil)

Läs mer om Gunilla Eklöv Alander:

Hallå där Gunilla Eklöv Alander

En gång akademiker – alltid akademiker

Taggar: etik redovisningsbranschen

Text: Martin Wallström

martin.wallstrom@comhem.se
FAR Online

”Enron gjorde mig nyfiken”

5 december, 2019 Osama Masri har gjort en snabb karriärresa, geografiskt och arbetsmässigt,

”Tentastress kan sätta käppar i hjulet”

3 december, 2019 Fredrik Bäck, redovisningskonsult på BDO, har skrivit auktorisationsprovet hos FAR i Stockholm.

Revideco: ”Vi vill möta människan bakom kunden”

3 december, 2019 Människan i centrum är devisen bakom Revidecos framgång.

Underskatta inte cyberriskerna – attackerna blir allt mer sofistikerade

2 december, 2019 Cyberriskerna underskattas ofta, Kristoffer Haleen, cyber practice leader på Willis Towers Watson.

Viktigt att ha en plan

2 december, 2019 Incidenthantering och planering kan minska skadeeffekterna vid cyberattacker.

Cyberbrott orsakar allvarliga kriser

2 december, 2019 Alla företag löper risk för att drabbas av en cyberincident i någon form.

 Upp