Foto: Getty Images, privat

Etiken är eftersatt på universitetens redovisningskurser

4 november, 2019

Etik är ett eftersatt område inom universitetskurserna i redovisning, visar en undersökning från Gunilla Eklöv Alander, universitetslektor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Gunilla Eklöv Alander har nyligen undersökt kursplanerna i företagsekonomi vid sju ledande högskolor och universitet, avseende kurserna i redovisning på grundnivå, upp till termin 6. Undersökningen publicerades nyligen i tidskriften Ekonomisk debatt.

I undersökningen framkommer att etik ingår i ett fåtal av kursplanerna och där hanteras ytligt, dels att områden som ligger nära etik, exempelvis genus-, integrations- och jämlikhetsfrågor, helt saknas i de analyserade kursplanerna.

Av 41 analyserade kursplaner har endast åtta (19,5 procent) etik i innehållsbeskrivningen och 14 (37 procent) har etik i lärandemålen. ”Hur redovisningsämnet integrerar viktiga samhällsfrågor som behövs för studenternas etiska förhållningssätt är alltså en öppen fråga, där föreliggande studie ger anledning till viss oro”, skriver Gunilla Eklöv Alander i rapporten.

Blev du förvånad när du såg resultatet?

– Jag ville få klarhet i frågan. Nu när underlag finns svart på vitt önskar jag att vi får en diskussion om att etik i våra kurser, även inom redovisning, är viktigt för redovisningsämnets samhällsrelevans.

Vilka potentiella konsekvenser får bristen på etikinnehåll i kursplanerna?

– Det framgår av artikeln att kritisk reflektion betonas endast av vissa lärosäten. Tillsammans ger etik och kritisk reflektion viktiga förmågor som studenter behöver för att kunna förhålla sig till problem de stöter på under kommande karriärer och för att kunna fatta kloka beslut. I artikeln redogör jag också för argument för betydelsen av båda dessa förmågor baserade på forskning.

Vad är möjliga orsaker till bristen på ett etikinslag i redovisningskurserna?  

– Jag tror att vi inom lärosätena bör diskutera hur vi kan behandla etik och ett kritiskt reflekterande förhållningssätt, och sedan arbeta på att införa detta mer djuplodande på redovisningsämnets kurser. Detta innebär ett byte av förhållningssätt, men det är något som jag anser att vi kan uppnå med de didaktiska metoder redovisningsämnet som akademisk disciplin redan erbjuder.

Har du några tankar kring hur lärosätena ska betona etikinslaget mer?

– Studien handlar inte om detta, så den frågan har jag inte något direkt svar på. Men vid sidan om det tror jag att det vore värdefullt med en ökad diskussion kring etik. Det finns många stereotyper när det gäller vad framgång är, eller ska vara. Därför behöver inslaget av etik öka på redovisningskurserna, på flera universitet och högskolor.

Lär mer: artikeln i Ekonomisk Debatt (pdf-fil)

Läs mer om Gunilla Eklöv Alander:

Hallå där Gunilla Eklöv Alander

En gång akademiker – alltid akademiker

Taggar: etik redovisningsbranschen

Text: Martin Wallström

martin.wallstrom@comhem.se
Annons
Annons

Frias från skadeståndsansvar i samband med rådgivning

12 november, 2019 Hovrätten dömde advokatbyrån till skadestånd, men Högsta domstolen friade.

Hon upplevde företagens Brexit-problem inifrån

8 november, 2019 Skatterådgivaren Ida Lejerdals arbete för PwC i London gav en nära inblick i företagens Brexit-frågor.

Experten reder ut: K3 på frivillig basis

5 november, 2019 Ska mindre företag som tillämpar K2 övergå till K3? Eva Törning reder ut.

Etiken är eftersatt på universitetens redovisningskurser

4 november, 2019 Etik är ett eftersatt område inom universitetskurserna i redovisning.

Hetaste skattefrågorna inför 2020

1 november, 2019 Här är skatteområdena som är hetast inför 2020, Tidningen Balans har talat med två experter.

Attraktivare arbetsgivare med godkänd utbildningsplan

31 oktober, 2019 I jakten på rätt personal kan en godkänd utbildningsplan vara en konkurrensfördel.

 Upp