Levi Pires

”Du kan aldrig köpa dig fri från ansvaret att transformera verksamheten”

24 oktober, 2018

Jonas Hammarberg vill få människor att förstå att digitaliseringen är en evig förändringsprocess. Balans intervjuar. 

Jonas Hammarberg är den före detta IT-entreprenören som sadlade om till certifierad coach, föreläsare, ledarskaps- och organisationskonsult samt medförfattare till boken Get digital or die trying, där han tillsammans med Arash Gilan beskriver vägen till en framgångsrik digital transformation.

Till vardags pendlar Jonas Hammarberg mellan Kuala Lumpur där han bor och Sverige där han har många uppdrag. ”Riktigt dysfunktionellt”, som han säger från scenen på Oscarsteatern där han befinner sig för att föreläsa på branscheventet Move On arrangerat av Wolters Kluwer och Fortnox.

Energin är det inget fel på. När Balans får en pratstund med den eftertraktade konsulten talar han mycket och engagerat. Först och främst vill han slå hål på myten att digitaliseringen handlar om att implementera ett IT-system. Ständigt återkommer han till balansen mellan tekniken och människan.

– Man måste förstå att digitaliseringen inte är ett IT-projekt. Tvärtom. Det är en evig verksamhetsutvecklande process. Den största hämmaren, hindret, är vi människor och huruvida vi vill och vågar göra den här resan eller inte, säger Jonas Hammarberg framför en kopp svart kaffe på Oscarsteaterns översta våning.

Jonas Hammarberg om dopamin, som: ”Signalerar känslan av att jag har klarat av någonting. Att gå i mål eller vid visualisering av ett mål…”. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Det gäller att hitta en kontext, vad digitaliseringen innebär för den enskilde, tillägger han. Oavsett om du är ekonom, rådgivare, revisor eller redovisningskonsult. Och det finns fyra perspektiv på detta. Det inre perspektivet; interna processer som ekonomi, intranät. Det yttre perspektivet; kundrelationer och interaktion. Kulturen; Hur ska vi få det att hända? Hur gör man transformationen? Samt affärsmodellerna.

– När det gäller affärsmodellerna; är jag exempelvis rådgivare eller redovisningskonsult så gör jag det jag har gjort väldigt länge. Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras, sedan kopieras, sedan falla i värde. Olika typer av tjänster och produkter utmanas lokalt och globalt, andra spelare kommer att göra det jag gör billigare. Då måste jag hitta min affärsmodell. Vilka kunder ska vi jobba med? Vad ska vi egentligen tillföra för värde?, säger Jonas Hammarberg.

Vad har du för tips för att få till en framgångsrik digital transformation?

 – Det första är att börja drömma om en ny framtid, en ny vision. En medvetenhet, en sense of urgency. Det kan vara svårt för den vänstra hjärnhalvan som är logisk. Men en typ av framtidsbild och framtidstro, oavsett bransch och företag, är viktig. När vi har drömt, då kan vi backa bandet och bygga en strategi. Vad ska vi göra annorlunda för att komma dit? Oavsett om man är i litet eller stort bolag är det svårt att göra det själv. Det finns ingen professor Balthazar-lösning på det här. Vi måste hitta andra att jobba tillsammans med.

Jonas Hammarberg återkommer till hur angeläget det är att vi inte tror att vi kan luta oss tillbaka, slappna av och låta en maskin göra jobbet.

–  Vi människor har några unika förmågor, en av dem är empati. Förmågan att smitta varandra med känslor på ett sätt som maskinen inte kan. Är jag rådgivare är en av de enklaste sakerna jag kan göra att bygga tillit och trygghet, som är något som byggs mellan människor. Att tillämpa erfarenhet och kompetens blandat med känslor.

Minuter innan publiken intar Oscarsteatern under branscheventet Move On 2018. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Du säger att ledarskapet behöver förändras för att transformationen ska bli så bra som möjligt. Hur menar du då?

–  Det är ledarskapet, inte ledaren själv, som får digitaliseringen och förändringen att ta fart. Ledaren behöver leda genom andra för att få andra att agera. Tiden är förbi när chefen kunde ta alla beslut. Nu måste ledaren hjälpa människor och ge dem verktyg och redskap och säkerhet för att de ska kunna göra sitt allra yttersta. Ledarens roll är att få människor att må bra och prestera bättre, i den ordningen.

Finns det några fällor man kan hamna i under resans gång och hur undviker man dessa?

– Då vill jag upprepa detta: Största fällan är att man tror att digitaliseringen är ett IT-projekt. Det senaste året har det fullkomligt exploderat med nya appar. Men du kan aldrig köpa dig fri från ansvaret att transformera verksamheten.

Taggar: digitalisering förändring

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp