Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Doberman-vd:n Lisa Lindström: ”Ju tryggare du är i en omvärld, desto mer vågar du experimentera”

16 september, 2017

Hon blev vd för designbyrån Doberman vid 27 års ålder utan att ha läst en timme ekonomi. Nu driver Lisa Lindström ett av Sveriges mest innovativa företag – och efterfrågar både ansvarstagande och fuck you-mentalitet av framtida entreprenörer. På fredag medverkar hon på FAR:s branschdagar.

Hur ska man tänka nytt för att utveckla och förändra företagstjänster utifrån teknikens möjligheter? Det är något designbyrån Doberman är experter på. I somras utsågs de till ett av Sveriges mest innovativa företag enligt trettonde upplagan av Hammer & Hanborgs undersökning på temat ”Framtidens professionella liv”.

Företagets vd Lisa Lindström menar att all förändring i slutändan handlar om människor.

– För mig går det inte att bara vara intresserad av teknologi eller siffror. Förändringar sker ju först och främst i människor. Det handlar om att människor ska förändra ett beteende eller ett sätt att jobba på, säger Lisa Lindström när vi möter henne i Dobermans lokaler på Södermalm i Stockholm.

Lagerlokalsstora ytor, stora ljusinsläpp. Från taket ner till golvet hänger vita t-shirts. Anställda sitter i soffor och jobbar, vid köket, eller konfererar runt väggstora whiteboards i ”gula rummet”.

Ett inlägg delat av FAR (@farbransch)

Digitalisering och automatisering har varit på allas läppar i revisions- och redovisningsbranschen de senaste åren. Byråerna har kommit olika långt i processen. För några kan det vara en kostnadsfråga. Andra byråer har kunder som inte riktigt vill ta steget än.

Temat på FAR:s branschdagar 21 – 22 september är ”Mitt i förändringen” och på fredagen ställer sig Lisa Lindström på scen för att konkret dela med dig av sina bästa förändringstips.

Vad gör man om människorna på företaget är något motsträviga till förändring?

– Den allra bästa förändringen kommer om en organisation, medarbetare eller användare känner att man blir tagen på allvar utifrån sina egna behov. Exakt samma egenskaper och förmågor som människor kommer att använda för att hålla emot en förändring, är de som man kan använda för att få till en förändring. Ska jag bjuda in dig till att vara delaktig, eller ska jag pådyvla dig vart du ska gå?

2001 blev Lisa Lindström i en ålder av 27 år vd för Doberman. Då hade hon mot alla odds rehabiliterat sig tillbaka från en blindtarmsoperation som hade gått snett. En nerv hade klämts, prognosen var att hon skulle sitta i rullstol resten av livet. Så blev det inte.

På Arbetsmarknadsinstitutet började 20-plussaren som HTML-kodare. Ett par år senare fick hon jobb på Doberman som affärsutvecklare. Då hade hon inte läst en enda timme ekonomi.

Lisa Lindström. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

I Almedalen i somras efterfrågade du en blandning av ansvarstagande och fuck you-mentalitet redan i skolan. Vad menar du med det?

– Det som skiljer oss människor från datorer, robotar och automatisering, det är ju att vi har ett icke-linjärt tänkande. Att vi faktiskt inte gör likadant varje gång. Och ju mer du har en skola som premierar att du gör likadant övar vi ju inte det här icke-linjära – det som jag kallar fuck you-tänkandet och som bygger på att jag har en egen känsla om någonting, säger Lisa Lindström.

– Ju tryggare du är i en omvärld, desto mer vågar du experimentera. Tänk dig om du ska bygga något som ska bli stort och helt nytänkande, då behöver du ett visst mått av galenskap. Det är saker man inte kan räkna sig fram till. Man kan bygga självorganiserade team, man kan utgå från användares behov – sen finns ett visst mått av: ”Visa de jävlarna. Jag ska ta det här bolaget och det ska bli tio gånger större.”. Ett visst mått av självkänsla och inre driv.

Kan man öva sig till ett inre driv eller är det bara något man har?

– (Tystnad). Jag tror att det finns en massa inre driv i alla människor, fast de kan uttryckas i kvaliteter som antingen är erkända –  jag har ett väldigt extrovert inre driv – medan andra individers inre driv kanske inte har samma externa synlighet. Och då tror jag att man kan öva sig på att låta sina egenskaper och förmågor att synas. Men det där är en jättebra fråga, den måste jag klura lite på.

På FAR:s branschdagar ska du prata om begreppet Service Design. Vad är det?

– Istället för att designa en produkt, så är det design av en tjänst. Hur går en hel vårdkedja till? Hur går det till när man blir bankkund – från A till Ö? Det är tjänstedesign. Tjänstedesign är också en metodik. I tjänstedesign får du aldrig utgå från dig själv utan alltid från användarens behov. Sen gestaltar du snabbt din strategi – istället för att göra en power point. Och sen bygger du prototyper och testar dem och jobbar otroligt inkluderande Det är tjänstedesign och det ska vi prata om.

Taggar: branschdagarna digitalisering FAR

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Far Online

Välj livsstil – sedan jobb

31 mars, 2020 Roger Zinders har inte låtit jobbet styra hur han lever eller var han bor.

REDO för delat ledarskap

30 mars, 2020 Arbetar nästan helt digitalt och har vuxit från tre till fjorton personer på tre år.

Tillfällig lag ska underlätta bolagsstämmor

26 mars, 2020 Regeringen agerar nu för att bolags- och föreningsstämmor ska kunna genomföras.

Revisorsprovet i maj skjuts fram

25 mars, 2020 Vårens revisorsexamen senareläggs till 18-19 augusti 2020. Det meddelade RI i dag.

Informationsplikt för skatterådgivare kan senareläggas

24 mars, 2020 Införandet av rapporteringsplikt för skatterådgivare kan skjutas fram på grund av coronaepidemin.

Hallå där… Carl Svernlöv och Fredrik Ljung

20 mars, 2020 Duon om ett bolags möjlighet att ta tillbaka en utdelning det redan fattats beslut om.

 Upp