iStock

Det våras för podden

7 november, 2016

Allt fler revisions- och redovisningsbyråer börjar podda. Balans tar tempen på branschens nya sätt att nå ut.

För cirka ett år sedan, i september 2015, startade KPMG podcasten Mervetenheten. Åtta månader senare hade den laddats ned över 65 000 gånger, utan någon köpt marknadsföring eller spridning.

Lina Lindkvist, redaktionellt ansvarig på KPMG, berättade för Balans att det som kostade var planering och produktion – och hon var övertygad om att det var väl investerade pengar:

– Det som ser till synes lätt ut ligger det ofta mycket arbete bakom och man ska inte underskatta vikten av god research, sa Lina Lindkvist.

Poddseriens fokus ligger på den allmängiltiga berättelsen, oftast gestaltad genom en entreprenör, samtidigt som revisionsbyråns specialister finns i kulisserna och expertkommentarer klipps in i intervjun.

Läs mer: Så når du 10 000-tals kunder utan reklam

I dag har KPMG:s poddserie haft cirka 125 000 lyssnare, vilket gör den till en av de mest lyssnade näringslivspoddarna i Sverige. Dessutom är den nominerad i årets Spinngala, branschföreningen PRECIS tävling som korar ”Sveriges bästa PR-insatser med fokus på icke-köpta kanaler”, i kategorin Årets content marketing.  Den 24 november tillkännages vinnaren på Berns i Stockholm.

EY är en annan av de stora revisionsjättarna som har hoppat på det berättande tåget. I oktober i år startade byrån jämställdhetspodden Pod for Parity – ”en ny podcast som ska bidra till att synliggöra bromsklossarna för ökad jämställdhet mellan könen i Sverige”.

– Vår undersökning och erfarenheter från vår egen verksamhet visar på hur viktigt det är med kvinnliga förebilder i ledande positioner för att snabba på utvecklingen, sa Susanne Tillqvist, initiativtagare och programledare i Pod for Parity, i ett pressmeddelande nyligen.

– Jag vill att vår nya podd ska riva upp damm, sätta ytterligare strålkastarljus på frågan och inte minst lyfta fram förebilder för oss själva och för våra lyssnare.

Rakel Lennartsson, reporter och redaktör på Balans, startade podden Rakt med Rakel.

Rakel Lennartsson, reporter och redaktör på Balans, startade podden Rakt med Rakel.

Det är dock inte bara byråer som vill nå ut på ett nytt sätt. Branschorganisationen FAR var år 2013 tidigt ute med podden Rakt med Rakel, där medlemstidningen Balans reporter tillika redaktör Rakel Lennartsson ”tog pulsen på olika makthavare med stort inflytande över aktuella frågor som rör revisions- och rådgivningsbranschen”. Den fanns under ett knappt år och följs nu upp med framtagandet av ett nytt poddformat. Lansering väntas i början av nästa år.

Under tiden går det att exempelvis lyssna på Vismas Byråpodden, där bland andra FAR:s utbildningschef Robert Wennberg medverkar. I avsnittet  PET – personlig ekonomisk tränare berättar han om FAR:s nya kurs där man i egenskap av konsult lär sig gå framåt tillsammans med kunden och samtidigt hjälper kunden att lyckas med sin affär.

Robert Wennberg, utbildningschef på FAR.

Robert Wennberg, utbildningschef på FAR.

Varför är podcast ett bra sätt att nå ut på?

– Podd är naturligtvis ett bra sätt för mottagarna att få information var de än befinner sig. Det är också ett effektivt och levande sätt för mig att berätta om det jag vill säga, säger Robert Wennberg till Balans.

Mer information om FAR:s nya kurs finns här.

Taggar: pod

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp