Foto: iStock

Den goda idén: Mobilen vägen till nya kunder

4 februari, 2016
Bokföring i mobilen. Är det framtiden? Ja, menar David Wengbrand på Wengbrand redovisning som ligger bakom appen Wrebit.

– Framtidens karta ritas om, det här kommer vara det nya sättet att jobba. Både för oss rådgivare och för kunderna, säger han.

 

Automatiseringen går inte att stoppa. Men i stället för att se den som ett hot valde Wengbrand redovisning att se den som en möjlighet. Under sin pappaledighet funderade David Wengbrand på vad de kunde göra för att möta utvecklingen i stället för att bli omsprungna.

– Vi har valt att inrikta oss mot det vi kallar mikroföretag, företag med en omsättning under tre miljoner kronor. De som faller utanför revisionsplikten. Det är där vi hittar våra kunder, säger han.

Många av mikroföretagen drivs av 70-, 80- och 90-talister och David Wengbrand är övertygad om att de kommer att jobba på ett helt annat sätt än de äldre generationerna.

– Få kommer att stanna för att få en guldklocka. I stället handlar det mer om att vara sin egen, hoppa in i ett projekt här och ett där. Att hyra ut sig själv, säger han.

Den kundgruppen ställer andra krav på hjälpen med bokföringen. Många gånger vill de göra den själva, men det ska gå snabbt, vara enkelt och helst i realtid. För att möta behovet tog Wengbrand redovisning hjälp av en itutvecklare och byggde en app. Med appen har kunden alltid sin bokföring nära till hands och kan följa nyckeltal, skapa fakturor och rapporter.

– Vi vill att det ska vara så enkelt att även en som inte är van att bokföra ska klara det. Samtidigt är det ett sätt för oss rådgivare att frigöra tid för rådgivning. Vi är helt övertygade om att behovet av kvalificerade ekonomer och rådgivning kommer att öka i framtiden, säger David Wengbrand.

För att bygga appen fick företaget stöd bland annat från Almi, då det inte fanns någon likadan produkt på marknaden. Men David Wengbrand betonar att egentligen har de inte uppfunnit något nytt. De har bara tagit befintliga komponenter på marknaden som bland annat mobilkameran och SIE-filerna och satt samman allt i en app.

– Tanken är att andra revisions- och redovisningsbyråer ska kunna sälja appen till sina kunder, och då får också byrån och kunden tillgång till varandra genom appen, säger David Wengbrand.

Under utvecklingsperioden har en kundgrupp av 25 företag testat appen. Genom sina synpunkter har de sedan varit med och utvecklat den.

– Vi har fått mycket positiva reaktioner och har redan lyckats att sälja in den hos några andra byråer, säger David Wengbrand.

Vad gör du och din byrå för att möta framtiden? Hör av dig till oss och berätta! charlotta.marteng@far.se

Text: Charlotta Marteng

Annons
Far Online

Återvänder till revisorsyrket: ”En nystart”

9 juli, 2020 Ola Almquist lämnade jobbet som revisor för en tjänst som ekonomichef. Nu har han återvänt.

Så får din byrå godkänd utbildningsplan

8 juli, 2020 Revisorsinspektionen uppdaterar sin vägledning om godkännande av utbildningsplan - för att underlätta för byråerna.

Förtroendet A och O i relationen med kunden

6 juli, 2020 "Auktorisationen tillför ett stort värde för kunden".

”Det är tuffa tider – men de gynnar oss”

3 juli, 2020 Auktoriserade revisorn Carl-Magnus Falk bakom nytt webbaserat boksluts- och årsredovisningsprogram som ska revolutionera redovisningen.

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

Har lagkraven höjt kvaliteten? – så svarar hållbarhetsexperterna

30 juni, 2020 Sveriges större bolag har krav på sig att hållbarhetsrapportera. Frågan är om det höjt redovisningskvaliteten.

 Upp