Foto: iStock

Den goda idén: Mobilen vägen till nya kunder

4 februari, 2016
Bokföring i mobilen. Är det framtiden? Ja, menar David Wengbrand på Wengbrand redovisning som ligger bakom appen Wrebit.

– Framtidens karta ritas om, det här kommer vara det nya sättet att jobba. Både för oss rådgivare och för kunderna, säger han.

 

Automatiseringen går inte att stoppa. Men i stället för att se den som ett hot valde Wengbrand redovisning att se den som en möjlighet. Under sin pappaledighet funderade David Wengbrand på vad de kunde göra för att möta utvecklingen i stället för att bli omsprungna.

– Vi har valt att inrikta oss mot det vi kallar mikroföretag, företag med en omsättning under tre miljoner kronor. De som faller utanför revisionsplikten. Det är där vi hittar våra kunder, säger han.

Många av mikroföretagen drivs av 70-, 80- och 90-talister och David Wengbrand är övertygad om att de kommer att jobba på ett helt annat sätt än de äldre generationerna.

– Få kommer att stanna för att få en guldklocka. I stället handlar det mer om att vara sin egen, hoppa in i ett projekt här och ett där. Att hyra ut sig själv, säger han.

Den kundgruppen ställer andra krav på hjälpen med bokföringen. Många gånger vill de göra den själva, men det ska gå snabbt, vara enkelt och helst i realtid. För att möta behovet tog Wengbrand redovisning hjälp av en itutvecklare och byggde en app. Med appen har kunden alltid sin bokföring nära till hands och kan följa nyckeltal, skapa fakturor och rapporter.

– Vi vill att det ska vara så enkelt att även en som inte är van att bokföra ska klara det. Samtidigt är det ett sätt för oss rådgivare att frigöra tid för rådgivning. Vi är helt övertygade om att behovet av kvalificerade ekonomer och rådgivning kommer att öka i framtiden, säger David Wengbrand.

För att bygga appen fick företaget stöd bland annat från Almi, då det inte fanns någon likadan produkt på marknaden. Men David Wengbrand betonar att egentligen har de inte uppfunnit något nytt. De har bara tagit befintliga komponenter på marknaden som bland annat mobilkameran och SIE-filerna och satt samman allt i en app.

– Tanken är att andra revisions- och redovisningsbyråer ska kunna sälja appen till sina kunder, och då får också byrån och kunden tillgång till varandra genom appen, säger David Wengbrand.

Under utvecklingsperioden har en kundgrupp av 25 företag testat appen. Genom sina synpunkter har de sedan varit med och utvecklat den.

– Vi har fått mycket positiva reaktioner och har redan lyckats att sälja in den hos några andra byråer, säger David Wengbrand.

Vad gör du och din byrå för att möta framtiden? Hör av dig till oss och berätta! charlotta.marteng@far.se

Text: Charlotta Marteng

Annons
Annons

Myndighetssatsning mot välfärdsbrottslighet

22 oktober, 2019 Myndigheterna arbetar allt närmare varandra för att bekämpa brott mot välfärdssystemen. 

FAR:s disciplinnämnd får färre anmälningar

22 oktober, 2019 Antalet anmälningar till FAR:s disciplinnämnd har minskat betydligt, visar en sammanställning.

Stor potential i digital ekonomisk rapportering

18 oktober, 2019 Digital rapportering får ett genombrott i år, spår Björn Rydberg, EY, samt XBRL Sweden.

SBO-rapportering gynnar revision av europeiska banker

17 oktober, 2019 SBO-rapportering leder till öppnare och mer meningsfulla revisioner i europeiska banker.

Deskjockeys har Norden som spelplan

14 oktober, 2019 Deskjockeys från Sverige öppnar kontor i Helsingfors med målet att bli nordiska digitala specialister.

 Upp