iStock

Digitaliseringsexpert: Byrån måste våga ta proaktiva beslut

16 maj, 2017

Det finns ingen tid att spilla. Redovisningsbyrån behöver förstå att den driver en affärsverksamhet och våga välja sina kunder.

Att digitaliseringen är här och nu har inte undgått någon i revisor, redovisningskonsult eller rådgivare. Och medan de stora byråerna har de ekonomiska resurserna att köpa in hjälp utifrån för att ställa om, brottas många mindre byråer med kostnadseffektiva konkurrenter samt kunder som inte vågar ta steget.

Digitaliseringsexperterna Erik Arwinge, affärsutvecklare hos BDO, och Jan Söderqvist, key account manager hos Visma Spcs, menar att det är just de mindre byråerna som har de stora möjligheterna.

– De kan skaffa ett komplett system, sätta sig på café med gratis wifi och köra. Det bildas nya redovisningsbyråer till en låg kostnad. Tillväxten kommer i dag underifrån. Större byråer har en stor ryggsäck; att gå från traditionellt till modernt. Det är en svårare utmaning för dem, säger Jan Söderqvist på FAR:s samtalsseminarium ”Nyfiken på…”.

För att ställa om behöver de mindre byråerna tänka: Vad har vi för resurser inom organisationen?, fortsätter Jan Söderqvist. Han menar att någon behöver leda verksamheten in i förändringen. Ägaren kanske skjuter över arbete på de anställda och väljer att själv ta på sig den rollen. Att anställa fler är inte nödvändigt, desto viktigare är det att titta över kompetensen och hitta sitt koncept eller en egen nisch.

– Man ska fråga sig: Vad gör mitt erbjudande särskilt på min marknad? Vad är det för kapacitet vi behöver för att kunna leverera det särskilda? Ska vi skaffa oss partners? Eller ska vi fixa det själva? Redovisningsbyrån måste arbeta med målbilder tillsammans med kunderna, tillägger Erik Arwinge.

Läs mer: Våga ta kommandot över kunden

Viktigast av allt är att inse att hela branschen har skiftat fokus.

– Det är en förändring från att arbeta med sammanställande av information till att analysera och ge råd. Det handlar om att ta proaktiva beslut som är framåtsyftande, innan saker inträffar. Det fordrar realtidsinformation och att byrån vågar, fortsätter han.

Om kunden inte vill? Vad gör den mindre byrån då?

– Kunden kommer till redovisningsbyrån för att få hjälp med sitt företag. Byråns roll att övertyga kunden om digitaliseringens och automatiseringens fördelar, säger Jan Söderqvist.

– Redovisningsbyråerna brinner för sina kunder, men ibland brinner de för mycket. Byrån måste komma ihåg att de är företagare och driver en affärsverksamhet. Man måste ha personliga mål, vad man vill göra med sin byrå – och våga välja sina kunder, slår han fast.

Taggar: digitalisering rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Steg för steg – rekrytera rätt till egna byrån

    14 juni, 2021 Jonny Boström har presenterat sin satsning. Nyckeln till framgångsrik byrå? Hitta rätt medarbetare och kunder.

    Sena skattedeklarationer beläggs med förseningsavgift

    11 juni, 2021 Lämnas skattedeklarationen in efter 15 juni kommer Skatteverket att ta ut förseningsavgift.

    ”Revisorer och rådgivare bör hålla koll på globala bolagsskatten”

    11 juni, 2021 G7-länderna har kommit överens om strukturen för en global bolagsskatt.

    Ny ordförande med skatt på agendan

    10 juni, 2021 Här är de hetaste skattefrågorna. Balans intervjuar Peter Lindstrand, ny ordförande i FAR:s Strategigrupp Skatt.

    Vill du bli kvalitetskontrollant?

    9 juni, 2021 Nu söker FAR:s kvalitetsnämnd för revisionsverksamhet kvalitetskontrollanter - framför allt i Stockholmsområdet.

    Avhandling: ”Inflytande kan ske på många olika sätt”

    8 juni, 2021 Elina Malmström: Idén att forska på revision ur mindre byråers perspektiv mötte ointresse och motstånd.

     Upp