Foto: iStock

Digitaliseringsexpert: Byrån måste våga ta proaktiva beslut

16 maj, 2017

Det finns ingen tid att spilla. Redovisningsbyrån behöver förstå att den driver en affärsverksamhet och våga välja sina kunder.

Att digitaliseringen är här och nu har inte undgått någon i revisor, redovisningskonsult eller rådgivare. Och medan de stora byråerna har de ekonomiska resurserna att köpa in hjälp utifrån för att ställa om, brottas många mindre byråer med kostnadseffektiva konkurrenter samt kunder som inte vågar ta steget.

Digitaliseringsexperterna Erik Arwinge, affärsutvecklare hos BDO, och Jan Söderqvist, key account manager hos Visma Spcs, menar att det är just de mindre byråerna som har de stora möjligheterna.

– De kan skaffa ett komplett system, sätta sig på café med gratis wifi och köra. Det bildas nya redovisningsbyråer till en låg kostnad. Tillväxten kommer i dag underifrån. Större byråer har en stor ryggsäck; att gå från traditionellt till modernt. Det är en svårare utmaning för dem, säger Jan Söderqvist på FAR:s samtalsseminarium ”Nyfiken på…”.

För att ställa om behöver de mindre byråerna tänka: Vad har vi för resurser inom organisationen?, fortsätter Jan Söderqvist. Han menar att någon behöver leda verksamheten in i förändringen. Ägaren kanske skjuter över arbete på de anställda och väljer att själv ta på sig den rollen. Att anställa fler är inte nödvändigt, desto viktigare är det att titta över kompetensen och hitta sitt koncept eller en egen nisch.

– Man ska fråga sig: Vad gör mitt erbjudande särskilt på min marknad? Vad är det för kapacitet vi behöver för att kunna leverera det särskilda? Ska vi skaffa oss partners? Eller ska vi fixa det själva? Redovisningsbyrån måste arbeta med målbilder tillsammans med kunderna, tillägger Erik Arwinge.

Läs mer: Våga ta kommandot över kunden

Viktigast av allt är att inse att hela branschen har skiftat fokus.

– Det är en förändring från att arbeta med sammanställande av information till att analysera och ge råd. Det handlar om att ta proaktiva beslut som är framåtsyftande, innan saker inträffar. Det fordrar realtidsinformation och att byrån vågar, fortsätter han.

Om kunden inte vill? Vad gör den mindre byrån då?

– Kunden kommer till redovisningsbyrån för att få hjälp med sitt företag. Byråns roll att övertyga kunden om digitaliseringens och automatiseringens fördelar, säger Jan Söderqvist.

– Redovisningsbyråerna brinner för sina kunder, men ibland brinner de för mycket. Byrån måste komma ihåg att de är företagare och driver en affärsverksamhet. Man måste ha personliga mål, vad man vill göra med sin byrå – och våga välja sina kunder, slår han fast.

Taggar: digitalisering rådgivning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Peter Dahllöf: ”Tänk brett i början”

10 september, 2019 Med nyfikenheten som kompass har Peter Dahllöf hittat fram till sin position.

”Erfarenhet bästa förberedelsen inför auktorisationen”

9 september, 2019 Drygt två månader kvar till examensdatum för auktorisationssugna redovisningskonsulter. Balans ringer upp tentanden Fredrik Bäck.

Stefan Pärlhem – expert på god sed

6 september, 2019 Bokföringsnämndens chef Stefan Pärlhem driver utvecklingen av framtidens normgivning.

Experten reder ut: Immateriella tillgångar

3 september, 2019 Immateriella tillgångar är ett snårigt område med många fällor. Det ska du ha koll på.

Tre artiklar nominerade till CH Witts pris 2019

3 september, 2019 19 september koras vinnaren eller vinnarna i samband med FAR:s årsstämma.

Vågar ta nya roller

2 september, 2019 Emma Lindequist, auktoriserad revisor, och Maria Svensson, auktoriserad redovisnings­konsult, närmar sig varandra i sättet att arbeta.

 Upp