BDO har branschens nöjdaste kunder

13 juni, 2016

Revisionsbranschens kunder är nöjda. Trots att branschen totalt sett tappar 2,5 enheter i Svenskt Kvalitetsindex ligger branschen fortfarande mycket bra till. Mest nöjda kunder har BDO.

Svenskt Kvalitetsindex mäter årligen hur nöjda kunderna är i olika branscher. Årets undersökning inom revisionsbranschen gjordes i maj och nu är resultaten klara. Revisionsbolagen står sig bra och undersökningen visar att företagskunderna är riktigt nöjda med sina revisionsbolag, trots att branschen totalt sett tappat från 76,9 till 74,4 på en skala från 0-100. Revisionsbranschen är enligt Svenskt Kvalitetsindex en av få som får ett nöjdhetsbetyg över 75.

Kunderna efterfrågar ett revisionsbolag som ser helheten, det vill säga områdets- och gränsöverskridande kunskap.

– En vanlig kommentar från kunderna är: ”Man bör ha större anpassningar till verksamhetsstorlek och bransch”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Här lyckas de aktörerna i branschen olika, och de som motsvarar kundens förväntningar har också nöjda kunder. BDO tog för fjärde året i rad hem första priset och placerar sig för nionde året i rad på topp tre. Sju gånger har BDO tagit förstaplatsen. Mazars, är tvåa och PwC trea.

– Det är lika spännande varje år när SKI gör sin mätning av kundnöjdhet. Vi har legat i toppen de senaste åren och är självklart väldigt måna om att fortsätta möta våra kunders förväntningar. Det är ett oerhört glädjande besked att vi lyckats hålla vår första placering även i år vilket jag ser som ett bevis på vår jämna kvalitet och höga serviceanda, säger Carl-Johan Kjellman, VD BDO i Sverige.

Svenskt Kvalitetsindex konstaterar i sin undersökning att något som alla aktörer i branschen måste bli bättre på är att hantera segmenten de som varit kunder i två till fyra år. Effekten av att man är ny kund har då försvunnit och branschen måste börja leverera utifrån kundens förväntningar.

  • BDO: 79,5
  • Mazars 78,0
  • PwC: 77,6
  • EY: 75,3
  • Deloitte: 74,6
  • KPMG: 73,3
  • Grant Thornton: 72,4
  • Övriga: 73,4
  • Branschen totalt: 74,4

Taggar: BDO Deloitte EY KPMG Mazars PwC Svenskt Kvalitetsindex

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Annons
Far Online

WizWomen växer – hela Big 4 är nu representerat

5 juni, 2020 Jennifer Rock-Baley från EY ny i WizWomen. "En fjäder i hatten" för grundaren Susanne Tillqvist.

Fika med Jan Söderqvist: Byråer behöver rusta för ökad efterfrågan på rådgivning

4 juni, 2020 Coronakrisen har lett till ett massivt sug efter rådgivning. Balans digitalfikar med branschexperten Jan Söderqvist.

Senareläggning av informationsplikt för skatterådgivare allt närmare

3 juni, 2020 Riksdagen öppnar upp för att skjuta på införandet av rapporteringsplikten avseende vissa gränsöverskridande arrangemang (DAC6).

RI: Revisorerna väntas få större ansvar för hållbarhet  

2 juni, 2020 Revisorer har låg kunskap inom hållbarhet anser specialister. RI är försiktig med att dra slutsatser.

”Ha inte för bråttom!”

29 maj, 2020 Testa dig fram! Det karriärtipsar Jessica Herrlin - byråledare Baker Tilly Halmstad.

5 frågor och svar om Reko kopplat till lön

28 maj, 2020 Är det bara auktoriserade lönekonsulter som ska följa Reko? Och hur är det med tystnadsplikten?

 Upp