BDO har branschens nöjdaste kunder

13 juni, 2016

Revisionsbranschens kunder är nöjda. Trots att branschen totalt sett tappar 2,5 enheter i Svenskt Kvalitetsindex ligger branschen fortfarande mycket bra till. Mest nöjda kunder har BDO.

Svenskt Kvalitetsindex mäter årligen hur nöjda kunderna är i olika branscher. Årets undersökning inom revisionsbranschen gjordes i maj och nu är resultaten klara. Revisionsbolagen står sig bra och undersökningen visar att företagskunderna är riktigt nöjda med sina revisionsbolag, trots att branschen totalt sett tappat från 76,9 till 74,4 på en skala från 0-100. Revisionsbranschen är enligt Svenskt Kvalitetsindex en av få som får ett nöjdhetsbetyg över 75.

Kunderna efterfrågar ett revisionsbolag som ser helheten, det vill säga områdets- och gränsöverskridande kunskap.

– En vanlig kommentar från kunderna är: ”Man bör ha större anpassningar till verksamhetsstorlek och bransch”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Här lyckas de aktörerna i branschen olika, och de som motsvarar kundens förväntningar har också nöjda kunder. BDO tog för fjärde året i rad hem första priset och placerar sig för nionde året i rad på topp tre. Sju gånger har BDO tagit förstaplatsen. Mazars, är tvåa och PwC trea.

– Det är lika spännande varje år när SKI gör sin mätning av kundnöjdhet. Vi har legat i toppen de senaste åren och är självklart väldigt måna om att fortsätta möta våra kunders förväntningar. Det är ett oerhört glädjande besked att vi lyckats hålla vår första placering även i år vilket jag ser som ett bevis på vår jämna kvalitet och höga serviceanda, säger Carl-Johan Kjellman, VD BDO i Sverige.

Svenskt Kvalitetsindex konstaterar i sin undersökning att något som alla aktörer i branschen måste bli bättre på är att hantera segmenten de som varit kunder i två till fyra år. Effekten av att man är ny kund har då försvunnit och branschen måste börja leverera utifrån kundens förväntningar.

  • BDO: 79,5
  • Mazars 78,0
  • PwC: 77,6
  • EY: 75,3
  • Deloitte: 74,6
  • KPMG: 73,3
  • Grant Thornton: 72,4
  • Övriga: 73,4
  • Branschen totalt: 74,4

Taggar: BDO Deloitte EY KPMG Mazars PwC Svenskt Kvalitetsindex

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
  • Frågan om revisionsplikt på nytt i hetluften

    15 oktober, 2021 Det saknas vetenskapligt stöd för att slopad revisionsplikt lett till ökat skattefusk och ekonomisk brottslighet.

    Nordens låga trösklar för revisionsplikt – så skiljer vi oss från övriga EU

    15 oktober, 2021 Revisionsplikten är på tapeten igen i Sverige. Men hur ser det ut i omvärlden?

    ”Tilliten är mer värd än den norska oljefonden”

    15 oktober, 2021 Bevarandet av revisionsplikten är en prioriterad fråga för den norska branschorganisationen.

    Tydligt ökat förtroende för skatterådgivare

    14 oktober, 2021 Företagsledare och politiker har ett tydligt stärkt förtroende för skatterådgivare. Även allmänhetens förtroende pekar uppåt. 

    Inga post- eller heldigitala stämmor efter årsskiftet

    12 oktober, 2021 Den tillfälliga lagen för att underlätta bolagsstämmor kommer inte att förlängas efter årsskiftet.

    Balans får ny webb 21 oktober

    11 oktober, 2021 Charlotta Marténg: Nya Balans webb ger läsaren inspiration, kunskap och bättre möjligheter till långläsning.

     Upp