BDO har branschens nöjdaste kunder

13 juni, 2016

Revisionsbranschens kunder är nöjda. Trots att branschen totalt sett tappar 2,5 enheter i Svenskt Kvalitetsindex ligger branschen fortfarande mycket bra till. Mest nöjda kunder har BDO.

Svenskt Kvalitetsindex mäter årligen hur nöjda kunderna är i olika branscher. Årets undersökning inom revisionsbranschen gjordes i maj och nu är resultaten klara. Revisionsbolagen står sig bra och undersökningen visar att företagskunderna är riktigt nöjda med sina revisionsbolag, trots att branschen totalt sett tappat från 76,9 till 74,4 på en skala från 0-100. Revisionsbranschen är enligt Svenskt Kvalitetsindex en av få som får ett nöjdhetsbetyg över 75.

Kunderna efterfrågar ett revisionsbolag som ser helheten, det vill säga områdets- och gränsöverskridande kunskap.

– En vanlig kommentar från kunderna är: ”Man bör ha större anpassningar till verksamhetsstorlek och bransch”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Här lyckas de aktörerna i branschen olika, och de som motsvarar kundens förväntningar har också nöjda kunder. BDO tog för fjärde året i rad hem första priset och placerar sig för nionde året i rad på topp tre. Sju gånger har BDO tagit förstaplatsen. Mazars, är tvåa och PwC trea.

– Det är lika spännande varje år när SKI gör sin mätning av kundnöjdhet. Vi har legat i toppen de senaste åren och är självklart väldigt måna om att fortsätta möta våra kunders förväntningar. Det är ett oerhört glädjande besked att vi lyckats hålla vår första placering även i år vilket jag ser som ett bevis på vår jämna kvalitet och höga serviceanda, säger Carl-Johan Kjellman, VD BDO i Sverige.

Svenskt Kvalitetsindex konstaterar i sin undersökning att något som alla aktörer i branschen måste bli bättre på är att hantera segmenten de som varit kunder i två till fyra år. Effekten av att man är ny kund har då försvunnit och branschen måste börja leverera utifrån kundens förväntningar.

  • BDO: 79,5
  • Mazars 78,0
  • PwC: 77,6
  • EY: 75,3
  • Deloitte: 74,6
  • KPMG: 73,3
  • Grant Thornton: 72,4
  • Övriga: 73,4
  • Branschen totalt: 74,4

Taggar: BDO Deloitte EY KPMG Mazars PwC Svenskt Kvalitetsindex

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se
Far Online

Tillfällig lag ska underlätta bolagsstämmor

26 mars, 2020 Regeringen agerar nu för att bolags- och föreningsstämmor ska kunna genomföras.

Revisorsprovet i maj skjuts fram

25 mars, 2020 Vårens revisorsexamen senareläggs till 18-19 augusti 2020. Det meddelade RI i dag.

Informationsplikt för skatterådgivare kan senareläggas

24 mars, 2020 Införandet av rapporteringsplikt för skatterådgivare kan skjutas fram på grund av coronaepidemin.

Hallå där… Carl Svernlöv och Fredrik Ljung

20 mars, 2020 Duon om ett bolags möjlighet att ta tillbaka en utdelning det redan fattats beslut om.

Experten reder ut: Ställda säkerheter

19 mars, 2020 Redovisning av ställda säkerheter - vad gäller? Göran Abrahamsson reder ut.

Byråanståndet ändras på grund av corona

19 mars, 2020 Coronaviruset påverkar även byråanståndet. Nytt beslut från Skatteverket.

 Upp