Foto: Getty Images

9 tips till redovisningskonsulten i coronatider

16 april, 2020

Vad ska redovisningskonsulten tänka på i dessa högst ovanliga tider av covid-19? Och hur ska konsulten tackla de nya utmaningarna?  

Yvonne Jansson är Auktoriserad Redovisningskonsult FAR och arbetar bland annat med kvalitetsfrågor. Hon säger att medlemmarna gör ett utomordentligt jobb i tider av corona. Samtidigt vill hon komma med ett par råd.

– Våra medlemmar gör en fantastisk insats för näringslivet i denna exceptionella situation och är ett stort stöd för sina kunder, men många av dom är också själva företagare och ställs inför samma utmaningar som kunderna. Vi är måna om att våra medlemmar ska fortsätta bedriva en hållbar verksamhet, och vi vet att många är otroligt lojala med sina kunder och ofta sätter kundernas behov före sina egna, säger Yvonne Jansson.

Yvonne Jansson. Foto: Særún Hrafnkelsdottir Norén

9 tips till redovisningskonsulten i coronatider

1. Kom ihåg att det är en kundrelation som bygger på din integritet och objektivitet. Även om du har en nära relation med kunden så behöver du ibland ta ett steg tillbaka och påminna dig själv om att ni i första hand har en affärsrelation.

2. Svårt att ge bra råd om du är kompis med kunden och ”för villig” att lösa problemen. Kunden måste sitta i förarsätet.

3. Det kan vara svårt att ta betalt om du är kompis med kunden som dessutom är i ekonomisk kris. Här behöver du som redovisningskonsult åter igen tänka på att det är en affärsrelation och att du säljer kompetens och råd. Om redovisningsbyrån är ”för snäll” och inte tar betalt av sina kunder så kommer inte heller redovisningsbyrån att ”överleva” den ekonomiska krisen. Även om vi är mänskliga och goda lyssnare så har vi inte råd att fungera som obetalda terapeuter.

4. Hänvisa till specialister om du inte har kunskap i frågor som kunden behöver hjälp med. Felaktiga råd kan bli dyra i slutändan (skadestånd till exempel).

5. Glöm inte din egen verksamhet och personal i frågor som exempelvis rör tidsrapportering, fakturering, kvalitetssäkring, genomgångar, tid för återhämtning och inläsning av nya regler.

6. Kom ihåg kvalitetssäkringen – trots att det är stressigt. Det är ännu viktigare då att stanna upp och dubbelkolla innan du svarar kunden eller skickar en rapport.

7. Notera löpande de erfarenheter du gör i krisen för att senare upprätta en krisplan för ditt företag, i det fall det skulle uppstå en annan kris i framtiden. Om byrån har en krisplan sedan tidigare – gå igenom den och uppdatera vid behov.

8. Tänk på IT-säkerheten när du jobbar hemifrån.

9. Tänk på tystnadsplikten när du jobbar hemifrån. Försök att hitta lösningar för att förvara material och information på ett säkert sätt som är otillgängligt för andra.

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Taggar: Corona redovisning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online
Annons

5 frågor och svar om Reko kopplat till lön

28 maj, 2020 Är det bara auktoriserade lönekonsulter som ska följa Reko? Och hur är det med tystnadsplikten?

”Det går faktiskt att påverka systemet”

27 maj, 2020 Helene Agélii, NRF: Internationell standardsättning är en tungrodd process. Men den går att påverka.

ISA är en global produkt medan IFRS är en europeisk

27 maj, 2020 Det finns både likheter och skillnader i hur redovisningsstandarder respektive revisionsstandarder kommer till.

Bokföringsnämnden – ingen vanlig myndighet

27 maj, 2020 Hur styrs Bokföringsnämnden? Balans intervjuar Bokföringsnämndens kanslichef Stefan Pärlhem.

Vem styr över reglerna?

26 maj, 2020 En resa genom maskineriet som tröskar fram lagarna och reglerna för revisions- och rådgivningsbranschen.

WeAudit – framtidens revisionsbyrå tar för sig

20 maj, 2020 Med kärnvärden som modiga, i framkant och innovativa strävar WeAudit efter att revolutionera branschen.

 Upp