Foto: Getty Images

9 tips till redovisningskonsulten i coronatider

16 april, 2020

Vad ska redovisningskonsulten tänka på i dessa högst ovanliga tider av covid-19? Och hur ska konsulten tackla de nya utmaningarna?  

Yvonne Jansson är Auktoriserad Redovisningskonsult FAR och arbetar bland annat med kvalitetsfrågor. Hon säger att medlemmarna gör ett utomordentligt jobb i tider av corona. Samtidigt vill hon komma med ett par råd.

– Våra medlemmar gör en fantastisk insats för näringslivet i denna exceptionella situation och är ett stort stöd för sina kunder, men många av dom är också själva företagare och ställs inför samma utmaningar som kunderna. Vi är måna om att våra medlemmar ska fortsätta bedriva en hållbar verksamhet, och vi vet att många är otroligt lojala med sina kunder och ofta sätter kundernas behov före sina egna, säger Yvonne Jansson.

Yvonne Jansson. Foto: Særún Hrafnkelsdottir Norén

9 tips till redovisningskonsulten i coronatider

1. Kom ihåg att det är en kundrelation som bygger på din integritet och objektivitet. Även om du har en nära relation med kunden så behöver du ibland ta ett steg tillbaka och påminna dig själv om att ni i första hand har en affärsrelation.

2. Svårt att ge bra råd om du är kompis med kunden och ”för villig” att lösa problemen. Kunden måste sitta i förarsätet.

3. Det kan vara svårt att ta betalt om du är kompis med kunden som dessutom är i ekonomisk kris. Här behöver du som redovisningskonsult åter igen tänka på att det är en affärsrelation och att du säljer kompetens och råd. Om redovisningsbyrån är ”för snäll” och inte tar betalt av sina kunder så kommer inte heller redovisningsbyrån att ”överleva” den ekonomiska krisen. Även om vi är mänskliga och goda lyssnare så har vi inte råd att fungera som obetalda terapeuter.

4. Hänvisa till specialister om du inte har kunskap i frågor som kunden behöver hjälp med. Felaktiga råd kan bli dyra i slutändan (skadestånd till exempel).

5. Glöm inte din egen verksamhet och personal i frågor som exempelvis rör tidsrapportering, fakturering, kvalitetssäkring, genomgångar, tid för återhämtning och inläsning av nya regler.

6. Kom ihåg kvalitetssäkringen – trots att det är stressigt. Det är ännu viktigare då att stanna upp och dubbelkolla innan du svarar kunden eller skickar en rapport.

7. Notera löpande de erfarenheter du gör i krisen för att senare upprätta en krisplan för ditt företag, i det fall det skulle uppstå en annan kris i framtiden. Om byrån har en krisplan sedan tidigare – gå igenom den och uppdatera vid behov.

8. Tänk på IT-säkerheten när du jobbar hemifrån.

9. Tänk på tystnadsplikten när du jobbar hemifrån. Försök att hitta lösningar för att förvara material och information på ett säkert sätt som är otillgängligt för andra.

Tidningen Balans följer utvecklingen av coronaviruset och hur den påverkar dig i din yrkesroll, och på www.far.se samlas alla artiklar från Balans, tidningen Resultat och andra relevanta källor.

Läs mer: Balans bevakning av coronakrisen hittar du här

Taggar: Corona redovisning

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
ANNONS
ANNONS

Enklare för nordiska företag utbyta data

24 september, 2020 Näringsministrar i Norden godkänner färdplan som förenklar samarbete mellan nordiska företag och med myndigheter.

Så syns du maximalt på LinkedIn

23 september, 2020 Hur ska du profilera dig bäst inom branschen? Balans rådfrågar LinkedIn-experten Charlotte Hågård.

Experten: 10 frågor och svar om kapitaltäckning

21 september, 2020 När kan en kapitaltäckningsgaranti användas och vad gäller egentligen? Experten reder ut.

3 saker att tänka på inför anställningsintervjun

18 september, 2020 Balans har frågat fem stora byråer om vad framgångsrika kandidater bör tänka på inför anställningsintervjun.

Hon är ny ordförande i FAR

18 september, 2020 Åsa Lundvall, EY, är ny ordförande i FAR. Det här är hennes tre fokusområden.

WinWin vinnare Årets framtidsbyrå 2020

17 september, 2020 Innovativt ledarskap och en tydlig affärsmodell. Det gav WinWin Ekonomi segern i Årets framtidsbyrå 2020.

 Upp