Har du blivit kallad till kvalitetskontroll skatt? Så här förbereder du dig på bästa sätt.
Inför en kontroll ska den auktoriserade skatterådgivaren eller byrån ha lämpligt och relevant underlag samt material på plats, som kvalitetskontrollanten/erna ska titta på.
Det förekommer alltså ett visst förberedande arbete för byrån. Kontrollanten tar kontakt, man ska komma överens om tid och särskild information ska samlas in.
Sedan tittar kvalitetskontrollanterna på skatteverksamhetens riktlinjer och rutiner vad gäller kvalitetssäkring – samt gör stickprov på några av de auktoriserade skatterådgivarna och tittar på vissa av deras uppdrag.
– De största bovarna är att man inte har dokumenterat på ett tillräckligt bra sätt. Exempelvis kan skatterådgivaren ha missat att dokumentera hur man säkerställt revisorns oberoende om kunden även är en revisionskund till aktuell byrå. Eller så har man i vissa fall helt missat att göra denna viktiga prövning, säger Cecilia Arrhenius, kvalitetskontrollant hos FAR.
– Det är också vanligt att man inte dokumenterat eller sparat ner den granskning/kvalitetssäkring som en kollega har gjort, den så kallade ”fyra-ögon principen”, tillägger hon.
En annan återkommande anmärkning under kvalitetskontroll av skatterådgivare och på byråer är att uppdragsbrevet inte har förnyats.
– Eftersom det ständigt sker saker i världen, som när GDPR-lagstiftningen kom eller nu med informationsplikten för skatterådgivare (DAC6), är det A och O att förnya avtalen med kunderna, påminner Cecilia Arrhenius.
Frågor som kvalitetskontrollanten kan ställa sig hos de större byråerna:
- Hur jobbar företaget med interna kvalitetskontroller?
- Hur ser systemet ut?
Hos de mindre byråerna handlar det mer om att kika på formella rutiner och instruktioner:
- Hur tar man sig an en klient eller ett uppdrag?
- Hur arbetar man med penningtvättslag och de krav som följer på det?
- Hur säkerställer man kvalitet i sin rådgivning?
5 tips – tänk på det här inför kvalitetskontroll skatt
- Ha rutiner när du tar dig an en ny kund för att undvika att hamna i olika fällor, som oberoendeproblematik.
- Ha rutiner kring hur du sparar ner information.
- Gör regelbundna interna kontroller och uppföljning av kunder och uppdrag.
- Ju mer som finns färdigt på plats inför att kvalitetskontrollanten kommer, desto mer effektiv blir kontrollen.
- Kvalitetskontrollanten kommer att hjälpa dig och byrån att bli bättre!
Läs mer: ”Kvalitetskontrollerna hjälper både byrån och den enskilde”