Yvonne Jansson är Auktoriserad Redovisningskonsult FAR och arbetar med kvalitets- och hållbarhetsfrågor på FAR. Foto: Saerun Norén

5 tips – så kan redovisningskonsulten hjälpa kunden i hållbarhetsarbetet

3 februari, 2021

Redovisningskonsulten har stor kännedom om företagens verksamhet och kan därför se kundens utmaningar och möjligheter att arbeta mer hållbart. Det säger Yvonne Jansson, Auktoriserad Redovisningskonsult FAR.

För många stora företag är hållbarhet en självklar fråga när de söker ny leverantör, produkt eller tjänst. Men ett mindre företag har kanske inte identifierat den aspekten – och riskerar därmed att gå miste om en ny kund.

– Redovisningskonsulter är bra på att samla och redovisa ekonomisk information. Men många av företagens intressenter vill även ha annan, icke-finansiell, information för att kunna fatta beslut om investeringar eller nya affärer, säger Yvonne Jansson, Auktoriserad Redovisningskonsult FAR.

Hon arbetar med kvalitets- och hållbarhetsfrågor på FAR och har skrivit boken ”Hållbarhet i praktiken”, som innehåller praktiska exempel på hur en redovisningskonsult stöttar ett mindre företag i att strukturera sitt hållbarhetsarbete.

Och hon vill gärna se att fler redovisningskonsulter tar en mer aktiv roll som rådgivare till sina kunder i deras hållbarhetsarbete.

– Det kan handla om företagets arbete med miljöfrågor och sociala frågor, men även om verksamhetens etiska arbete kring till exempel antikorruption, alltså dess hållbarhetsarbete.

Redovisningskonsulten har kunskapen och förutsättningarna att stötta företaget i att hantera den typen av information, säger Yvonne Jansson och understryker:

– Man får inte glömma att redovisningskonsulten ofta är företagets bästa bollplank – och kan därför hjälpa kunden även med andra frågor än enbart redovisningsuppdraget. Mitt främsta råd är: Börja prata med kunderna om deras hållbarhetsfrågor!

5 tips – så kan redovisningskonsulten hjälpa kunden i hållbarhetsarbetet

1. Utgå från den kunskap du har om företagets verksamhet och utveckling.

2. Analysera vilka förväntningar som kan finnas på företagets hållbarhetsarbete från exempelvis kunder, anställda, nya uppdragsgivare och investerare.

3. Prata med kunden om möjligheter till nya affärer och fördelarna med en hållbar verksamhet.

4. Använd informationen du har i redovisningen för att få en uppfattning om företagets utgångsläge, det finns en mängd uppgifter i materialet som du hanterar i uppdraget.

5. Frågeställningar att utgå ifrån: har kunden grönt hyreskontrakt, kör de miljöbilar, hur produceras och transporteras det material som köps in, hur tar verksamheten hand om sin personal, finns skyddsutrustning, får de utbildning och företagshälsovård.

Taggar: auktoriserad redovisningskonsult hållbarhet redovisningskonsult

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
  • Jämställdhet – lika viktigt för män som för kvinnor

    23 juni, 2021 Deloittes VD Jan Berntsson har gjort jämställdhet till en integrerad del av storbyråns strategi.

    Skattefrågor i ropet

    22 juni, 2021 Hans Peter Larsson, skatteansvarig FAR, benar ut ett gäng heta skatterelaterade ämnen på allas läppar.

    Liten byrå med stor kompetens

    18 juni, 2021 Drömmen att starta har funnits länge. Nu driver Erika Öberg och Christine Forsbäck EC Revision.

    Årets framtidsbyrå 2021 – vem vinner priset?

    17 juni, 2021 Femton byråer har kommit upp i toppoäng på FAR:s framtidstest. Några har chans att vinna.

    Redovisningskonsulten – värd varenda krona

    16 juni, 2021 Så beskriver kunder vad de verkligen uppskattar hos sin auktoriserade redovisningskonsult.

    Kunder vill ha närvaro och engagemang av sin redovisningskonsult

    16 juni, 2021 Stor potential för framåtlutade auktoriserade redovisningskonsulter.

     Upp