Foto: iStock

5 tips för att bli Årets framtidsbyrå

Faktaruta

Tidigare vinnare Årets framtidsbyrå

  • 2017 Saldo Redovisning
  • 2016 Maroni Redovisningsbyrå
  • 2015 Grant Thornton
  • 2014 Deskjockeys
17 maj, 2018

Glöm ord som digitalisering och automatisering. Det här ska du tänka på om din byrå ska ha chans att bli Årets framtidsbyrå 2018. Branschexperten Jan Söderqvist från FAR:s jury tipsar.

1. Ledarskap

En stor fråga för alla byråer är ledarskapet. Många byråledare är rätt ensamma i sitt ledarskap. Det är ju inte heller alltid ägaren som leder byrån. Samtidigt som byråchefen ska leda ska hen också producera. Hur fördelar och organiserar byrån ledarskapet? Det tittar vi i juryn på.

Läs mer: ”Våga testa! Våga misslyckas!”

2. Mångfald

Hur tänker byråerna kring kulturell och strukturell mångfald? Tittar man på sammansättningen av byråer i dag speglar de inte hur samhället ser ut. Vi tycker att det är viktigt att byråerna gör det. Vi tittar också på medarbetarnas ålder. Det är en hög genomsnittsålder på de flesta byråer och många har svårt att attrahera unga människor som har en karriär framför sig. Hur jobbar byrån med rekrytering?

Läs mer: Tid och resurser krävs för att bli Årets framtidsbyrå

3. Hållbarhet

Det finns flera aspekter av hållbarhet, där en är hur man bygger en långsiktig organisation. Då tänker jag först och främst på personal. Byråerna i dag omsätter mycket personal, då många väljer att hoppa av sina karriärer. Hur gör byråerna för att få till en långsiktig personalpolitik? Man ska kunna ha en karriärmöjlighet framför sig och uppnå ett bra liv inom organisationen man jobbar i. Det handlar också om sammansättningen av personal, särskilt utanför storstäderna. Viktigt är alltså att jobba för att hitta en modell på byrån som ska hålla över tid och som möjliggör tillväxt.

Läs mer: ”Hitta din egen väg till framgång”

4. Förändring och innovation

Hur sker förändringsarbetet på byrån? Har man en plan för det? Vad har man gjort hittills och vad vill man uppnå? Innovation kan vara hur man som byrå tacklar marknaden. Finns det andra affärsmodeller? Men vi tittar också på om byrån har förändrat kundresan; från att du får en kund till att uppdraget är avslutat, samt vad byrån har för kunderbjudande. Konceptet kunden erbjuds är betydande eftersom det är ett sätt att sticka ut och selektera sig på marknaden.

Läs mer: Juryns bästa råd: Så blir ni Årets framtidsbyrå

5. Utveckling och tjänsteutbud

Vilka tjänster erbjuder byrån kunden? Och vilka tjänster utvecklar byrån? Kan man exempelvis tänka sig satsa på finansiella tjänster eller fakturahantering? Ska byrån ta in riskkapitalister eller investerare? Hittar byrån andra tjänster att erbjuda sina kunder, utöver den traditionella rådgivningen? Det är sådant vi i juryn frågar oss.

Läs mer: Blir din byrå Årets framtidsbyrå? – Läs mer och gör testet här!

Det är inte ett krav att göra FAR:s framtidstest för att vara med och tävla, men det är en bra indikator på hur långt företaget har kommit i sin omställning. Sista datum att göra testet och nominera den egna byrån är 10 augusti i år. Därefter utser juryn en handfull byråer som bedöms närmare. Priset delas ut i Stockholm 20 september 2018.

Taggar: Årets framtidsbyrå FAR FAR:s framtidstest

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se
Annons
Far Online

Återvänder till revisorsyrket: ”En nystart”

9 juli, 2020 Ola Almquist lämnade jobbet som revisor för en tjänst som ekonomichef. Nu har han återvänt.

Så får din byrå godkänd utbildningsplan

8 juli, 2020 Revisorsinspektionen uppdaterar sin vägledning om godkännande av utbildningsplan - för att underlätta för byråerna.

Förtroendet A och O i relationen med kunden

6 juli, 2020 "Auktorisationen tillför ett stort värde för kunden".

”Det är tuffa tider – men de gynnar oss”

3 juli, 2020 Auktoriserade revisorn Carl-Magnus Falk bakom nytt webbaserat boksluts- och årsredovisningsprogram som ska revolutionera redovisningen.

7 nyheter på hållbarhetsområdet

1 juli, 2020 Taxonomier, handlingsplaner, förordningar och direktiv. Och vad är egentligen New Green Deal?

Har lagkraven höjt kvaliteten? – så svarar hållbarhetsexperterna

30 juni, 2020 Sveriges större bolag har krav på sig att hållbarhetsrapportera. Frågan är om det höjt redovisningskvaliteten.

 Upp