Foto: Alicia Hulthén

4 steg – så blir din redovisningsbyrå mer lönsam

30 januari, 2019

Seven Lamooi, auktoriserad redovisningskonsult och vd för prisade redovisningsbyrån Lamooi Accounting, brinner för att dela med sig och hjälpa andra byråer att bli lönsamma. Här är hans bästa tips.

I höstas blev Lamooi Accounting den första byrån att vinna det nystiftade priset Visma Accounting Awards i kategorin Företagarnas pris. I sitt tacktal nämnde byråns vd Seven Lamooi, som nyligen blivit auktoriserad redovisningskonsult via FAR, att han ville ge tillbaka till samhället genom att hjälpa andra redovisningsbyråer att bli bättre – och mer lönsamma.

– En del kanske tycker att det är dumdristigt, men dels vill jag göra detta personligt, dels anser jag att marknaden är så pass stor att chansen att man ”slåss” om samma kunder är minimal, säger Seven Lamooi nu till Balans.

Under ett specialseminarium på onsdagen delade han med sig av byråns vinnarkoncept inför ett tjugotal redovisningskonsulter. Balans var på plats.

Seven Lamooi ger tips och råd till nyfikna och frågvisa branschkollegor. Foto: Sofia Hadjipetri Glantz

Seven Lamoois 4 steg – så blir din redovisningsbyrå mer lönsam

1. Gå över till fast pris

Lämna timdebiteringen och gå över till fast pris – och gör det nu. Tekniken gör att vi gör saker fortare och vissa saker gör vi inte alls längre. För min del betyder det att jag lägger mindre tid på stansining och bokföring och mer tid på att analysera kundens behov.  När vi gjorde förändringen hade vi funnits i tio år. Och visst var omställningen knepigare än om jag börjat från scratch. Vi förlorade också en del kunder på vägen. Men tekniken tar oss framåt och allt går snabbare. Så, våga lämna timdebiteringen.

2. Jobba mer effektivt

Testa olika program och se vad som funkar bäst för er byrå. Det som tar mest tid i bokföringen är när det saknas material och man måste fråga efter det. Att hantera en sådan kund kan leda till 2–3 timmars extra arbete i månaden – bara för den kunden. Gör något åt saken! Vi har exempelvis en klausul som ger oss rätt att ta extra betalt när vi har gått över en viss tid. Vi tittar också hela tiden på nya och smartare arbetssätt.

3. Extra fakturering

Extra fakturering kan förändra allt på byrån. Vi arbetar med en trappmodell, för 1–50 verifikat tar vi 2490 kr. Sedan trappas det upp; ju fler verifikat, desto högre pris. Detta justerar vi månad för månad för kundens del. Trappmodellen har gjort att vi har fått bort de värsta diskussionerna med kunderna som var vanliga när vi använde timdebitering. Ibland kanske vi måste sitta i telefonsamtal med Skatteverket i timmar, eller så behöver kunden specifik rådgivning som tar tid. Det är sådant som vi kallar för extra fakturering, vilket är viktigt att diskutera innan med kunden och något som ska specificeras i avtalet.

4. Våga höja priserna

En av de största rädslorna man kan ha som byråägare är att höja priserna. Men man måste våga! Vi förlorade 5–10 procent av våra kunder när vi gjorde en prishöjning för cirka två år sedan, men de flesta av dessa var priskänsliga och tog mycket tid i anspråk. Så, ta betalt för kontakten och supporten ni erbjuder! Det finns alltid de som kan göra bokföringen billigare, så ni måste bestämma er för var på skalan ni vill ligga. När vi blev en av Sveriges mest lönsamma byråer 2017 kunde vi säga till kunderna: ”Kolla, vi har blivit väldigt lönsamma och det vill vi också hjälpa er med”.

Text: Sofia Hadjipetri Glantz

sofia.hadjipetri.glantz@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons
Annons

Fika med Charlotte Söderlund: Hållbarhet allt oftare på styrelsernas bord

17 september, 2019 FAR:s specialistgrupp för hållbar utveckling ska vägleda revisorer kring lagstadgade hållbarhetsrapporter.

Peter Dahllöf: ”Tänk brett i början”

10 september, 2019 Med nyfikenheten som kompass har Peter Dahllöf hittat fram till sin position.

”Erfarenhet bästa förberedelsen inför auktorisationen”

9 september, 2019 Drygt två månader kvar till examensdatum för auktorisationssugna redovisningskonsulter. Balans ringer upp tentanden Fredrik Bäck.

Stefan Pärlhem – expert på god sed

6 september, 2019 Bokföringsnämndens chef Stefan Pärlhem driver utvecklingen av framtidens normgivning.

Experten reder ut: Immateriella tillgångar

3 september, 2019 Immateriella tillgångar är ett snårigt område med många fällor. Det ska du ha koll på.

Tre artiklar nominerade till CH Witts pris 2019

3 september, 2019 19 september koras vinnaren eller vinnarna i samband med FAR:s årsstämma.

 Upp