Publishing priset badge
Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Sven Cristea

2021.06.18

Var inte byxlös! Låt oss alla ta klivet in i den nya verkligheten – tillsammans

Iklädd skjorta, slips och kallingar (min nya arbetsoutfit under working from home och pandemitider) sitter jag här lite lätt kallsvettig värmen till trots. Det är mycket som ska bli klart innan midsommar, en midsommar som inte kommer vara lik någon annan midsommar vi har fått uppleva tidigare. Vi får fira i lite mindre omfattning än vad vi är vana vid och vi kanske rentav får en solig och varm dag!

Jag och många med mig har börjat vänja sig vid det onormala; att ha inga eller få fysiska möten, att armbågshälsa, att hålla flera meters avstånd, att missbruka handsprit (varken dricka eller injicera som vissa tycks tro, utan bara mängden som konsumeras på en dag!) och att förhålla sig till sin omvärld på distans och via digitala hjälpmedel.

Denna nya verklighet har verkligen satt oss alla på prov och jag är en av de främsta förespråkarna kring att det är nu vi revisorer och rådgivare måste ta två kliv framåt när andra tvekar – och jag tycker att vi gör det dagligen. Vi är alla med och bidrar på olika sätt i våra olika uppdrag och gör det som krävs för våra kunder och medmänniskor där ute! Får även passa på att tacka alla som bidrog till att Tillväxtverket svängde i sin tolkning avseende koncernbidrag och framförallt tack till FAR, Johan Rippe och Karin Apelman för sin tydlighet i frågan – apropå vikten att våga ta två kliv framåt (i förhoppningen att andra kommer att följa).

Jag är även övertygad om att många i dessa tider inser vilken inre kraft de faktiskt har och vad de kan åstadkomma bara de får en möjlighet. Det kanske krävs just en kris för många att få fram det, för såväl entreprenörer som revisorer och rådgivare.

“He knows not his own strength who hath not met adversity.”William Samuel Johnsson

Som jag nämnt i flera olika sammanhang så skapas många idéer och framgångsrika bolag under kristider (exempelvis bildades bolagen Uber, Instagram, Slack, Pinterest och Groupon under finanskrisen), då det vi kallar creative disruption uppstår i sin allra mest naturliga och grundläggande form. Vi tvingas till innovationer som förändrar beteenden och samhällen i grunden då de gamla sanningarna är ur spel. Det går inte att skapa dessa omständigheter i en fiktiv miljö så ibland är kanske en kris precis det vi behöver – något som skakar om i djupet och skapar förutsättningar framåt.

Jag tycker mig redan se att fler och fler bolag digitaliserar och automatiserar både front- och back-end av sina affärsmodeller, där det första fokuserar på hur vi möter våra kunder och med vilken typ av erbjudande, medan det andra handlar om hur vi kan öka effektiviteten inom företaget, där vi på bästa sätt drar nytta av begränsade resurser. Ekonomi är ju ett grekiskt ord som betyder just att hushålla med begränsade resurser.

Jag är övertygad om att kriser och motstånd föder och ger upphov till nya möjligheter för de som vågar trycka på!

“When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.” – Henry Ford 

Att företag snabbar på sina automations- och digitaliseringsprocesser, och genom dessa åtgärder minskar sin kostnadsmassa, blir dessutom än viktigare i ett land med tuffa personalregler som gör det svårare att minska kostnadskostymen i samma omfattning som omsättningen (framförallt i de branscher som tappat mellan 70–90% av sin omsättning).

Att arbeta aktivt med automation och digitalisering skapar ett annat manöverutrymme i både denna och framtida kriser (oaktat hur kort minne vi har!). Det är också de bolag som kan förhålla sig till detta på ett balanserat och bra sätt som kommer att komma ur krisen som vinnare! Min uppfattning är att det mest centrala för att lyckas med detta konststycke är att våga – trial and error – att våga göra fel och att våga testa nya idéer och tillämpningar. Jag håller med Edison till fullo:

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.” Thomas A Edison

På bara några månader har allas vårt beteende förändrats drastiskt, helt enkelt för att det varit nödvändigt. Det som tidigare varit nice to have har blivit need to have, och vice versa i många fall. Ingen eller få reser med flyg (av uppenbara skäl!), e-handel och hemleveranser har skjutit i höjden och kommunikationen har blivit än mer digital.

Och eftersom det har varit framtvingat har alla behövt hänga på – inte ens den mest envetna kan sitta och mumla om att internet minsann är en fluga man inte behöver. Det är min inre övertygelse att det är nu även revisions- och rådgivningsbyråerna ska ta klivet in i framtiden, det vi talat om i flera år. Låt oss nu se till att det blir rätt! Det är livsviktigt för branschen att hitta vår roll i en än mer ombytlig framtid.

Klockan börjar närma sig 15.00 och jag inser att det är dags att dra på sig byxorna för att hämta dottern på förskolan – för som Mark Twain uttryckte det: ”Clothes make the man. Naked people have little or no influence in society”. Men vem bryr sig om det under ett virtuellt möte.

Njut nu av er annorlunda midsommar – för det ska jag göra – den kommer få oss att verkligen uppskatta midsommaren 2021!

Tidigare branschkrönikor av Sven Cristea

Det här är en krönika på Balans. Åsikter och synpunkter som framförs är författarens egna.

Vill du också skriva en krönika?

Hör av dig till redaktionen@far.se

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare