Foto: Saerun Norén

Relationerna avgörande för att lyckas

Krönikören

Branschkrönikan

anna.johnson@se.gt.com

Anna Johnson, vd Grant Thornton. Återkommande branschkrönikör på tidningenbalans.se.

 

Vill du också skriva en branschkrönika? Hör av dig till Sofia Hadjipetri Glantz, digital redaktör: 08-402 75 19, sofia.hadjipetri.glantz@far.se

3 oktober, 2017

För ganska exakt ett år sedan tillträdde jag som vd för Grant Thornton. Året har varit händelserikt och susat förbi i raketfart. Samtidigt har det väckt många tankar hos mig; Hur skapar vi den mest attraktiva branschen? Hur använder vi passionen hos våra ledare? Och hur kan vi bygga relationer med medarbetare och kunder som bidrar till samhällsnyttan?

Att skapa den mest attraktiva branschen finns det inget recept för. Jag har under året bollat massor av intressanta aspekter och frågor med kollegor inom Grant Thornton såväl som med branschkollegor. Det vi kan konstatera är att det idag är supertuff konkurrens om arbetskraften och det finns inget som tyder på att det kommer bli lättare – snarare tvärtom. Men vad är det då som lockar idag?

Idag är det mycket som tyder på att man vill tillhöra en kultur med värderingar som man själv representerar och kan stå för. Samtidigt vill man känna en mening med arbetet man utför. För mig personligen handlar det om att jag känner att jag som individ bidrar till ett långsiktigt och välmående näringsliv, bland annat genom att skapa trygghet på marknaden, men också genom att det arbete jag gör hjälper entreprenörer att få sina bolag att växa. Femtio procent av alla jobb kommer från entreprenörer så för mig är det är viktigt att vi får dem att blomstra. Det är mitt varför. Har du ställt dig frågan varför du trivs med det du gör? Sprid ditt varför och vad som är så roligt och utmanande med vår bransch!

På tal om kultur och värderingar så är glädje viktigt för mig, att vi ser varandra och hjälper varandra att utvecklas. Därför tyckte jag det var så häftigt när vi tillsammans, alla medarbetare på företaget, tog fram våra gemensamma framgångsfaktorer. Då lyftes just glädje i vardagen fram som en av de viktigaste framgångsfaktorerna vi har. Men vad är då glädje? För mig är det när vi jobbar tillsammans i team med våra kunder och inspirerar och utvecklar varandra.

Just relationerna med kunderna är viktiga för branschens attraktionskraft. Kunderna har generellt höga förväntningar på branschen, samtidigt som branschen har fortsatt högt förtroende från kunderna, visar SKI. Kundupplevelsen handlar mycket om att förstå vad kunden vill ha. Och något som är tydligt är att vi som rådgivare måste vara väl insatta i kundernas verksamheter och ligga steget före. Kunderna förväntar sig hög kundkännedom. Förtroende och tillit är en viktig del idag. Relationerna är avgörande.

Förutom nöjda kunder, krävs det nöjda medarbetare för att vara en attraktiv bransch. För Grant Thorntons del är jag stolt över att vi utnämnts till branschens bästa arbetsgivare fyra år i rad i Universums omfattande undersökning där medarbetare själva rankar sin arbetsgivare. Vi är på andra plats totalt – alltså näst bäst i Sverige oavsett bransch. Vid prisutdelningen i höstas var min glädje såklart på topp. Tills min sparringpartner sa ”Anna, tvåan är första förloraren”. Så sedan dess har det bara varit att knyta näven och kämpa för att vi ska nå toppen.

Här är våra ledare och deras passion avgörande. Vi måste skapa engagerade team som hela tiden utvecklar och utvecklas. Det visar sig också i Företagsbarometern där över 20 000 studenter röstat fram sin framtida drömarbetsgivare. Studenterna värdesätter att jobba i en kreativ och dynamisk miljö, att jobba med ledare som stöttar deras utveckling och att de kan matcha sina egna värderingar med bolagets varför. Som bransch måste vi ta med oss detta, det är några av de viktigaste ingredienserna för att vi ska bli mer attraktiva.

Det samstämmer också väl med när jag frågar yngre kollegor vad de uppskattar mest med sitt jobb idag, då får jag ofta svaret ”kulturen och att få jobba nära och bygga relationer med kunderna”. Så efter ett drygt år i min roll som vd kan jag konstatera att för att lyckas måste vi bli bättre på att skapa relationer.

Gör vi det med både kunder och kollegor – och visar resultatet för morgondagens medarbetare – är vi på god väg att bli den mest attraktiva branschen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Månadens medlem: Lisa Axelssson

19 oktober, 2017 Hej Lisa Axelsson! Varje månad tar vi tempen på en medlem i FAR.

RI inför riskbaserad tillsyn

17 oktober, 2017 RI:s nya tillsynsform riskbaserad tillsyn ska användas för tillsyn baserad på identifierade eller misstänkta riskfaktorer.

Siktet inställt mot auktoriserad lönekonsult

13 oktober, 2017 I november skriver Karin Conradzon FAR:s prov för att bli auktoriserad lönekonsult.

FAR-podden: Så behåller branschen talangerna

11 oktober, 2017 Branschen rankas högt bland studenterna men det är en utmaning att få talangerna att stanna.

Experterna: Höstens hetaste skattefrågor

9 oktober, 2017 De här skattenyheterna ska du hålla koll på i höst.

Ärligt talat, Dan! – om rekryteringsläget i branschen

8 oktober, 2017 Under vinjetten Ärligt talat, Dan! ställer Balans vassa frågor till FAR:s generalsekreterare Dan Brännström.

 Upp