Rådgivningsansvar vid användande av artificiell intelligens

Författare

Carl Svernlöv är advokat på Baker McKenzie och adjungerad professor vid Uppsala universitet.

Matilda Magnusson är biträdande jurist på Mannheimer Swartling.

Skriv ut artikeln Ladda ner artikeln
12 september, 2018

Uppgifter och funktioner som tidigare varit bortom automatisering kan i dag utföras mer eller mindre autonomt med hjälp av artificiell intelligens. Den största utmaningen för automatisering av arbetsuppgifter är att efterlikna den mänskliga kognitiva processen som vi förknippar med inlärningsförmåga och analytiskt tänkande; förmågor som är särskilt framträdande i advokatverksamhet och andra rådgivningsyrken.

Flera AI-system har dykt upp på marknaden för att underlätta juridiskt rutinarbete, exempelvis vid dokumentgranskning i due diligence. En nyutkommen examensuppsats på juristprogrammet vid Uppsala universitet behandlar frågan om vilket ansvar rådgivaren har för det resultat AI-systemet producerar.

Läs artikeln i sin helhet här: Rådgivningsansvar vid användande av artificiell intelligens

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annons

”Framtiden ligger i att byråer samarbetar”

21 januari, 2019 Efter prisregnet på The PAC Awards träffas Win Win Ekonomi och Revisionskonsulterna på svensk mark.

Månadens medlem: William Ekenfall

18 januari, 2019 Auktoriserad revisor på BDO i Göteborg med en fäbless för FAR:s samlingsvolymer.

Informationsplikt för skatterådgivare sågas

17 januari, 2019 Fyra experter säger nej till utredningen om informationsplikt för skatterådgivare.

Hård Brexit kan göra revisorer i svenska bolag obehöriga

16 januari, 2019 Det brittiska parlamentet röstade som väntat nej till Theresa Mays utträdesavtal med EU.

3 frågor till NRF:s nya generalsekreterare Helene Agélii

15 januari, 2019 Sedan årsskiftet är Helene Agélii de nordiska revisorernas gemensamma röst på de internationella arenorna.

Fika med sociala medier-gurun Frida Boisen: ”Involvera dina följare”

14 januari, 2019 Hur ska revisions-, redovisnings- och rådgivningsbyråer göra bestående avtryck på sociala-medier?

 Upp