Foto: Kristofer Hedlund

Når längre med sociala medier i affärsplanen

13 juni, 2017

Thorell Revision i Norrköping är byrån som inte drar sig för att sticka ut. Med sociala medier som en del i affärsplanen arbetar de för att förändra den traditionella bilden av en revisions- och redovisningsbyrå.

Närheten till kunden och skrotande av titlar. Det är två av framgångsfaktorerna för Thorell Revision i Norrköping. Och framgångsrik är byrån. En tillväxt på runt 40 procent förra året gjorde att Thorell Revision, som kan titulera sig Östergötlands största fristående revisions- och redovisningsbyrå, nominerades till Årets Tillväxtföretag i samband med Norrköpings Näringslivsgala.

När Balans kommer på besök är det dagen före galan och Fredrik Thorell, Patrik Fjärstedt och Pierre Polhammar ser fram mot morgondagen då det ska avgöras vem av de tre nominerade som tar hem segern.

– Det är verkligen kul för hela branschen. Det är udda att en revisions- och redovisningsbyrå nomineras. Vi har fått så mycket gratulationer, från kunder, men även från konkurrenter som tycker att det är kul att vi sätter branschen på kartan och att den får uppmärksamhet, säger Patrik Fjärstedt.

Kunderna är i huvudsak ägarledda företag med 50 - 500 miljoner i omsättning. Foto: Kristofer Hedlund

Kunderna är i huvudsak ägarledda företag med 50 – 500 miljoner i omsättning. Foto: Kristofer Hedlund

Just marknadsföring och att visa upp en annan sida av revisions- och redovisningsbranschen än den traditionella verkar ligga Thorell Revision varmt om hjärtat. I höstas firade byrån 25-årsjubileum och bjöd in till en mycket uppskattad fest med levande musik, mat och underhållning. Något kunderna fortfarande talar om. Och inbjudan till skivan hade den grafiska profilen av – just det, en lp-skiva.

– Vi vill göra roliga saker och överraska. Man behöver inte bara göra det förväntade. Nyligen bytte vi grafisk profil för att bättre nå fram och vi har tagit med närvaro på sociala medier i vår affärsplan, berättar Patrik Fjärstedt.

Sociala medier, och då framför allt Facebook, är något byrån börjat arbeta mer och mer med. Man har insett att räckvidden kan bli enorm om man lyckas nå ut på rätt sätt.

– Det såg vi när vi la ut att vi var nominerade till priset Årets Tillväxtföretag. Då var det mer än tiotusen personer som var inne och klickade. Sådan uppmärksamhet är svårt att få på annat sätt, säger Patrik Fjärstedt.

Texten är en förkortad version av reportaget Når längre med sociala medier i affärsplanen, i Balans nr 6, 2017.

Taggar: vår byrå

Text: Charlotta Marténg

charlotta.marteng@far.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Adam Diamant lämnar Revisorsinspektionen för nytt toppjobb

16 augusti, 2017 I slutet av september säger Adam Diamant tack och adjö efter 21 år på RN/RI.

Carl Svernlöv: “Finns en missuppfattning från medierna om revisorernas funktion”

15 augusti, 2017 Revisorerna får ofta felaktigt skulden när det går snett. Det menar Carl Svernlöv.

Allt färre får skatteåterbäring i augusti

12 augusti, 2017 Det digitala beteendet står för den stora förändringen.

Därför tjänar SME:s på integrerad rapportering

11 augusti, 2017 Ny rapport avslöjar varför små- och medelstora företag bör använda integrerad rapportering.

”Små- och medelstora byråer är dåliga på att följa upp kundernas behov”

10 augusti, 2017 Dags för Kundmonitorn 2017! Följer byråerna trender och branschindex? Vad anser kunderna - egentligen?

RI föreslår nya kompetenskrav för revisorer

9 augusti, 2017 Anledning? Revisorsrollen håller på att förändras och därmed även den kompetens som efterfrågas.

 Upp

RAKT MED RAKEL Avsnitt 13: Gunvor Pautsch
För att lyssna på podcasten måste du uppgradera din webbläsare
eller hämta hem den senaste versionen av Adobe Flash Player